Ga naar inhoud

Vlaamse reus 1tl biks


Puk en Babs

Aanbevolen berichten

Hallo,

Eerst en vooral ben ik heel blij met de tips die ik hier al gelezen heb. 

Ik heb een Vlaams reusje van 9 weken. Gisteren zijn we naar de dierenarts gegaan. Hij had buikpijn en vocht in zijn buikje? Zo begreep ik het toch. Hij heeft 2 spuitjes gekregen en pijnstillers die we thuis geven. Nu mocht bij de eerste 3 dagen alleen water en hooi. Daarna kunnen we terug starten met 1 theelepel biks. Als dit goed gaat mag alles (gras, groenten en kruiden) terug heel rustig opgebouwd worden. De dierenarts zei dat hij voor altijd 1 theelepel biks op een dag mag. Dit is helemaal niet wat ik overal lees. Hij gaat nog heel groot worden, dus ik maak me zorgen dat we hem te weinig gaan geven. Hij was ook een beetje te mager zei de dierenarts. 

 

Is er iemand die me tips kan geven of mij kan helpen? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 theelepel in totaal per dag? Dat is inderdaad wel echt heel erg weinig voor een vlaamse reus.

 

Het beginadvies is meestal om uit te gaan van 20 gram brokjes per kg van het volwassen gewicht. Dat is ongeveer een eierdopje met brokjes per kg konijn.

Zeg dat jouw vlaamse reus 7 kg zal worden, dan zou hij dus nu al 7 x die 20 gram brokjes = 140 gram brokjes per dag mogen eten.

Dat is een advies hoeveelheid die wel bijgesteld mag worden, de meeste konijnenbaasjes komen uiteindelijk inderdaad wel op een stuk minder brokjes uit, maar dat is afhankelijk van wat ze er verder bij krijgen. Het is wel heel belangrijk dat hij goed hooi eet, dat is het hoofdvoedsel. Zeker na spijsverteringsproblemen is het advies van de dierenarts om alleen hooi en water te geven dus prima en helemaal te begrijpen. Ook het advies om brok weer rustig aan op te bouwen is prima. Ik zou alleen op termijn wel echt meer dan 1 theelepel geven, anders gaat je vlaampje denk ik toch tekorten krijgen, zeker nu hij nog zo in de groei is.

 

Brokjes moet je niet zien als hoofdvoeding, dat is hooi. Zo'n 80% van wat een konijn per dag eet moet hooi en/of grassen zijn. 5% brokjes, dat zijn eigenlijk een beetje de vitaminepilletjes. En dan blijft er nog 15% over, dat mag vers groenvoer zijn, knaaghout en gezonde snacks zoals gedroogde kruiden of een klein stukje fruit.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .