Ga naar inhoud

Groenten en groenvoer drogen


NLP

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

 

Mijn konijntjes zijn gek op groenten en groenvoer, maar als ik het vers haal of pluk, dan moet het natuurlijk allemaal snel op. Dus ik zat te denken, zijn er groenten en groenvoer die ik ook gedroogd aan hen kan geven? En gaat er veel van de voedingswaarde af? Ik blijf natuurlijk altijd vers groenvoer en verse groenten geven, maar ik was benieuwd of ik bij een teveel ook wat kan laten drogen om het op die manier niet weg te hoeven gooien. Gedroogde brandnetels zijn bijvoorbeeld al een hele hit en ze vinden het lekkerder gedroogd dan vers (nadat de brand eruit getrokken is natuurlijk).

 

Ik hoor graag wat jullie ervaring is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of je een tuin hebt, maar mijn konijnen krijgen in deze tijd van het jaar verschillende soorten blad en takken uit de tuin. Iedere dag even wat plukken en je hoeft niks weg te gooien, de planten groeien gewoon weer door. Hier zijn weegbree en paardenbloemblad erg in trek.

Drogen heb ik nog nooit zelf gedaan. Er gaat niet heel veel van de voedingswaarde verloren, vitamine a,c en e zijn vitamines die sneller verloren gaan. Bij gedroogde kruiden moet je juist opletten dat de mineralen e.d. juist extra geconcentreerd zijn. Er zijn wel speciale droogapparaten (een soort ovens), misschien is dat wat voor je. Ik heb wel eens gelezen dat een aantal BB-ers die gebruik(t)en.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedroogde groenten mogen ook. Maar houd er rekening mee dat 10 gram gedroogde groenten gelijk is aan 100 gram verse groenten, best geconcentreerd qua voedingswaarde dus, want door het drogen haal je veel van het vocht er uit. Er blijft dus weinig van over. En bladgroentes zijn er meestal te kwetsbaar voor, breken en verkleuren snel. Maar gedroogde groenten kunnen zeker aanvullen gegeven worden als gezonde lekkernij. 

 

Om een idee te geven wat kan, in de webwinkel verkoop ik een aantal soorten gedroogde groenten: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/gedroogde-groenten/

 

En anders proberen slim in te kopen. De groenten die snel slecht worden geef je eerst, de producten die wat langer houdbaar zijn daarna. Er zijn genoeg groentensoorten die best lang bewaard kunnen worden, vaak ook buiten de koelkast. Denk dan bijvoorbeeld aan courgette, wortel, witlof enz. 

 

Maar vers geven heeft als voordeel dat er meer vitamines in zitten en meer vocht, en juist dat vocht is ook heel belangrijk voor konijnen, omdat veel konijnen te weinig drinken. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat maakt veel duidelijk, dankjulliewel! Ik heb een community garden bij me in de buurt zitten en daar mag ik gewoon wat gras en ander vers groenvoer plukken, dus daar ga ik zo nu en dan heen. Ik blijf voorlopig zoveel mogelijk vers geven en ik zal opletten met de porties van gedroogde groenten en groenvoer. En die droogapparaten zal ik ook eens checken, misschien kan ik daar wat leuks mee 😊 Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .