Ga naar inhoud

Meer hooi eten, maar eigenwijs konijn


paniekvogeltje

Aanbevolen berichten

Tijdens een bezoekje aan de dierenarts vanwege aanhoudende plakpoep kreeg ik de opdracht om Pelle geen brokken meer te geven en alleen nog hooi. Tot zover leek het heel eenvoudig. Hooi in hooibal, nog een dot hooi in een hoek van het konijnentoilet. Totdat ik zag dat mevrouw op het toilet de geperste houtkorrels zit op te eten in plaats van het hooi. 😠 

Wat kan ik nou doen? Weg met de houtkorrels en alleen nog hooi in het toilet? Of kan het niet zoveel kwaad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van die hooikuren. Ik heb het ook wel eens moeten doen, maar dat was geen succes. Langer dan 3 dagen zou ik het niet doen. Wat ik op een gegeven moment heb gedaan is wel gedroogde kruiden geven, want alleen hooi werd em echt niet. Welke soort hooi geef je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het advies van de dierenarts streng opvolgt, niet natuurlijk. Ik denk niet dat het veel kwaad kan, als je konijn aan groenvoer gewend is. De hoeveelheid eiwit die er in zit kan wel anders zijn dan die van het hooi. Plakpoep wordt meestal veroorzaakt door een vertraagde darmwerking, de darmen gaan trager werken van te weinig vezels en ik meen ook van grotere hoeveelheden eiwit. Gras bevat evenveel vezels als hooi, maar zou in dit geval wel eiwitrijker kunnen zijn. Ik denk dat ik daarom toch even zou wachten met het gras.

Wat mooi dat je resultaat ziet, nog even volhouden en dan kun je langzaam aan alles weer opbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, sorry dat ik niet meer reageerde. Ik heb namelijk zelf een flinke buikgriep te pakken sinds vorige week donderdag. De vreselijkste variant waarbij je de eerste dag op de wc zit en wegens braakneigingen ook nog een emmer voor je moet houden. Dan voel je je zó hondsberoerd. 😩

Pelle en ik staan nu allebei op dieet. Ik alleen water en licht verteerbaar voedsel. Bij haar is de plakpoep verdwenen. Mijn poep is, tja, vloeibaar of er komt alleen slijm uit. Misschien moet ik ook maar aan het hooi.

 

Met Pelle ging het een uur na het bericht weer prima. Ze heeft wel kleinere keutels, maar dat zal de stress zijn omdat ik haar ook Cisaral moet geven. Ze is echt niet makkelijk met medicijnen.

Volgens mij smaakt de Cisaral ook niet lekker. Als ik Pelle op de grond zet rent ze regelrecht naar haar waterbakje of eet snel een spriet hooi, alsof de nasmaak snel weg moet. 🤭

aangepast door paniekvogeltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .