Ga naar inhoud

Eten van konijn 10 weken


Konijntjes 22

Aanbevolen berichten

Mijn konijn is 10 weken geleden bevallen. 1 van mijn konijntjes is al verkocht, 1 gaan we houden en de andere 3 gaan over 2 weken weg. Die heb ik ook apart gezet omdat daar 2 jongens tussen zitten maar die we gaan houden blijft in de ren met de 2 grote konijnen. Maar de grote konijnen mogen natuurlijk niet onbeperkt eten hebben en het kleintje wel hoe moet ik dat doen? De 3 die ik apart heb gezet krijgen namelijk wel onbeperkt biks

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kleintje mag ook niet onbeperkt biks hebben, maar de hoeveelheid biks gebaseerd op haar volwassen gewicht. Dat zal redelijk in de buurt liggen van wat de ouders krijgen, neem ik aan. Je kunt haar even apart zetten met een paneeltje, om haar rustig te laten eten.

 

Weet je trouwens zeker dat je er een wilt houden bij je bestaande koppel? Een trio is altijd lastig, en konijnen kennen geen familieverbanden zoals wij, dus dat het ouders en kind zijn geeft geen enkele garantie dat het goed blijft gaan. Ik heb het een paar jaar geleden ook gedaan, en de dochter viel echt buiten de boot. Inmiddels zit ze apart met een eigen partner.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Marjoleink:

Het kleintje mag ook niet onbeperkt biks hebben, maar de hoeveelheid biks gebaseerd op haar volwassen gewicht. Dat zal redelijk in de buurt liggen van wat de ouders krijgen, neem ik aan. Je kunt haar even apart zetten met een paneeltje, om haar rustig te laten eten.

 

Weet je trouwens zeker dat je er een wilt houden bij je bestaande koppel? Een trio is altijd lastig, en konijnen kennen geen familieverbanden zoals wij, dus dat het ouders en kind zijn geeft geen enkele garantie dat het goed blijft gaan. Ik heb het een paar jaar geleden ook gedaan, en de dochter viel echt buiten de boot. Inmiddels zit ze apart met een eigen partner.

Ik wil ze graag samen houden volgend jaar krijgt zij of haar moeder weer een nestje (hopen we). En dan zitten ze met 4 konijntjes. Behalve als het fout gaat dan gaat het konijntje weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago zei Marjoleink:

Hoe zitten ze nu dan? Heb je een ongecastreerde ram en een voedster? En de kleintjes natuurlijk. En ga je die bij elkaar zetten? 

Nee de vader is niet de echte vader. Die is gewoon gecastreerd anders hadden we verschijnlijk al een nieuw nestje gehad. Ze zitten nu net een gecastreerde ram, een voedster en de kleintjes.

  • Verward 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik nou goed dat je er bewúst een ongecastreerde ram bij zet?

Weet je niet dat alle konijnenopvangen in Nederland bomvol zitten met konijntjes die allemaal een goed huisje zoeken?

 

Als je zo graag een viertal wilt kun je ze beter laten koppelen in een goede opvang ipv nog meer konijntjes op de wereld te zetten...

aangepast door Ot&Sien
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Ot&Sien:

Begrijp ik nou goed dat je er bewúst een ongecastreerde ram bij zet?

Weet je niet dat alle konijnenopvangen in Nederland bomvol zitten met konijntjes die allemaal een goed huisje zoeken?

 

Als je zo graag een viertal wilt kun je ze beter laten koppelen in een goede opvang ipv nog meer konijntjes op de wereld te zetten...

Allebei onze konijnen komen van een opvang. We hebben er 3 vandaan gehaald 1 is helaas overleden en daarna hebben we de ongecastreerde ram erbij gezet. We weten ook nog niet zeker of we nog meer nestjes willen maar voor nu is dat wel het plan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei Konijntjes 22:

Allebei onze konijnen komen van een opvang. We hebben er 3 vandaan gehaald 1 is helaas overleden en daarna hebben we de ongecastreerde ram erbij gezet. We weten ook nog niet zeker of we nog meer nestjes willen maar voor nu is dat wel het plan. 

Sorry hoor, maar dat vind ik echt ontzettend raar. Helemaal als je dus al op de hoogte bent van het bestaan van opvangen... Het is volgens mij ook verboden om te fokken met konijnen die je uit de opvang haalt. Zij weten als geen ander hoeveel konijnenleed er is doordat mensen zo graag "pretnestjes" willen. Echt, er is zo'n overschot. Begin er niet aan. Als je graag nog een nestje wilt grootbrengen kun je altijd informeren bij de opvang of ze hulp nodig hebben bij nestjes grootbrengen. Er komen regelmatig voedsters zwanger binnen...

aangepast door Ot&Sien
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Ot&Sien:

Sorry hoor, maar dat vind ik echt ontzettend raar. Helemaal als je dus al op de hoogte bent van het bestaan van opvangen... Het is volgens mij ook verboden om te fokken met konijnen die je uit de opvang haalt. Zij weten als geen ander hoeveel konijnenleed er is doordat mensen zo graag "pretnestjes" willen. Echt, er is zo'n overschot. Begin er niet aan. Als je graag nog een nestje wilt grootbrengen kun je altijd informeren bij de opvang of ze hulp nodig hebben bij nestjes grootbrengen. Er komen veel voedsters zwanger binnen...

Ze kwamen ook niet echt van een opvang maar van mensen die ze daarnaartoe wilde brengen. En ik zou even met de rest thuis gaan praten over dat we ook van een opvang de nestjes kunnen helpen ik had daar zelf nog niet over gehoord. Het was ook geen pret nestje, want we gingen op vakantie en hadden de konijnen bij andere mensen gelaten die ook konijnen hadden. En daar is het misgegaan nadat dat was gebeurd gingen we praten of we misschien een nieuw nestje wilden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Konijntjes 22:

Ze kwamen ook niet echt van een opvang maar van mensen die ze daarnaartoe wilde brengen. En ik zou even met de rest thuis gaan praten over dat we ook van een opvang de nestjes kunnen helpen ik had daar zelf nog niet over gehoord. Het was ook geen pret nestje, want we gingen op vakantie en hadden de konijnen bij andere mensen gelaten die ook konijnen hadden. En daar is het misgegaan nadat dat was gebeurd gingen we praten of we misschien een nieuw nestje wilden. 

Fijn dat je open staat voor de suggesties. Ik hoop echt van harte dat het bij dit ene nestje blijft. Een kijkje bij een opvang kan misschien nog helpen (ook voor de overige gezinsleden die misschien een nestje erg leuk vinden) bij het besef dat er echt veel te veel konijnen al zitten te wachten op een goed huisje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Ot&Sien:

Fijn dat je open staat voor de suggesties. Ik hoop echt van harte dat het bij dit ene nestje blijft. Een kijkje bij een opvang kan misschien nog helpen (ook voor de overige gezinsleden die misschien een nestje erg leuk vinden) bij het besef dat er echt veel te veel konijnen al zitten te wachten op een goed huisje.

Maar ik snap het niet helemaal goed hoe gaat dat dan met dat nestje. Blijven ze dan gewoon daar en komen wij gewoon helpen. Of krijg je een konijn mee en waarneer alles groot genoeg is dat het dan weer terug gaat? Want volgens mij had een vriendin van mij dat laatste ook gedaan maar ik weet dat niet zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dan de bedoeling dat de konijntjes bij jou in de pleegzorg komen. Je verzorgt ze en door ze veel aandacht te geven wennen ze goed aan mensen. In opvangen is er natuurlijk beperkte ruimte en tijd voor zulke nestjes. Vandaar dat een pleeggezin dan vaak erg welkom is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Ot&Sien:

Het is dan de bedoeling dat de konijntjes bij jou in de pleegzorg komen. Je verzorgt ze en door ze veel aandacht te geven wennen ze goed aan mensen. In opvangen is er natuurlijk beperkte ruimte en tijd voor zulke nestjes. Vandaar dat een pleeggezin dan vaak erg welkom is. 

Oke ik zal het er even over hebben met de rest van mijn gezin. En er komt zeker geen nieuw nestje (van ons konijn). Bedankt voor de informatie.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms komt er een voedster binnen in de opvang die gedumpt is en dus mogelijk zwanger, dan kan ze in de pleegzorg gaan om eventueel te bevallen en daar het nest groot te brengen. Maar vaker gaat het om een nest jonge konijnen dat al wel oud genoeg is om bij de moeder weg te gaan, maar nog niet oud genoeg om gecastreerd te worden of bij de voedsters nog niet oud genoeg om mee te koppelen. Dan zijn het dus geen echte baby's meer, maar wel jonge konijnen die eerst nog wat moeten opgroeien voor de opvang een nieuw maatje en huisje voor ze kan zoeken. Vaak zitten ze dan zo'n 6 weken bij een pleeggezin voor ze teruggaan naar de opvang. 

  • Bedankt 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .