Ga naar inhoud

Ouder konijn juniorbrokjes geven?


Okki

Aanbevolen berichten

Wannes (8 jaar oud) is afgelopen winter 200 gram afgevallen en ondanks een dubbele portie brokjes en erwtenvlokken komt hij nog steeds niet aan (zie topic 'Wannes is een vreetzakje'). Hij valt niet verder af. Maar hij verhaart ook niet lekker. Waar Zoetje nu een ontplofte bol pluis is, verhaart Wannes met 10 haren per dag of zo.

 

Nu las ik pas een artikel van iemand met ook een ouder konijn met hetzelfde probleem. Zij is hem juniorbrokjes van science selective gaan geven. Daardoor kwam hij weer aan en het verharen ging ook weer goed.

 

Is dat een goed idee? Wannes doet verder helemaal normaal, gedraagt zich niet anders dan anders. Hij lijkt dus wel gezond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had zelf dus ook al een topic geopend over voeding bij ouder wordende konijnen. Mijn theorie is dat de eiwitbehoefte wel eens hoger kan zijn. Juniorvoeding is eiwitrijker dan gewone brokjes. Alleen, als erwtenvlokken al niet helpen, vraag ik me af of juniorbrokjes zoden aan de dijk gaan zetten. Je kunt het zeker proberen, neem je gewoon een kleine zak om te proberen. Misschien dat die dualcare brokken waar wel eens over geschreven wordt ook een optie zou kunnen zijn?

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Kolino:

Ik had zelf dus ook al een topic geopend over voeding bij ouder wordende konijnen. Mijn theorie is dat de eiwitbehoefte wel eens hoger kan zijn. Juniorvoeding is eiwitrijker dan gewone brokjes. Alleen, als erwtenvlokken al niet helpen, vraag ik me af of juniorbrokjes zoden aan de dijk gaan zetten. Je kunt het zeker proberen, neem je gewoon een kleine zak om te proberen. Misschien dat die dualcare brokken waar wel eens over geschreven wordt ook een optie zou kunnen zijn?

 

Ja, jouw topic had ik gelezen, maar omdat Wannes dus al afgevallen is vond ik het een net iets andere vraag. Daarom heb ik het toch apart gezet.

 

Geen idee of juniorbrokken nog helpen als erwtenvlokken ook niet helpen. Hij krijgt drie of vier erwtenvlokken per dag. 

 

Ik zal eens kijken naar die dualcare-brokjes, bedankt voor de tip! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je het aantal erwtenvlokken nog ophogen? Ik weet dat het niet gezond is, maar bij Dunya heb ik eieren voor mijn geld gekozen en haar geef ik een klein handje erwtenvlokken per dag. Niet goed, maar voor haar de enige manier om niet af te vallen. Soms krijgt ze ook gewoon een heel bospeentje. En verse kruiden, dat helpt ook wel naar mijn idee. Een bosje basilicum, tijm, etc...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@JamesthebunnybutlerHet probleem is dat als ik Wannes nog meer eten geef, hij geen hooi meer eet. Dus dat wordt lastig. Ook reageert hij niet goed op kruiden en groenten. Ik kan het nog zo langzaam opbouwen, na een aantal dagen of weken krijgt hij rare ontlasting. Die erwtenvlokken waren wat dat betreft ook even een twijfelgeval, maar nu gaat dat wel goed. Hij heeft al eens een gasbuik gehad van een dobbelsteentje banaan. Zo af en toe geef ik hem een wilgenblaadje, daar heeft hij tot nu toe geen last van.

 

@Kolino

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit het met luzerne? Zou hij dat eten/verdragen? Of misschien gedroogde haver (dan bedoel ik de stengels, niet de vlokken)? Andere wat meer eiwitrijke hooi of grassoorten misschien? Ik weet hoe lastig het is om een konijn op gewicht te houden die niet alles (of in mijn geval bijna niets) verdraagt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago zei Okki:

@JamesthebunnybutlerHet probleem is dat als ik Wannes nog meer eten geef, hij geen hooi meer eet. Dus dat wordt lastig. Ook reageert hij niet goed op kruiden en groenten. Ik kan het nog zo langzaam opbouwen, na een aantal dagen of weken krijgt hij rare ontlasting. Die erwtenvlokken waren wat dat betreft ook even een twijfelgeval, maar nu gaat dat wel goed. Hij heeft al eens een gasbuik gehad van een dobbelsteentje banaan. Zo af en toe geef ik hem een wilgenblaadje, daar heeft hij tot nu toe geen last van.

 

@Kolino

Hmm, dat schiet dan inderdaad niet op. Dat maakt het extra vervelend. Dualcare is misschien een optie om bij te voeren, maar dat is wel echt heel prijzig als bijvoer. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan het zeker proberen! Het nadeel van senior / mature brokken is dat die meestal juist zijn gemaakt om overgewicht tegen te gaan, wat bij veel andere diersoorten inderdaad vaak wel een probleem is bij oudere dieren die minder bewegen, maar ik moet zeggen dat mijn oude konijntjes juist het tegenovergestelde hadden. Er zit in senior voer wel iets meer eiwitten dan in een adult brok, en vaak zijn er ook wel vitamines toegevoegd (vitamine C bijvoorbeeld) voor goede weerstand.

Toen ik een brok voor een mager oud konijntje nodig had, was de dual care er nog in 1 kg verpakking, dus dat was voor mij prima te doen als bijvoer. Maar tegenwoordig is die er helaas niet meer. En is het burgess voer ook lastig leverbaar op het moment. Een eiwitrijker & energierijkere brok zoals een junior brok is dan eigenlijk beter beschikbaar en daarmee dan ook handiger om ze op gewicht te  houden. Je zou als de dual care er weer is dat natuurlijk wel naast een brok bij kunnen voeren als snoepjes. Dan geef je het dus niet als hoofdbrok maar aanvullend. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, Wannes vindt de juniorbrokjes érg lekker! Het is wel even een gedoe, want Zoetje moet juist echt niet meer aankomen. Dus ik heb ze eerst uit de hand ieder hun eigen brokjes gevoerd, daarna Zoetje geborsteld en haar even in de tuin laten lopen zodat Wannes nog wat meer juniorbrokjes kon eten. 

 

Ik heb hem nu maar een paar gram gegeven, ik denk dat het verstandig is om hem in één of twee weken tijd steeds wat meer te geven om er rustig aan te wennen? Of maakt dat niet uit? Ze krijgen nu een mix van ongeveer 2/3 SS adult en 1/3 Beaphar care+ (of hoe dat ook al weer heet. De zak scheurde nogal makkelijk kapot dus die heb ik niet meer).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Hoe gaat het met Wannes en met het voeren? Fijn dat hij de juniorbrokjes lekker vindt. Lien was niet meteen enthousiast.

 

Hier is het voeren van de konijnen ook echt hogere wiskunde ha, ha. Er is veel verschil in de hoeveelheid en soort brokjes die beide konijnen moeten hebben, en het is elke dag weer een uitdaging om alles voor elkaar te krijgen.

 

Lien is een oude dame die al langere tijd te mager is. In haar jonge jaren woog ze 4,5 kilo. Inmiddels ben ik blij als ze de 4 kilo haalt. Wat de reden van haar afvallen is, is niet echt duidelijk. Bloedonderzoek, urineonderzoek, keutel-onderzoek, gebitscontrole en een röntgenfoto gaven geen oorzaak.

Als ze weer iets sneller afvalt geef ik weer een poos Panacur (voor het geval EC de reden is, hoewel ze verder geen symptomen heeft). Dan komt ze soms weer wat gemakkelijker aan, hoewel dat de laatste keer minimaal was.


Ze krijgt 's morgens samen met haar maatje een gezamenlijke bak brokjes (totaal zo'n 30 gram gewone SS en Care +) omdat ik dan op tijd sta.

Om 17.00 uur krijgt Lien een bakje met een mengsel van Dual Care,  SS junior, zonnebloempitjes en erwtenvlokken door elkaar, waar ze dan van mag eten tot ze genoeg heeft. Inmiddels krijgt haar maatje SS graanvrij apart van haar. Hij is een dwergkonijntje en heeft natuurlijk veel minder brokjes nodig, maar snaait, als je even niet oplet, regelmatig wat mee. Ook de laatste brokjesmaaltijd van de dag krijgen ze apart, Lien mag ook weer even onbeperkt eten, hoewel ze het daar niet echt mee eens zijn en vaak proberen bij elkaar te komen. Ik zit er als 'politieagent' bij en probeer kleine Kip af te leiden met allerlei lekkere blaadjes als hij zijn brokjes op heeft en Lien nog lekker zit te bikken.
In het hooi (wat Lien nog steeds erg goed eet) verstop ik nog 2 of 3 stokjes Fibafirst in stukjes. Die worden voornamelijk door Lien opgegeten, Kip is hier niet echt een liefhebber (meer) van. Dat komt dus goed uit, want meneer eet genoeg brokjes op een dag.

 

Lukt het jou inmiddels om ze apart te voeren zonder te veel gedoe?


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oef, wat een gedoe zeg, maarja, je moet toch iets hè?

 

Wannes vindt ondertussen de juniorbrokjes niet meer lekker. Ze krijgen toch samen hun brokjes: beaphar care+ gaat er goed in en fibafirst (in stukjes) gaat ook goed. En iedere dag een paar 'loops' van science selective.

 

Hij krijgt panacur, metacam en emeprid en dan gaat het best met hem. Hij is weer iets aangekomen ook. Dus we gaan nog maar even zo door! Wannes heeft verder ook geen ec-symptomen, behalve dat afvallen dan. Net als Lien. Hoe oud is zij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, de juniorbrokjes worden hier ook niet als eerste gegeten hoor! Zijn waarschijnlijk niet zo lekker als de gewone adult.
Lien is ruim 6 jaar oud. Voor een Franse hangoor schijnt dat vrij oud te zijn. Als je op internet intoetst 'Franse hangoor - leeftijd', dan lees je overal dat 4-5 jaar al erg oud is. Nou denk ik zelf dat er toch ook wel Fransen ouder worden hoor, maar het is wel een dame op leeftijd.

Naast dat ze te mager is en haar vacht vrijwel altijd aan het verharen is, slaapt ze veel. Dat is denk ik echt de leeftijd, ze was vroeger actiever. Maar verder doet ze lekker haar ding, is gek op haar mini vriendje en eet ze nog altijd veel. Ze is gek op hooi en groenvoer, vooral lange sprieten gras!
Ik wil de Energy Dental van Bunny Nature nog eens bij Lien proberen om op gewicht te blijven. Heb jij daar ook ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dan is ze zeker een dame op leeftijd! Wannes is 8, dus ook zeker al een ouder konijn. Maar hij is geen raskonijn en ook een stuk kleiner dan een Franse hangoor. Een goed gewicht is voor hem iets meer dan twee kilo.

 

Fijn dat Lien nog, naast het vele dutten, nog lekker bezig is met van alles! 

 

Energy Dental ken ik niet, ik ga even opzoeken wat het is. Ik heb daar dus geen ervaring mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .