Ga naar inhoud

Hoe nu verder?

Jamesthebunnybutler
 Delen

Aanbevolen berichten

Vanmorgen is onze lieve Ollie helaas overleden. Ik heb helemaal niks meer over haar geüpdatet, dus dat zal ik hier ook even doen.

Afgelopen dinsdag is mijn vriend voor een derde draxxin prik naar de dierenarts gegaan. We vonden dat ze het niet zo goed deed en wilden haar eigenlijk laten inslapen of dat in ieder geval gaan bespreken, vooral omdat ze al oud is en niet meer helemaal happy leek. Ollie kreeg echter twee lelijke wonden die blijkbaar door de draxxin gekomen zijn. Domme pech gaf de dierenarts aan. Vanwege die wonden en omdat haar snot over was, de longen allebei weer schoon klonken, is er besloten om geen derde injectie te geven en om eerst de wonden te laten genezen. Ze at nog niet zo goed, maar wel redelijk wat. De dierenarts vond haar nog veel te goed om te laten inslapen, ook omdat die injecties wel heel goed aansloegen ondanks die vervelende wonden. Advies daarom om haar met pijnstilling en zalf even te laten herstellen en wel wat dwangvoer bij te geven vanwege het te weinig eten. Dat hebben we gedaan en de afgelopen dagen deed ze het eigenlijk best goed. Ze heeft zelfs languit met Goofy op het schuilhuisje gelegen, dat had ze al een tijdje niet gedaan. Vanmorgen kwam ze voor het eerst weer op haar plateau gesprongen voor de groenten en brokjes. Ik heb even staan kijken en ze heeft toen best wel wat gegeten en ook hartstikke enthousiast. Twee uur later gaven we haar pijnstiller en wat dwangvoer erbij. Dat nam ze eigenlijk iets te gemakkelijk en ik had het idee dat dat best vermoeiend voor haar was, ze lag even met haar kop op tafel. Terug in het verblijf leek alles best oké. Wij zijn boodschappen gaan doen en toen we terugkwamen lag ze in een hoekje, tegen het gaas van de ren aan. Niet relaxed, maar echt alsof ze een plekje had uitgekozen om dood te gaan. Ze ademde snel en heel diep, maar ze nam via het gaas toch nog wat te eten aan. Wel bleef ze op die plek liggen, af en toe verplaatste ze ietsje voor de regen, maar plotseling kon ze eigenlijk niet eens meer lopen en lukte dat verplaatsen nauwelijks nog. Vanaf dat moment stopte ze ook met het eten dat ik haar wilde geven. Wij hadden al een voorgevoel en hebben er toen voor gekozen om haar zo veel mogelijk met rust te laten. Vanaf binnen heb ik gekeken naar wat ze aan het doen was. Haar koppie bleef steeds meer op de grond liggen en haar ademhaling veranderde steeds van heel diep, naar langzaam en oppervlakkig. Kort daarna ging ze wat schokken en blies ze haar laatste adem uit. Volgens mij heel erg rustig, voor zover dat kan. 

Heel verdrietig, maar eigenlijk hebben we er al een klein beetje naartoe geleefd, ondanks dat we na dinsdag wat hoop hadden dat ze het nog een paar maanden leuk zou hebben bij ons. We weten niet hoe oud ze geworden is, maar in ieder geval was ze hoogbejaard. In korte tijd is ze heel snel zichtbaar oud geworden. Een heel bijzonder konijn was ze en mijn vriend kon alles met haar. Ik was een beetje bang voor haar omdat ze wat onberekenbaar leek, maar mijn vriend was nooit bang en stak altijd zijn hand onder haar kop. Dan begon ze hem gelijk te wassen, die twee hadden echt een leuke klik samen.

Nu hebben we dus een konijn dat overblijft en daar moeten we straks iets mee. De vraag is nu wat we gaan doen. We hebben binnen nog een koppeltje zitten en eigenlijk zouden we graag terug willen naar twee konijnen of in ieder geval één clubje. Binnen heb ik een koppel met gezondheidsproblemen (ram-voedster) en ik vind het koppel een tikje instabiel. Ik zou er graag een drietal van maken, maar ik verwacht eigenlijk dat dat gedoemd is om te mislukken en dan moet onze ruimte een stuk groter worden. Kan allemaal wel, maar ik weet niet of ik het risico durf te nemen om een koppelpoging te doen.

Een voedster aan Goofy koppelen is natuurlijk ook een optie, maar dan houden we twee koppels. Dat is niet helemaal wat we willen, maar voor mij persoonlijk is afstaan aan de opvang geen optie. Een dier dat bij mij gekomen is sta ik niet af als het alleen in mijn eigen belang is. Dat zou ik alleen doen als er toevallig iemand is die ik vertrouw  en die een rammetje 'nodig' heeft.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Een poging doen om een drietal te maken met ram-ram-voedster met het risico dat ik daardoor drie losse konijnen heb die niet samen kunnen? Of gewoon nog heel even wachten en dan een nieuwe voedster aan Goofy koppelen?

• Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach arme Ollie 😢 ”gelukkig” is ze rustig ingeslapen en heeft ze nu geen pijn of ongemak meer.

Heel veel sterkte met het verlies van dit bijzondere konijn ❤️

Wat betreft je vraag over Goofy kan ik je niet helpen, daar heb ik te weinig konijnen ervaring voor ☺️

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ík zou doen in jouw situatie, is gaan voor twee koppels. Dan nog maar even niet afbouwen en die beslissing nog een paar jaar uitstellen. Wat ik, toen ik in een gelijkaardige situatie zat (een ram alleen en een niet echt 100% compatibel koppel), gedaan heb is de voedster van het 'mindere' koppel bij de eenzame ram geplaatst en voor de andere ram een beter passende vriendin gehaald. Opnieuw twee koppels, maar nu wel heel goede koppels. 

Maar het belangrijkste is wat jij wilt. Waar voel jij je het beste bij? Denk dat je het eigenlijk wel al weet. 😊

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verlies van Ollie.

Ik vind zelf een instabiel koppel geen goede basis voor een koppel. Dus ik zou inderdaad ook of een nieuwe partner zoeken voor Goofy, of je huidige voedster proberen aan Goofy te koppelen en voor je andere ram een nieuwe partner zoeken. Maar dat is wel weer een risico als het niet lukt, of je dan nog terug kunt naar de huidige situatie. 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte. Ollie heeft een mooi leven mij jullie gehad.

Aan een trio zou ik me in dit geval zeker niet wagen. En als Goofy echt een buitenkonijn is dan is het dus ook geen optie om hem als duo aan Dunya te koppelen met haar zwakke gezondheid. 

Ik heb een paar jaar 3 koppels gehad (ontstaan doordat een groepje op verschillende momenten uit elkaar viel). Ik vond het prachtig, maar mijn gedachte was wel om op den duur terug te gaan naar 2 koppels, dat is praktischer. Het leek me lastig om dat te bereiken omdat ik ook echt geen konijn wil afstaan. Maar goed, ondertussen genoot ik van 6 konijnen dus ik vond het ook niet echt een probleem. Helaas ging ik in relatief korte tijd terug van 6 naar zelfs maar 1 konijn... Om allerlei verschillende gezondheidsproblemen heb ik toen in zo’n 2 jaar tijd 6 konijnen in moeten laten slapen (de 6e was een nieuw vriendinnetje) en had ik er nog maar 1 over. Die is natuurlijk weer gekoppeld en nu heb ik nog maar 1 koppel. Je weet dus niet hoe het gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook van een groep van 4 en een koppel van 2 teruggegaan (6 konijnen in totaal dus) naar 1 konijn alleen, die toen via een opvang gekoppeld.

En toen in de opvang stond, verliefd geworden op een ander konijn, dat ook geen match was voor het konijn dat ik al had.  Ik heb nu dus weer twee koppels 😄 Terwijl ik eigenlijk ook terug wilde naar 1 koppel . Maar heel eerlijk 1 of 2 koppels maakt qua werk en gedoe toch niet zo heel veel uit voor mij. Het is dus wel prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het worden definitief twee koppels, een andere goede optie is er voor ons nu niet. Vrijdag ga ik koppelen, ik heb al wat potentiële dames uitgekozen. Ik moet de speeddate wel zelf doen want er is geen tijd 😅. Heb ik al vaker gedaan dus dat gaat wel lukken. Wie weet kunnen we over een tijd terug naar twee konijnen, je weet inderdaad gewoon niet hoe het loopt. Het is ook gewoon heel erg gezellig, maar voor ons best druk in combinatie met werken. Dat is met name als er eentje ziek is natuurlijk, maar ook dat komt wel weer goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat Goofy weer een eigen vriendin krijgt en mag blijven! 

Zelfs vind ik 1 of 2 buitenkoppels ook niet veel uitmaken qua werk. Je ben dan toch al bezig met het ene koppel, dus dan is het net een paar keer extra heen en weer lopen. Maar met 1 koppel binnen en 1 koppel buiten is dat anders. En je hebt gewoon veel pech gehad met meerdere ernstig zieke konijnen tegelijk... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .