Ga naar inhoud

Puk laat blindedarm-keutels liggen...


Puk en Babs

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

We weten het even niet meer. Wie kan ons helpen? 

Een weekje geleden ben ik met Puk (Vlaams reusje van 10 weken) naar de dierenarts gegaan. Hij had wat last van zijn darmen, waardoor we hem 3 dagen alleen hooi hebben gegeven en de biks daarna weer opgebouwd hebben. Toen hij 20gram biks kreeg ging alles goed. Nu krijgt hij 30 gram biks en laat hij zijn blindedarm-keutels weer liggen. Hij eet heel goed hooi. 

We zien zijn blindedarm-keutels tussen 14 uur en 18 uur. Wat kunnen we nu best doen? Minder niks geven lijkt me wel erg weinig. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram had dat probleem ook, zelfs bij minimale hoeveelheden biks. Sinds ze geperste natuurlijke brok krijgen heb ik geen blindedarmkeutel meer gezien. Ik ben ze in eerste instantie bunnynature gaan voeren, nu rosewood meadow menu, maar dat is helaas niet meer te krijgen. Hierna dus weer bunnynature of beaphar nature. Die van mij eten deze brok een stuk rustiger. Ze beginnen enthousiast, maar eten niet alles achter elkaar op. Ze eten eerst de helft en de andere helft gaat in de uren daarna beetje bij beetje op. Wellicht het proberen waard, hier blijkt het de oplossing te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment krijgt hij van de Aveve voer voor jonge konijnen. Ik heb hier even 2 foto's ervan gezet. Dan denk ik dat ik inderdaad ander voer ga zoeken. 

We gaven zijn voer eerst in 3 porties, maar zijn overgestapt naar 2 keer, zodat hij 's middags geen portie meer krijgt, omdat we dan meestal de blindedarm-keutels vinden. Dit heeft jammer genoeg niet geholpen. 

Screenshot_20210812-231749.png

Screenshot_20210812-231833.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden zei Eefje:

Mijn ram had dat probleem ook, zelfs bij minimale hoeveelheden biks. Sinds ze geperste natuurlijke brok krijgen heb ik geen blindedarmkeutel meer gezien. Ik ben ze in eerste instantie bunnynature gaan voeren, nu rosewood meadow menu, maar dat is helaas niet meer te krijgen. Hierna dus weer bunnynature of beaphar nature. Die van mij eten deze brok een stuk rustiger. Ze beginnen enthousiast, maar eten niet alles achter elkaar op. Ze eten eerst de helft en de andere helft gaat in de uren daarna beetje bij beetje op. Wellicht het proberen waard, hier blijkt het de oplossing te zijn.

Geef jij 1 portie per dag? En kan je met dit voer wel een grotere portie geven? Eten ze dan nog genoeg hooi als het voer blijft liggen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voer zou heel goed de oorzaak kunnen zijn. Ik kan de samenstelling niet helemaal lezen, en ik ben geen expert, maar Aveve is vrij goedkoop voer volgens mij. 

In principe is al het voer dat hier in de webwinkel te koop is, goed voer. Het is even uitproberen waar je konijn het goed op doet. Volgens mij kun je ook een pakket met proefzakjes kopen, om eens te proberen. Let op dat je niet te plotseling van voer verandert, meng het nieuwe voer in stapjes door het oude.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden zei Puk en Babs:

Geef jij 1 portie per dag? En kan je met dit voer wel een grotere portie geven? Eten ze dan nog genoeg hooi als het voer blijft liggen? 

Ik geef idd 1 portie brokjes per dag, daarnaast krijgen ze groenten. Ze eten heel goed hooi, ook als er nog brokjes liggen zitten ze vaak hooi te eten. Dat vind ik het grote voordeel van dit type brok. Ze vertonen er echt ander eetgedrag mee. Andere mensen vinden het een nadeel dat veel konijnen het minder lekker vinden en niet alles achter elkaar weg schransen. Ik vind dat juist een voordeel.

Ik hoef minder op de hoeveelheid te letten, maar ook hiervan krijgen ze niet zo veel. Ongeveer 10 gram per kg konijn en daar doen ze het keurig op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Eefje:

Ik geef idd 1 portie brokjes per dag, daarnaast krijgen ze groenten. Ze eten heel goed hooi, ook als er nog brokjes liggen zitten ze vaak hooi te eten. Dat vind ik het grote voordeel van dit type brok. Ze vertonen er echt ander eetgedrag mee. Andere mensen vinden het een nadeel dat veel konijnen het minder lekker vinden en niet alles achter elkaar weg schransen. Ik vind dat juist een voordeel.

Oke. Dat is dan inderdaad een voordeel! Ik dacht eerst de biks van Science Selective te gaan halen, omdat ik hier zoveel goede dingen over lees. Had jij die ook al uitgeprobeerd bij jouw konijn? Of kan ik beter direct bunny nature halen. Ik zit er een beetje mee dat Puk nu al een beetje te weinig weegt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt science selective wel proberen, aangezien het beter is dan wat je nu voert. Ik gaf al hoogwaardige brok (trovet), dus Ik moest iets heel anders proberen. Het ene konijn is het andere niet. Bij mij loste dit het probleem op, wellicht is het bij jou voldoende om over te gaan op sss. Het is prima voer, over het algemeen doen konijnen het er best op. Het is alleen echt niet te vergelijken met de graanvrije geperste brokken en bij buikproblemen is graanvrij best vaak de oplossing.  Ik snap alleen niet goed wat je zegt dat hij nu te weinig weegt? Wat maakt dat uit met de keuze van brokjes? Ik zou van verschillende brokken proefzakjes bestellen en kijken wat reactie is. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog wat verder gelezen en ik ga toch voor de natuurlijke brok die jij hebt. Het eiwitgehalte in SS (junior) is vrij hoog en bij het voer dat ik nu heb ook. Het zou kunnen dat hij daarom zijn blindedarm-keutels laat liggen. Ik las dat dit best onder de 14% zit. 

Op dit moment geef ik eigenlijk ook graanvrij, dus dan is de stap naar SS misschien te groot. 

Mijn zorgen rond het wegen zijn alleen dat hij er niet zoveel van gaat eten, maar ik maak me teveel zorgen. Ik ga het gewoon uitproberen. 

Heel erg bedankt voor jullie hulp! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .