Ga naar inhoud

Hoe en op welk tempo biks afbouwen?


Frouke

Aanbevolen berichten

Hoi, mijn 2 konijntjes zijn ongeveer een half jaar oud en ik heb gelezen dat je dan best wat mindert met de bikskorrels. Hoe doen jullie dit? Wij geven op de moment onbeperkt korreltjes. Ze eten dit supergraag dus vind het wel wat zielig om nu minder te mogen geven. We dachten zelf om te beginnen met 1 kommetje per dag ipv heel de dag door bij te vullen. Kunnen jullie mij tips geven aub hoe ik hier een goede overgang in maak aub?

 

Alvast vriendelijk bedankt,

 

Frouke

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst de konijnen wegen en uitrekenen hoeveel brokjes ze per dag mogen hebben. Dit doe je het beste op een kleine weegschaal. Ik gebruik een keukenweegschaal, maar ik weet ook dat er mensen zijn die een babyweegschaal gebruiken.

 

20 gram per kilogram lichaamsgewicht is de norm. Je zult waarschijnlijk stevig moeten afbouwen. Ik zou eerst een inschatting maken hoeveel je nu geeft per dag en dan langzaam aan verminderen tot je op de juiste hoeveelheid uitkomt. Je wilt de darmen langzaam laten wennen aan de nieuwe manier van voeren, om problemen te voorkomen.

 

Het verminderen doe je dan ook in stapjes, iedere dag een beetje minder. Zo'n 5 gram per dag, per konijn verminderen, is wat ik zelf zou doen.

 

Welk merk biks geef je nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is de bedoeling dat je de biks in een of twee keer geeft. Als ze de rest van de dag honger hebben moeten ze hooi eten, dat is het belangrijkste.

Heb je trouwens gezien dat dat voeding is specifiek voor vleeskonijnen? Dat wil zeggen dat het gericht is op gewichtstoename, en niet op het voorzien in de benodigde voedingsstoffen. Als ik jou was zou ik afbouwen en meteen of direct daarna overgaan op een goede kwaliteit biks. Dat is beter voor de darmen en voor het gebit. Het kost wel meer, maar daar staat tegenover dat je gezondere konijnen krijgt, met vermoedelijk minder dierenartskosten. 

Ik geef zelf Science Selective,  10 gram per kilo konijn, maar alle merken die hier in de webwinkel verkocht worden zijn goed. Laat ook meewegen hoe goed het bij jou in de buurt verkrijgbaar is.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marjoleink: oei, dringend tijd dat we overschakelen naar nieuwe korrels dus! Ik had er zelf al mijn bedenkingen bij, bij deze korrels, maar had bij Aveve gevraagd wat de meest basic korrels waren en ze hadden mij deze aangeraden. Het is ook allemaal heel nieuw voor ons dus ben blij dat ik hier terecht kan voor duidelijke info en uitleg. Alvast bedankt!

We zijn van plan om af te bouwen tot 1 biksmoment per dag ('s avonds) en 1 groentemoment per dag ('s morgens) en onbeperkt hooi. Ik schaf deze week nog nieuwe korrels aan! 😉👍

 

Frouke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je openstaat voor tips en ideeën! Bij elk topic staat ook een groene banner waar mee je in één klik naar een overzicht gaat met alle informatieve artikelen. Ik begon afgelopen januari met mijn eerste konijnen en weet dus uit recente ervaring dat het echt super handig is om ze allemaal door te lezen! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei Frouke:

@Marjoleink: oei, dringend tijd dat we overschakelen naar nieuwe korrels dus! Ik had er zelf al mijn bedenkingen bij, bij deze korrels, maar had bij Aveve gevraagd wat de meest basic korrels waren en ze hadden mij deze aangeraden. Het is ook allemaal heel nieuw voor ons dus ben blij dat ik hier terecht kan voor duidelijke info en uitleg. Alvast bedankt!

We zijn van plan om af te bouwen tot 1 biksmoment per dag ('s avonds) en 1 groentemoment per dag ('s morgens) en onbeperkt hooi. Ik schaf deze week nog nieuwe korrels aan! 😉👍

 

Frouke

Goed om te horen! Doe het overstappen ook stapje voor stapje, bijvoorbeeld eerst een kwart nieuwe biks, en als dat goed gaat 2 dagen later fifty/fifty, etc. 

Je kunt voor de hoeveelheid  in eerste instantie het advies op de zak aanhouden, maar vaak is dat iets te veel. Als je ziet dat je konijnen hun blindedarmkeutels (die glimmende trosjes) laten liggen, dan moet je wat minderen met de biks. Succes! En als je vragen hebt kun je ze altijd stellen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .