Ga naar inhoud

Konijn met artrose


BlauwVanHam

Aanbevolen berichten

Dag iedereen!

 

Mijn eerste bericht hier op het forum is jammer genoeg naar aanleiding van een niet zo aangenaam topic.

Eerst en vooral; ik heb twee 'Blauw Van Ham' konijnen: Flo en Cecile. Het zijn twee gesteriliseerde zusjes uit hetzelfde nest, nu zo'n 5,5 jaar oud.

 

Bijna twee weken geleden begon Flo te manken. Ze hield een van haar achterpoten omhoog tijdens het huppelen. Omdat het duidelijk niet gebroken was en ze nergens een wonde had dachten we uiteraard aan een verzwikking of spierscheurtje. Enkele dagen later en met veel rust bleek er nog geen verbetering te zijn. Dan maar fotos laten nemen! En jammer genoeg was de uitkomst één van de 'worst case scenarios'. Artrose. En dit aan beide kanten (maar ze zal door een verkeerde beweging zich wat meer pijn hebben gedaan aan één kant waardoor ze begon te manken.)

 

We zijn nu al enkele dagen bezig met een pijnstiller-kuur die 3 weken zal duren. (Pijnstiller 'Loxicom') Ze is nog steeds erg voorzichtig met haar poot, maar ze zet ze al terug neer en huppelt al behoedzaam met beide achterpoten. Er is dus al wat verbetering. Na deze 3 weken zullen we een 'long term' plan moeten bedenken. Niet simpel om haar de pijnstiller te laten nemen! Het rechtstreeks in haar mond spuiten is echt te stresserend voor haar en ik wil niet dat ze zich per ongeluk bezeert. Dus nu meng ik het onder haar eten met... euhm... wisselend success. (Uiteindelijk krijgt ze wel alles binnen.)

 

Nu was ik zelf al aan het rondkijken naar senioren-eten voor konijnen maar dit lijkt niet te bestaan...? 5 jaar is nog helemaal niet oud voor een konijn maar aangezien het een groot ras is... tja... Mogelijk heeft Cecile ook artrose zonder dat we het weten. Ze krijgen nu Cuni Complete van Versele-Laga. 

 

Dus bij deze... Wie heeft nog ervaring met konijnen met artrose? En welke dingen doen jullie om hun gewrichten te sparen? Flo en Cecile zijn binnenhuis-konijnen en hebben heel het appartement ter beschikking, maar hebben sowieso nooit de behoefte gehad om ergens hoog op te springen, dus daar maak ik me geen zorgen om. 

 

48969762_2103767712978812_8735762870731538432_n.jpeg

Flo-2021-07-28-0819-0004.JPG

Flo-2021-07-28-0819-0003.JPG

Flo-2021-07-28-0819-0000.JPG

Flo-2021-07-28-0819-0002.JPG

Flo-2021-07-28-0819-0001.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wat sneu. Het is iets dat bij grote rassen helaas vaak voorkomt. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wel veel konijnen bij de opvang gezien met artrose. Er wordt vaak phen-pred in vrij hoge dosering voorgeschreven en dat werkt als een trein. Het is wel troep, maar ze kunnen er vaak wel pijnvrij mee door het leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Balen! Artrose is natuurlijk niet echt te verhelpen, alleen te verzachten. Hopelijk kan ze met pijnbestrijding nog een tijd gelukkig konijn zijn. Het is in de winter denk ik wel een voordeel dat ze binnen zitten. Vocht en kou is vaak ook niet prettig bij artrose.

 

Bij een konijn van @Evee is kortgeleden ook artrose geconstateerd. 

 

Wat betreft je vraag over seniorenvoer, dat bestaat. Bijvoorbeeld Science Selective 4+/four+

 

Mooie konijnen trouwens.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago zei Jamesthebunnybutler:

Ach wat sneu. Het is iets dat bij grote rassen helaas vaak voorkomt. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wel veel konijnen bij de opvang gezien met artrose. Er wordt vaak phen-pred in vrij hoge dosering voorgeschreven en dat werkt als een trein. Het is wel troep, maar ze kunnen er vaak wel pijnvrij mee door het leven.

Charlie is een middenmaat konijn van 3 kg en is 8 a 9 jaar oud inmiddels. Bij haar is het dus eigenlijk artrose door ouderdomsslijtage, en dus niet op jonge leeftijd / door te zware belasting (zoals bij vlamen en andere groot gefokte konijnen). 

 

Wat is de reden dat je senioren voer zoekt? Het bestaat wel gewoon hoor, kijk maar eens hier: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/senior-konijnenvoer/

Seniorenvoer voor konijnen is niet zo heel verschillend van volwassen konijnenvoer, en is vooral tegen overgewicht & met extra vitaminen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31-7-2021 at 17:26 zei Evee:

Charlie is een middenmaat konijn van 3 kg en is 8 a 9 jaar oud inmiddels. Bij haar is het dus eigenlijk artrose door ouderdomsslijtage, en dus niet op jonge leeftijd / door te zware belasting (zoals bij vlamen en andere groot gefokte konijnen). 

 

Wat is de reden dat je senioren voer zoekt? Het bestaat wel gewoon hoor, kijk maar eens hier: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/senior-konijnenvoer/

Seniorenvoer voor konijnen is niet zo heel verschillend van volwassen konijnenvoer, en is vooral tegen overgewicht & met extra vitaminen. 

 

Ah, ik had gedacht dat er in senioren eten misschien wat in zou zitten dat hen zou helpen hun gewrichten soepel te houden of te verstevigen; zoals er vaak in honden eten ook zit. Maar als het geen verschil maakt (in dit geval dan) met hun gewoon eten, dan hou ik het gewoon bij wat ik nu heb. 

 

Ja, 5 jaar vind ik nu ook nog erg jong maar het is wel inderdaad een ras van 5,5-6kg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .