Ga naar inhoud

Gemengd voer echt zo slecht?


TurboEnTwinkie

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

Gisteren was Turbo jarig en de kids hebben allemaal zelf een cadeautje gekocht. En 1 van de kids heeft 3 zakken gemengd voer gekocht omdat een klasgenoot met konijnen zei dat ze dat veel lekkerder vinden. Ik zit nu dus met 3 zakken gemengd voer. Ik vind het echt zonde om weg te gooien en ook sneu voor mijn zoontje (hij is pas 6, heeft ook autisme en kan waarschijnlijk moeilijk begrijpen waarom ik zijn cadeautje weggooi). Hij ging trouwens samen met zijn grote broer naar de supermarkt om het daar te kopen, broer houdt zich niet zo bezig met de konijnen dus wist ook niet of dat voer slecht was. 

 

Maar moet ik het voer nou weggooien? Of kan ik het gewoon geven? Ik ben bang dat ze daarna niet meer de SS willen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aii, lastige situatie... Cadeautjes van vrienden is al moeilijk weg te gooien, dus dit is wel heel moeilijk! 

 

Volgens mij ligt het eraan hoe slecht het is welk voer je hebt. Maar sowieso gaan konijnen selectief eten, ze zullen vooral de lekkere dingen eten en de rest laten staan. Hierdoor krijgen ze dus niet alle noodzakelijke voedingstoffen binnen, terwijl dit juist het enige doel is van brokjes voeding. 

 

Als je een screenshot maakt van de ingrediënten, kan @Evee je vast vertellen hoe slecht het precies is. Als het niet meteen super slecht is kan je het misschien inzetten als af en toe een lekkernijtje en wel gewoon Selective als echt voer blijven gebruiken? Als soort compromis?

 

En misschien, als het wel echt slecht is en je de konijnendarmen op stelten zal zetten als je het voert, kan je misschien toch proberen uit te leggen aan je zoon en samen naar de dierenwinkel dat hij een nieuw cadeautje voor Turbo mag uitzoeken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

SS is echt wel beter voer. Bij gemengd voer eten ze vaak selectief of zitten er dingen in die je ze beter niet langdurig kunt geven. Ik zou er ook niet voor kiezen om ze nu stap voor stap over te zetten op gemengd voer, als je daarna toch weer terug wil gaan naar ss.

Is er misschien een opvang in de buurt? Die kunnen het vaak wel goed gebruiken omdat ze vaak het voer willen blijven geven dat de konijnen gewend zijn, omdat ze anders in korte tijd erg vaak zouden wisselen. Dan kun je zeggen dat Turbo zijn eigen voer lekkerder vind, maar dat ze met hun zak voer heel veel andere konijntjes blij kunnen maken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon apart houden en je zoon af en toe een beetje uit de hand laten geven, het is niet gezond maar ook geen vergif. We eten allemaal wel eens een ijsje of patat, prima zolang je het niet te vaak doet en daarnaast maar netjes je groenten eet. Als je het apart geeft krijg je geen selectieve eters en zo heeft je zoon samen met de konijnen plezier van zijn cadeau.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, het is geen vergif. Selectief eten valt ook wel mee als je niet teveel geeft. Ik zou niet zo bang zijn dat ze SS niet meer lusten. Maar 3 zakken, jeetje, hopelijk wel kleine zakken? Als je het als snoepje gaat geven heb je voorlopig genoeg 😉 Ik ben ook wel benieuwd naar de ingrediëntendeclaratie, misschien valt het nog wel mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het idee dat de ingrediëntenlijst omgedraaid is? Normaal hoort het geen wat er het meest in zit eerst te staan, en wat er het minst in zit als laatst. Als ik de percentages zo zie achter een aantal andere producten denk ik dat het precies omgedraaid staat.

 

Ik word niet echt blij van de samenstelling, maar ik snap dat je hier wel een dilemma hebt aangezien het een cadeautje is van je zoontje is. Ik zou ze hier in ieder geval niet op over zetten als voedsel, dan zou ik het echt met mate als snoepje geven. Of misschien verwerken in wat voedselverrijking met hooi gecombineerd en op die manier als aanvullend / snoepgoed geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik zou ze hier niet volledig op over zetten. Je zou misschien een derde van je huidige brok kunnen verminderen en dan dagelijks een klein beetje als extratje kunnen geven. Bedoel, je hebt 3 zakken van 800 gram... dat is nogal wat! De samenstelling word ik niet vrolijk van, hoewel niet alles wat er in zit slecht is. Ik zou wel proberen uit te leggen aan de kinderen dat de konijnen het misschien wel lekker vinden, maar dat het niet zo gezond is. Zodat, als ze weer een cadeautje halen voor ze, wel met iets gezonds thuis kunnen komen 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Ben gisteren samen met mijn zoontje naar de opvang gereden en daar hebben we 2 zakken gedoneerd, was hij ook heel blij mee want hij mocht ook even met de opvang konijntjes knuffelen en heb hem verteld dat er nu nóg meer konijntjes kunnen genieten van zijn cadeautje. We zitten nu nog thuis met 1 zak en we geven 1x per dag een klein handje voer daarvan aan T&T. Met chip en Pika durf ik het niet aan om dat gemengde voer te geven omdat ik toch echt voorzichtig met ze wil zijn. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .