Ga naar inhoud

DRINGEND: Hoe antibiotica konijn tijdens vakantie geven?


bunnyveer

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Wij hebben vandaag een van onze konijnen een kies moeten laten trekken aangezien deze afgebroken was en de eerste vormen van irritatie begon te geven wat betreft niezen en kwijlen dat het konijn plotseling een dag lang deed. Meteen naar de dierenarts geweest, en zojuist opgehaald. Nu hebben wij echter een probleem, ze moet namelijk gedurende 10 dagen pijnstilling krijgen 2 x per dag, maar wij vertrekken zelf op dag 3 van de kuur op vakantie. Normaal zouden we hem eventueel weg kunnen brengen naar een familie lid die ervaring heeft met konijnen, maar aangezien dit konijn samen zit met een maatje dat na een jaar nog altijd herstellende is van e. Cuniculi en enorm aanhankelijk aan elkaar zijn, zien wij die scheiden van de konijnen niet als een optie. Mensen uit de buurt vragen om dit te doen lijkt ook geen optie aangezien het vangen, vasthouden en toedienen van de pijnstilling een zeer lastige opgave is voor iemand alleen zonder konijnen ervaring (ze rent snel weg en is vrij sterk). Hebben jullie tips voor wat wij kunnen doen in deze situatie om de beste zorg voor onze nijn te kunnen bieden gedurende de 10 dagen dat wij weg zijn? Alle hulp wordt enorm gewaardeerd, we zijn echt radeloos ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend!

Is er een reden dat je ze uit elkaar zou moeten halen om hem naar het familielid te brengen? Kun je ze niet samen naar hen brengen?

Normaal zou een vakantieopvang natuurlijk het beste zijn, die hebben genoeg ervaring met dit soort dingen, maar de kans dat je daar nu nog terecht kunt is erg klein, die zullen deze periode allemaal wel vol zitten.

In welke regio woon je? Misschien helpt dat om mee te denken en/of wil er iemand van het forum wel bijspringen als tijdelijke vakantieopvang?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@happy211 we zouden ze ook beiden naar het familielid kunnen brengen in princiepe, maar aangezien de kleinste vorm van stress tot terugval leidt (hebben we al meerdere keren ervaren) bij de nijn met e. Cuniculi willen we hem liever deze meer dan 2 uur durende autorit en onbekende omgeving besparen.. Wij wonen zelf in midden limburg (Nieuwstadt, naast Sittard). Als er iemand is die zou willen bijspringen of enige andere vorm van hulp kan bieden zou dat inderdaad hoopvol zijn 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al geprobeerd om de medicatie te verstoppen tussen twee blaadjes basilicum? Dat is bij veel forumleden een beproefde methode. Als dat lukt hoeft je konijn niet gevangen te worden en is het voor de verzorger een stuk makkelijker.

En is er echt niemand in je buurt met ervaring met konijnen? Iemand in mijn straat had een oproep gedaan op nextdoor, en daar had ik toen op gereageerd. Als dat een compleet vreemde is, dan is het wel lastig om die je huissleutels te geven. Wij bleken gezamenlijke kennissen te hebben, dat maakte het net wat makkelijker.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marjoleink hebben met de basilicum nog niet kunnen proberen aangezien ze nog bij aan het komen is van de narcose en wij vanaf morgenvroeg pas beginnen met de pijnstilling volgend de instructies van de dierenarts. Zullen dit zeker eens proberen! En kennen verder echt geen mensen in de straat of buurt die hier ervaring mee hebben. Misschien dat ze er zijn, maar daar hebben wij verder geen weet van. Zal nextdoor ook proberen, maar verwacht hier weinig van in deze buurt. Toch bedankt voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij werkte het ook om van biks een prakje te maken met een schepje olvarit wortel en daar de medicatie in te vermengen. Ik zou zeggen, ga lekker uitproberen hoe je konijn de medicatie vrijwillig eet, scheelt een hele hoop! Als dat niet lukt en er is echt niemand in de buurt, zou ik er toch maar voor kiezen om ze allebei naar je familie te brengen. Scheiden zou ik ook niet doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor oplossing had je bedacht voor de konijnen tijdens de vakantie als er geen antibiotica gegeven had moeten worden? Scheiden lijkt mij inderdaad geen verstandige optie. Ik neem aan dat je in de normale situatie toch ook iemand geregeld had die 2x daags langs zou komen om op te passen? Kan die persoon de antibiotica niet geven? Zoals Marjolein voorstelt, veel bunnybunchers geven medicijnen door het in een blaadje verse kruiden te verstoppen met sterke geur. Munt, basilicum of rozenblaadjes bijvoorbeeld. De meeste vakantie oppassers vinden dat ook niet heel erg om te doen gelukkig, dus dan zou ik dat gewoon aan de normale oppas vragen. 

 

Een vakantieopvang zou dit ook prima voor je kunnen, maar het is hoogseizoen, de meeste vakantie opvangen zitten al volgeboekt voor de zomerperiode in februari/maart. Dan zou je geluk moeten hebben dat iemand geannuleerd heeft en je die plek in kan nemen voor je konijnen, maar ik snap dat je dat geen handige optie vind ivm het konijntje met EC. Alternatief is dan inderdaad een oproepje plaatsen in een buurtgroep om iemand te vinden die het wil en kan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .