Ga naar inhoud

Nieuw hier

Azumarill
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik zal me even netjes voorstellen.
Mijn naam is Chantal, moeder van 2 kinderen van 16 en 20.
Die van 16 gaat naar een zorgboerderij en daar zijn een paar weken terug 's nachts wat mannen uitgebroken en op bezoek geweest bij de dames, met als resultaat 2 oepsnestjes. 
Ze willen ze niet allemaal houden daar en mijn zoon, die de kleintjes al heeft gehanteerd vanaf het moment dat ze uit het nest kwamen, wil natuurlijk heel graag dat wij er 2 nemen.
Daar hebben we goed over nagedacht en we vinden het een goed idee. 
Zelf vind ik konijnen ook echt heel leuk en ze krijgen de beschikking over 12 m2 tuin (zo'n beetje de hele tuin), alleen het stukje bij de poort niet, zodat ze niet ineens weg zijn als iemand de poort opendoet en er komt gaas over de tuin tegen katten en roofvogels, dus als wij buiten gaan zitten, zitten we eigenlijk in de ren 🙂
Het plan is dat mijn zoon voor ze gaat zorgen, maar ik weet nu al dat hij dat niet alleen zal kunnen, maar dat is geen probleem, we gaan er gewoon samen voor.

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op Bunnybunch!

Misschien had je de informatie al gevonden, maar hierbij wat handige links naar de informatie op onze website: 

Het artikel met tips voor nieuwe konijnenbaasjes kan je vast goed op weg helpen:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

Een overzicht van alle konijneninformatie is hier te vinden:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/overzicht-van-alle-konijneninformatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom!

Je kan dan het beste een voedster en een ram houden, want tussen 2 konijnen van hetzelfde geslacht gaat het heel vaak fout zodra ze volwassen worden.

Ze moeten wel echt uit elkaar als ze 10 weken oud zijn, om nog meer nestjes te voorkomen. De ram kan als hij 3 á 3,5 maand oud is gecastreerd worden en daarna moet hij nog 14 dagen apart omdat hij nog vruchtbaar kan zijn. Daarna mogen ze weer samen. Zet ze dan eerst samen op voor beide konijnen onbekend terrein zodat ze niet hun territorium gaan verdedigen. 

Super dat ze zoveel ruimte krijgen en dat jullie het veilig maken tegen roofdieren. Let ook op eventuele beplanting, veel planten zijn giftig voor konijnen. En als er geen tegels liggen maar aarde dan kunnen ze zich zo uitgraven dus daar moet dan iets aan gedaan worden om dat te voorkomen.

Ik snap dat het voor je zoon fantastisch is dat jullie 2 van de jongen nemen. Maar wees je er wel van bewust dat van die kleintjes het karakter nog niet bekend is van hoe ze zijn als ze straks volwassen zijn. Geen een niet-babykonijn houdt er van om opgepakt te worden (het zijn prooidieren, dus oppakken = opgegeten worden), dus laat ze straks altijd met 4 pootjes op de grond. Maar veel konijnen houden er ook niet van om geaaid te worden. Dat weten veel mensen niet. Het ene konijn vindt het heerlijk om geaaid te worden, maar het andere vindt het doodeng. Je weet van te voren niet hoe dat bij de 2 konijnen van de zorgboerderij zal zijn. Babykonijnen vinden het al gauw prima, maar dat kan dus helemaal veranderen als ze volwassen worden.

Voor de iets langere termijn (konijnen zijn zo groot), zou het dus verstandiger zijn om een aaibaar volwassen koppel uit de konijnenopvang te halen (dan zit je ook niet met het gedoe rond castratie). In de opvang weten ze welke konijnen het fijn vinden om geaaid te worden en je krijgt een stabiel koppel mee. Zo voorkom je teleurstelling op de langere termijn. Ik begrijp dat dit niet direct iets is wat je zal willen horen, en je zoon al helemaal niet want die is natuurlijk helemaal weg van die kleintjes, maar ik wil het je toch meegeven om over na te denken. Je hebt er verder zo te lezen al goed over nagedacht.

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .