Ga naar inhoud

Babynestje

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb 2 konijnen. Twee voedsters, althans dit is mijn verteld bij de verkoop bij een gezin thuis. Toch kwamen wij erachter dat er ineens jonge konijnen in het hok lagen. Drie stuks waarvan eentje het niet gehaald heeft. Elke dag kijk ik eventjes zonder het nestje aan te raken bij de konijntjes. Zojuist ging ik weer even kijken en was ik in paniek omdat ik zag dat 1 van de konijntjes ineens onderin het hok zat. En zat vast tussen de tralies. Het kleintje probeerde los te komen maar dat lukte niet. Daarbij heb ik zonder bij na te denken het kleintje bevrijd en op de hand gehad om terug te zetten. Moeder konijn keek toe. Nu ben ik dus bang dat het konijntje afgestoten zal worden omdat ik hem/haar vast heb gehad. Wat moet ik doen? Ik heb het hok afgesloten dus ze kunnen niet meer naar beneden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè wat vervelend (en herkenbaar helaas, zo ben ik ook begonnen).

Zit de ram inmiddels apart? Dat is ten eerste veiliger voor de kleintjes, en ten tweede heb je kans dat er over 5 weken weer een nestje is, en daar zit je helemaal niet op te wachten. Je kunt de ram en de voedster weer koppelen als de kleintjes 8 weken zijn en bij de moeder weg kunnen, en dan moet de ram minimaal 14 dagen gecastreerd zijn. Daar heb je nu dus alle tijd voor. Het beste zet je hem nu helemaal apart, uit elkaars zicht, anders zal hij tot het uiterste gaan om bij je voedster te komen.

M.b.t. het konijntje had je niet veel anders kunnen doen, het moest bevrijd worden. Of het een probleem is dat het nu naar jou ruikt merk je vanzelf. Als dat zo is kun je er ook niet veel aan doen. Je kunt het jong konijnenmelk geven maar vaak redden ze het dan toch niet. 

Hoe oud zijn ze nu? Met een week of twee gaan de oogjes open en gaan ze aan de wandel. Dan moet je inderdaad alle openingen waar ze door kunnen afschermen. Ik had stof gespannen voor de panelen van de ren. Op dat moment kunnen ze ook wat brokjes en hooi gaan eten.

Moeder heeft nu extra eten en drinken nodig. Verder hoef je eigenlijk niets te doen.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Hoi,

Bedankt voor je reactie. De ram zit inderdaad apart. Ze is snachts bevallen (denk ik) en ik zag het pas de volgende dag aan het eind van de middag dus ik hoop dat ik optijd was!

Ik houd ze nu extra in de gaten. Hoe kan je aan baby konijntjes zien dat ze meer melk nodig hebben? Ik wil het toch proberen met konijnenmelk als mijn voedster niks meer doet met de kleintjes.

aangepast door Eline2900
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voeden zelf zie je bijna niet, dat gaat heel snel. De rest van de tijd zal moeder bij het nest wegblijven, om geen roofdieren de weg naar het nest te wijzen. Als het goed is hebben de jongen bolle buikjes. Heeft een dat niet, dan kan het dat hij of zij te weinig melk krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jonge konijntjes die bij hun moeder zitten kunstmelk geven is niet aan te raden. Zoals al eerder gezegd zie je het voeden door de moeder heel vaak niet. De moeder komt inderdaad maar heel weinig bij de jongen om ze niet te verraden (prooidiertjes). Ze is er bv niet mee bezig zoals bijvoorbeeld een poezenmoeder. Ze hangt maar enkele keren per dag even boven het nest, waarbij de jongen snel drinken en dan dekt ze het nest weer toe. De jongen moeten lekkere volle buikjes hebben en niet rimpelig zijn.

Hoe gaat het inmiddels met het kleintje?
Ik lees wel vaker dat je niet aan de jongen moet komen omdat ze anders niet meer geaccepteerd worden door de moeder. Mogelijk hebben mensen die ervaring, en dan is het natuurlijk prima om te waarschuwen. Soms wordt zelfs gezegd dat je eerst met je handen door de mest van de moeder moet gaan voor je een jong aanraakt enz.
Ik weet natuurlijk niet hoe lang je de konijnen al heb, mogelijk niet zo lang, maar mijn ervaring met mijn eigen konijnen (vroeger, toen ik wel eens een nestje had, nu heb ik alleen nog gecastreerde konijnen uit de opvang) is dat, als de voedster je kent, het geen probleem is om de jongen in je handen te houden.

Ik pakte de kleintjes gewoon in mijn hand en de moeder keek rustig toe. Ze vertrouwde het omdat ze mij kende. Er zijn bij mij nooit konijntjes verstoten.

Ook bij een nestje + moeder welke wij enige tijd geleden ergens opgehaald hebben waar deze niet kon blijven, hebben wij de jongen met het nest uit het hok gepakt, meegenomen en later in een ander hok gelegd. De jongen hadden de oogjes nog dicht. Maar zelfs in het nieuwe hok deed de moeder gelijk weer haar plicht gelukkig.
Dus ik verwacht niet gelijk problemen omdat je het jong even in je handen hebt gehad. Ik denk dat dit eerder een probleem kan zijn bij dieren in het wild.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het advies is meestal om even met je handen door de schone (schone, niet vieze!) bodembedekking te gaan, zodat er een hooi of stro geurtje aan je handen zit, voor je aan de jongen zit. En om bij een moeder die schuw is haar even af te leiden / weg te lokken met wat lekkers terwijl je dat doet. Maar ze verstoten de jongen niet zo heel snel hoor, daar zou ik inderdaad ook niet te bang voor zijn. Verstoten van jongen zie je meestal alleen als er echt iets mis is met het jong, of als de moeder veel stress heeft. Dan is het dus het overlevingsinstinct, een ziek of dood jong haalt namelijk voedsel en warmte weg bij de overige jongen. Door zo een jong te verstoten, vergroot de moeder de overlevingskans van de rest. Als de moeder gewend is aan jouw aanwezigheid, kun je best elke dag even het nestje ietsje openen om te kijken hoe de jongen het doen zonder dat dat een probleem is, zeker als je dat combineert met het moment waarop je nieuwe brokjes geeft of iets anders lekkers. Dan kun je even kijken of de buikjes vol zijn en of ze goed groeien.

Jonge konijntjes zelf opvoeden of bijvoeden is helaas meestal geen succesverhaal. Bij konijnen is dat echt ontzettend lastig met hele kleine kans op overleven, zeker als je het nooit hebt gedaan. De beste kans hebben de jongen als de moeder er goed voor zorgt. Zorg dus echt dat zij niets te kort komt. Voldoende water, eten, rust en een veilig gevoel. Ze voed meestal maar 2 a 3 keer per dag kort, zoals de reacties voor mij ook al aangeven.

Ik zou wel zorgen dat je ook de huisvesting hebt voor als er nog een tweede nestje gaat volgen, als de ram er na de bevalling nog bij zat, is die kans redelijk groot helaas. Ik zou als je geen reserve hok+ren hebt, de komende tijd wel even goed marktplaats / prikborden etc in de gaten houden of je daar wat over kan nemen voor tijdelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update.

Bedankt voor alle reacties en tips. Erg fijn om te lezen. Ik heb de konijntjes binnen gezet samen met moeder. Aangezien de temperatuur niet verschilt tussen binnen en buiten leek het me een goed idee. Moeder loopt los en voelt zich erg vrij. Ze springt vaak op de bank om ons even te begroeten. De jonkies zitten in een doos zodat moeder er makkelijk in kan en de kleintjes er niet uit. Ik heb een groot deel van haar nesthaar erbij in gedaan samen met wat stro. Moeder doet het goed. En zit wel rond de 2x per dag in de doos. Ik heb ze gisteren voor de zekerheid even laten controleren bij de dierenarts. Alles ziet er goed uit en mooie gevulde buikjes. We hebben besloten de babys zelf te houden. We hebben een grote tuin waar ze los lopen in het gras. Maar het gaat dus erg goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het goed gaat.

Heb je er erg in dat je dan met 10 weken de rammetjes weg moet halen bij de voedsters? Vanaf dat moment kunnen ze namelijk vruchtbaar worden, en een tienerzwangerschap is niet aan te raden. Als de ballen zijn ingedaald, meestal is dat rond 3 maanden wel gebeurd, dan kun je ze laten castreren. Daarna zijn ze nog 14 dagen vruchtbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .