Ga naar inhoud

Herkoppelen 2 voedsters

WOKKY
 Delen

Aanbevolen berichten

Alvast sorry voor het lange verhaal.

Ik heb 2 buitenkonijntjes, voedsters die al 4,5 jaar succesvol samen zitten.

Vorige week vrijdag had Chibi opeens gasbuik. Na een nachtje DA, en een namiddag binnen in een rennetje leek alles terug helemaal in orde. Chibi heeft dit al vaker gehad doordat de meiden heel erg harig zijn. Tot nog toe als ik Chibi terug buiten in de op dat moment ren van Shep zette, ging dit altijd vrij snel goed.

Deze keer was het slaande ruzie. Ze lagen over de grond te rollen, dus heb ik ze meteen uit elkaar gehaald.

Chibi terug naar binnen, en even een paar dagen ontstressen.

Omdat alle pensions met koppelvakanties volgeboekt waren, heb ik besloten om een dierengedragstherapeute onder de arm te nemen.

Ik kreeg een stappenplan voor de koppeling. De dames langzaam terug laten wennen aan elkaars geur. Eerst met washandjes, dan speeltjes. En op vrijdag ochtend van ren gewisseld. Ook hier eigenlijk geen probleem. Chibi heeft 2 keer gestampt, Shep heeft overal gekeuteld, maar daarna zijn beiden de boel gaan verkennen en spelen.

's avonds is het misgegaan. Shep wilde nog amper eten. Alleen haar lievelingsdingen gingen er nog in. Maar ook bijna geen hooi meer.

Vandaag eet Shep al een stuk beter, maar zeker nog niet zoals het hoort. Ze heeft duo last van de eenzaamheid.

Ook Chibi is duidelijk eenzaam aan het worden. Zij eet gelukkig wel nog, maar spelen met mij, of zelfs alleen doet ze bijna niet meer. Zelfs een nieuwe kartonnen doos maakt haar niet blij.

Ik wil de dames dus zo snel mogelijk weer terug bij elkaar zetten. Maar ik weet nu niet goed meer hoe ik het aan moet pakken. Ik heb een neutrale locatie, namelijk de garage. Maar de enige ren die ik kan gebruiken, is die waar Shep nu inzit.

De grote vraag is. Doe ik het best zo snel mogelijk (ik ben bang dat ze allebei stoppen met eten) of wacht ik nog even af en wissel ik de geuren eerst nog eens om dmv de toiletjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst uitsluiten dat Shep ergens anders last van heeft. Je gaf aan dat ze allebei langharig zijn, is dat misschien bij Shep ook de oorzaak dat ze minder eet? 

Als dat is uitgesloten en ze echt allebei van slag zijn van eenzaamheid, dan zou ik nog een poging doen om te koppelen inderdaad. Is de garage volledig neutraal? De renpanelen zelf kun je schoonmaken met citronella terwijl Shep even in een transportbox zit. Ik verwacht niet dat daar veel geur aan zal zitten die de boel in de war zal brengen, maar aan de andere kant is het ook een kleine moeite om er even een doekje overheen te halen als je toch bezig bent om de ren in de garage op te zetten. 

Hopelijk komt het goed, maar denk ook alvast na over een plan b als het nu weer fout gaat. Twee voedsters blijft helaas altijd een risico, ookal is het jaren goed gegaan. Konden ze ons maar vertellen wat er mis was, of begrepen ze ons maar als we zeggen dat alles goed komt.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf geen geuren wisselen voor nu, maar ze wel nog eventjes apart houden van elkaar zodat je er zeker van bent dat beide dames 100% gezond zijn. 

Als ze over een week of 2 even rust gehad hebben, bijgekomen zijn van alle stress, en hopelijk weer op goede gezondheid zijn, dan zou ik op neutraal terrein koppelen. Ik ben zelf geen fan van geuren wisselen bij konijnen, en aangezien jouw dames lange tijd samen gezeten hebben, kennen ze elkaars geur ook echt wel en zal dat weinig verschil maken tijdens het apart zitten. Juist door de geur wisselen weg te laten, geef je ze op dat punt eventjes rust van dit hele gebeuren. 
 Het op neutraal terrein koppelen dan echt in één lange sessie, en als dat ook misloopt, dan is het over tussen deze twee. Dat kan, en bij dames komt dat wel vaker voor, ook als ze eerst wel maanden of jaren samen gezeten hebben. Zoals happy aangeeft, zorg dus ook dat er een plan B is. Wat doe je als ze niet samen kunnen? Heb je bijvoorbeeld plek voor twee koppels? Of moet je dan één van de dames afstaan en voor de dame die je houd een wel goed passende partner zoeken? 

De oorzaak kan zoveel dingen zijn. Het kan al zijn dat één van je buren een konijn heeft aangeschaf en dat de geur van dat konijn voor onrust tussen jouw dames zorgt. Ziekte, angst / geschrokken zijn, stress. Helaas is er nooit garantie dat het echt een "en ze leefden nog lang en gelukkig" is. Dat maakt konijnen houden ook best lastig, je wil ze echt het maatje geven voor alle liefde die ze er van krijgen, maar die liefde kan soms van de één op andere dag omslaan in een enorme afgunst. 

Hier staat uitgebreide uitleg over koppelen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

En hier over koppels die niet meer samen kunnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips en artikels.

We hebben ze een uur geleden op neutraal gebied bij elkaar gezet. Heel spannend voor mij. Blijkbaar valt het voor de meiden tot nu toe wel mee.

Shep heeft al verschillende keren Chibi's oogprut verwijderd, deze laat ook gewoon gebeuren.

Wel hebben ze een paar keer achter elkaar aangelopen. Zoals in de film, met een ikea bed ertussen 🤣

En nu zitten ze in een spiraal van zichzelf wassen, wat grommen, wat met de pootjes stampen, gaan liggen hijgen, repeat.

Maar het vechten blijft gelukkig tot nu toe uit.

https://photos.app.goo.gl/xGW6jWp3HWsKkKdaA

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het vrij goed gaat. Er vliegen nog geen plukken in het rond.

Er heeft wel nog niemand op de andere gereden.

Ook is er iets anders vreemd aan de hand. Chibi is soms aan het jagen, maar zoekt vooral steeds toenadering. Maar de reactie van Shep is altijd de vlucht.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago zei WOKKY:

Bedankt voor de tips en artikels.

We hebben ze een uur geleden op neutraal gebied bij elkaar gezet. Heel spannend voor mij. Blijkbaar valt het voor de meiden tot nu toe wel mee.

Shep heeft al verschillende keren Chibi's oogprut verwijderd, deze laat ook gewoon gebeuren.

Wel hebben ze een paar keer achter elkaar aangelopen. Zoals in de film, met een ikea bed ertussen 🤣

En nu zitten ze in een spiraal van zichzelf wassen, wat grommen, wat met de pootjes stampen, gaan liggen hijgen, repeat.

Maar het vechten blijft gelukkig tot nu toe uit.

https://photos.app.goo.gl/xGW6jWp3HWsKkKdaA

Hoe is het gegaan vamiddag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei FlappieLeeuwtje:

Hoe is het gegaan vamiddag?

Tot nu toe is het enige slachtoffer de puzzelvloer 🤣

Gelukkig heb ik wat wisselstukken, en het ikeabedje houd de tegel vast die los kon

Ze hebben een paar uur lekker geslapen, niet naast elkaar maar wel in elkaars buurt.

Chibi zocht daarnet weer toenadering, maar Shep blijft steeds wegrennen.

Nu ligt Shep te slapen aan 1 kant, en Chibi is aan het genieten van een pluk hooi in het midden van de ren

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gevoel dat het wel goed gaat komen met ze 😁

Ze hebben de hele ren overhoop gehaald. Niet met vechten, maar met spelen 😋

https://photos.app.goo.gl/5Tq4H2pBop8xt1YGA

En ze gaan nu ook lekker bij elkaar liggen en elkaar aflikken. https://photos.app.goo.gl/9d35h6x7p5tDq5bq9

Het enige probleem voor mij is dat Chibi toelaat om op haar gezicht te rijden, maar van de achterkant moet Shep wegblijven. Dat probeer ik ze al 4 jaar af te leren, maar het kruipt er duidelijk steeds terug in.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

Update:

De dames zitten ondertussen al een tijdje terug samen buiten in hun ren. De eerste uren buiten waren nog wat spannend, maar nu gaat het als vanouds met ze.

Het blijven duidelijk wel zusjes. De prijs voor het meest kleffe koppel zullen ze nooit winnen. Ze rennen regelmatig achter elkaar aan en dagen elkaar uit. Maar ze zoeken elkaar altijd terug op, en liggen dan lekker knus naast elkaar te slapen 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi! Ik heb precies hetzelfde probleem met 2 van mijn 3 voedsters. Ik heb ze nu zo'n week uit elkaar (met een gecastreerd broertje van hun erbij, totaal 5 konijnen). Ik heb alleen een vraagje, hoe lang heb je ze uiteindelijk uit elkaar gehouden? En toen je ze aan elkaar heb laten snuffelen, stond er toen een hek tussen of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

Ik heb ze na het geklungel met de geuren nog een kleine week volledig uit elkaar gehouden. Ze konden elkaar niet zien of ruiken. Blijkbaar gaf het namelijk het meeste stress dat ze zich wel zagen/roken maar niet bij elkaar mochten.

Daarna heb ik ze in een vrij grote neurale ruimte gekoppeld, zodat ze zich goed konden verstoppen en elkaar uit de weg konden gaan als het nodig was.

Daar heb ik ze neergezette en 3 dagen gelaten. En nu zitten ze weer lekker bij elkaar en kibbelen ze af en toe wat. Vooral over wie welk stukje groente krijgt 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .