Ga naar inhoud

Help!! Mijn konijn heeft teveel snoepjes gegeten


Konijntjes 22

Aanbevolen berichten

48 minuten geleden zei Miekmoek:

Zijn het konijnen snoepjes? En wat voor snoepjes precies? 

Ik zou wel gewoon avondeten geven, maar iets minder dan normaal. 

Het zijn konijnen snoepjes inderdaad. Ze waren van de action dat zijn natuurlijk niet de beste maar ze krijgen ze ook niet vaak. Het waren best groote ongeveer 4 cm lang en 1 cm dik.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, dat zijn inderdaad niet echt de beste snoepjes die je kunt geven. Ik zou stoppen met die te geven en alleen nog verantwoorde snoepjes geven.

Bv; een zonnebloempitje, een klein stukje fruit, een erwtenvlok (pas op, dat zijn echte dikmakers!), een lijnzaadbrokje, een grasbrokje,...

 

Om op je vraag te antwoorden, ik zou nog wel zijn avondmaal geven, maar zoals @Miekmoek al zei, iets minder dan normaal. Daarnaast nog even in het oog houden of hij nog eet, drinkt en keutelt.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 hours ago zei Konijntjes 22:

Mijn konijn ontsnapt nogal vaak, en we weten elke keer wel te ontdekken waar ze dat doet en we lossen dat dan op.

Nog los van de gevolgen deze keer (teveel snoepjes gegeten) is het denk ik belangrijk om te voorkomen dat ze (steeds) ontsnapt. Uit een degelijk verblijf ontsnapt een konijn niet. Dat is toch wel erg belangrijk voor haar veiligheid.
Hoe gaat het inmiddels? Geen diarree of zo gehad hopelijk?

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei Bammyflurry:

Nog los van de gevolgen deze keer (teveel snoepjes gegeten) is het denk ik belangrijk om te voorkomen dat ze (steeds) ontsnapt. Uit een degelijk verblijf ontsnapt een konijn niet. Dat is toch wel erg belangrijk voor haar veiligheid.
Hoe gaat het inmiddels? Geen diarree of zo gehad hopelijk?

Nee geen diarree gehad ik hou haar wel iets beter in de gaten dan normaal. Ze is trouwens heel goed in ontsnappen meestal ontdekken we wel de reden en lossen we dat op. Deze keer was de reden dat ze een gat had gevonden in 2 delen die we aan elkaar hebben gemaakt. Het zat niet helemaal goed meer in elkaar maar we hebben dat opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago zei Konijntjes 22:

Ik heb hier een screenshot van de verpakking. Je zag wel welke ze het lekkerst vindt alle oranje waren er uit gegeten

Screenshot_20210802-093343.png

Je zou eigenlijk een foto van de ingrediënten lijst moeten maken. Vaak bestaan die goedkopere snoepjes uit gedroogd brood met suikers en kleurstoffen en is het niet gezond om te geven. Net wat @Punky punk zegt een klein stukje fruit of wat zonnebloempitjes zijn dan een betere optie en dat is ook niet duur. Hier doen ze ook een moord voor johannesbrood en dat is ook goedkoop. Konijnen zijn geen graneneters, dus alles op basis van brood/ tarwe zou ik mijden.

Ik zou ze wel hun groenten vanavond geven, zodat ze ook nog iets gezonds binnenkrijgen, maar even geen kool nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn niet goed nee, eigenlijk zit er vrijwel niets in wat in een natuurlijk konijnendieet voorkomt (vooral veel grassen, wat kruiden en groente). Je kunt veel beter kiezen voor een alternatief op basis van grassen ipv granen, of iets anders geven wat wel puur plantaardig is, zoals een klein plakje appel, een schijfje wortel, of de suggesties die @Punky punk ook noemde. Hier zitten ook natuurlijke suikers in waardoor het voor jouw konijnen echt een snoepje is (en je er dus niet te veel van moet geven). 

Kijk ook eens naar dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

Wat verder onderin staat meer informatie over gezonde snacks, waarom granen zo slecht zijn, en wat je als alternatieven kunt geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het toch erg onduidelijk waarom graan slecht zou zijn, graan is een gras namelijk. Ik heb het ooit wel eens proberen uit te zoeken wat er nou slecht aan zou kunnen zijn en dan kom je enkel hypotheses tegen. De meeste geloofwaardige hypothese is dat het met gluten te maken heeft. De suikertheorie rammelt aan alle kanten, want dan zou je ook hooi met mate moeten geven, terwijl dat juist onbeperkt wordt aangeraden. Ik snap natuurlijk wel dat je de darmen van een konijn niet over de zeik wil helpen (ervaring genoeg met darmproblemen bij konijnen), zolang je deze snoepjes met mate geeft is er niks aan de hand. Er staat ook op de verpakking dat je er afhankelijk van het gewicht gemiddeld maar 1 per dag geeft.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een deel ben ik het met je eens, misschien zijn we allemaal wat te voorzichtig. En ik geef ook gewoon Science selective brokken waar ook graan in zit. 

Maar in het geval van snacks zijn er zo veel alternatieven die duidelijk gezonder zou zijn, dan gaat mijn voorkeur daar naar uit in plaats van dit soort dingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stengels van granen mogen gegeten worden, dat is veilig, dat is inderdaad gras. Stro is ook gemaakt van de stengels van granen en dat mogen ze ook veilig eten, dat is geen probleem.  De zaden, de granen, die kun je echt beter met mate geven. Een keer een verdwaalde graankorrel geeft zeker geen problemen. Maar in de hoeveelheid zoals het bij sommige konijnen op het menu staat: in de brok,  die mensen vaak veel te veel geven, in de snacks en dan vaak ook nog te weinig hooi eten, geeft het wel echt problemen. Konijnen zijn folivoren, gras / blad eters, geen graan-eters. Te veel graan op dagelijkse basis geeft problemen, daar zijn best al wel wat betrouwbare onderzoeken naar gedaan. Het geeft problemen met overgewicht, spijsvertering en gebitsproblemen. 

 

Je hoeft niet 100% graanvrij te voeren, voor een gezond konijn ook nergens voor nodig. Maar pas wel echt op dat het niet graan+graan+graan gaat worden in de voeding.  Al helemaal als je konijnen hebt die problemen hebben met de spijsvertering.

 

Als je een omschrijving als dit leest: "granen, plantaardige bijproducten, groente. "  Wat zit er dan in? Dit zijn echt van die allesomvattende omschrijvingen waar ze alle kanten mee op kunnen. Waarschijnlijk echt afval van mensenvoedsel. Denk aan stof / meel / hulzen / zaden / pitten / schillen. De plantaardige bijproducten en groenten kunnen ook soorten zijn die een konijn eigenlijk helemaal niet mag eten. Kool, prei, ui, aardappel. 

Ieder zijn eigen keuze, en ik snap dat restproducten verwerken aantrekkelijker is dan het als afval weggooien, maar zelf kies ik het niet voor mijn konijnen. Ook niet voor mijn eigen voedsel. Ik zou dit dus niet kopen. En als ik het kreeg, zou ik het ook weggooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt het is weinig gespecificeerd en ik snap de voorzichtigheid wel. De groente is in dit geval gedroogde wortel. Er zit ook alfalfa in (deel van de plantaardige bijproducten). Graan is ongeveer 80%. Welk graan staat er niet bij, helaas. Ik wil de koekjes ook niet promoten, maar als je kijkt in de categorie "konijnensnoep" in de winkel, dan vallen deze koekjes nog wel mee.

aangepast door Kolino
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 7-8-2021 at 14:38 zei Minipaardenfan:

als ze vaak ontsnapt dan zal je het voer hoog moeten zetten . ik heb mischien geen konijn of hamster nog . maar ik heb wel 2 pony s dus dan leer je wel om het voer hoog of uit de buurt te zetten .

Het voer staat ook hoog maar ik had het denk ik omgegooid of ze heeft er tegenaan gestoten. Gelukkig is ze sinds deze ontsnapping niet meer ontsnapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .