Ga naar inhoud

Vraag over conditie van shetland pony

Gijske
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi, ik heb een vraagje, bij mijn Shetland pony kan je over de hele rug zijn ruggengraat voelen, is dit normaal? Je moet er niet eens op duwen, gewoon met je vlakke hand over gaan en je voelt het. Ik vind wel dat hij enorm dik staat dus zou niet kunnen liggen aan dat hij te mager is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal kan je de ruggengraat voelen ja. Ik weet niet hoe erg het is natuurlijk, maar zolang hij geen ondergewicht heeft, niet raar loopt, en geen pijn lijkt te hebben (kan je testen door er een beetje druk op uit te oefenen en kijken hoe hij reageert), zal het wel prima zijn.

Ik weet niet of je ooit zonder zadel hebt gereden, maar dan is hun ruggengraat ook niet te missen. Hoort zo 😁

Zoek maar eens op internet op "skelet paard". Dan kan je het ook goed zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kun je bij paarden wel gewoon voelen ja, maar ik denk ook niet dat je kan zeggen aan de hand daar van of een paard wel of niet op gewicht is. Als het goed is voel je die zowel bij paarden met ondergewicht, die goed op gewicht zijn, als bij paarden met overgewicht. Als je die niet meer voelt moet het wel heel erg overgewicht zijn. 

Afhankelijk van de bouw voel je het bij het ene paard wel meer dan bij het andere. En ook bij wat ouder wordende paarden voel je de ruggengraat vaak een stuk meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is per paard verschillend. Bij de ene ligt hij er bovenop, bij de ander voel je hem niet. Bij de shetlander en hafloarabier waar ik veel kom is geen ruggengraat te voelen. De schoft nog net. Zit ook heerlijk zonder zadel 🙂. Maar ik ken ook paarden (incl Shetlanders), waar de ruggengraat zo boven over de rug loopt dat je het gewoon kunt zien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh oke dankjewel allemaal.

Toen de fokker op bezoek kwam zei hij dat je de ruggengraat niet mag voelen maar dat hij verder mooi op gewicht stond. Vandaar dat ik me zorgen maakte maar gelukkig is er geen probleem dus.

Ik heb er ook overal een beetje druk op gezet en hij reageert nergens op dus ik denk niet dat hij ergens last van heeft. Hij loopt ook gewoon normaal, alleen zet hij z'n achterbenen een beetje ver uit elkaar maar dat doet hij eigenlijk al heel z'n leven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .