Ga naar inhoud

Voeding konijnen op leeftijd


Kolino

Aanbevolen berichten

Mijn konijnen beginnen wat ouder te worden (ze zijn beiden 7) en merk ik dat ze wat knokiger worden. Het laat me nadenken over de voeding, moet ik toch wat extra's gaan doen om ze goed op gewicht te houden? Ze krijgen 2 keer daags een kleine portie brokjes, 1 of 2 keer groenvoer en uiteraard hebben ze altijd hooi tot hun beschikking. Niks op aan te merken dus. De laatste controle bij de dierenarts waren ze ook prima op gewicht. Waar ik mee zit is dat ik nog zo lang mogelijk van ze wil genieten en ze zo gezond mogelijk wil houden 🙂 Dus ik vroeg me af, zijn hier meer konijnenbaasjes met konijnen in dezelfde leeftijd en doen jullie extra dingen om ze in goede conditie te houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang ze netjes op gewicht zijn verander ik niks aan de voeding. Vanaf een jaar of 6/7/8 merk je dat ze wat spiermassa beginnen te verliezen en daardoor wat magerder aanvoelen, terwijl ze dat niet zijn. Dat is gewoon een gegeven, dat kun je naar mijn idee niet tegenhouden en ook niet terugdraaien. Als ze daadwerkelijk gewicht beginnen te verliezen dan kan een junior brok een uitkomst zijn, of gewoon wat meer geven. Ik heb eentje van 9 die gewoon een normale portie krijgt en daarmee op gewicht blijft, maar heb ook een koppel van 9 en 10 die onbeperkt brokken (Science selective adult en junior en beaphar care+ door elkaar) krijgen. Beide hebben dit jaar flink veel gewicht verloren door gezondheidsproblemen en hoewel ze nu min of meer weer oké zijn (eentje heeft chronisch snot, ander is wel gezond) is het wel lastiger om ze op een gezond gewicht te houden met minder voer. De 9 jarige is op dit moment best een spekkie, maar die heeft in de winter altijd een dip dus laat maar lekker vetjes kweken nu denk ik dan. De ander is keurig op gewicht. Hij heeft tot begin dit jaar het top gedaan op een normale portie, maar op den duur wordt het toch moeilijker voor ze.

 

Wat vooral ontzettend belangrijk is bij konijnen op leeftijd is monitoren. Regelmatig wegen, als je dit alleen bij de dierenarts doet als je voor vaccinatie komt dan loop je mogelijk achter de feiten aan. Het kan ook heel snel gaan, de 10 jarige was bij mij in mei nog goedgekeurd bij de vaccinatie en een maand later zo'n 300 gram kwijt en advies om euthanasie serieus te overwegen gekregen. Nou kan het uiteraard bij jonge konijnen ook snel gaan, maar bij die oudjes komen dingen wel harder aan. Hij is er dus gelukkig wel weer helemaal bovenop gekomen hoor 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden durf ik zo niet te zeggen. Bij hem luistert het heel nauw hoeveel brok je hem geeft. Geef je teveel dan laat ie z'n blindedarmkeutels liggen of zitten er plakkaten aan zijn kont geplakt. Ik heb veel merken geprobeerd, maar dat maakte geen verschil. Voor nu gaan we maar gewoon op dezelfde voet door en wat regelmatiger wegen om eventuele problemen sneller waar te kunnen nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .