Ga naar inhoud

Haren uittrekken


Dst

Aanbevolen berichten

Ik heb twee konijnen. Een mannetje en een vrouwtje. Het mannetje is nu inmiddels een jaar gecastreerd en het vrouwtje sinds februari gesteriliseerd. Het mannetje trekt sinds februari (enkele weken voor de sterilisatie) telkens haren uit van het vrouwtje en eet deze op. Hierdoor heeft ze sinds februari al geen snorharen meer 😞 nu begint hij ook haar rug kaal te plukken. Ik heb naar mijn gevoel alles al geprobeerd, ik ben langs de dierenarts geweest, die mij doorverwees naar een tinley Gedragstherapeut. We hebben samen allerlei dingen geprobeerd, maar niks lijkt het op te lossen. Ze krijgen beide onbeperkt vers hooi en voldoende voedsel. Ze hebben genoeg speeltjes en dingen te doen. Ook geef ik ze vaak wilgentakjes zodat hij daaraan kan knagen. Ik heb bijtspray geprobeerd (eerst op m’n handen en dan op haar snoet) en ze uit elkaar gehouden (maar dan eet het mannetje helemaal niet meer, dus dat was ook geen oplossing) snachts zitten ze apart, maar overdags lopen ze samen los door de woonkamer. 
 

heeft iemand dit probleem ook gehad en/of heeft voor mij de gouden tip? 🙌🏻

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas komt deze vraag regelmatig terug op het forum, maar laat niemand weten of en hoe het probleem is opgelost later. Mocht je er dus wel achter komen, laat het even weten, wie weet kunnen we daar andere mensen die in een soortgelijke situatie zitten helpen!

 

 

Dit kan komen door:

  • Schijnzwangerschappen (ook rammen kunnen dit soms hebben)
  • Stress
  • Parasieten
  • Gedragsproblemen (het kan soms net na een koppeling voorkomen, maar vaak mindert het dan wel als ze langer samen zitten. Verder kan het door verveling komen, en kan het dwangmatig gedrag zijn),
  • Voedingstekorten (vitamine tekort, te kort aan zonlicht),
  • Schildklierproblemen en andere problemen in de hormoonhuishouding. Ik las pas iets over dat konijnen die baarmoederkanker of melkkliertumoren hadden dit gedrag ook wel eens als één van de eerste signalen laten zien.

Wat kun je doen?

 

Zorg dat de basis goed is: voldoende permanente leefruimte, voldoende schuilplekken en echt een veilig verblijf waar de konijnen zich prettig voelen, met voldoende uitdaging (graafmogelijkheid, voldoende sloopspeeltjes, regelmatig iets te doen en te ontdekken geven), een goed van karakter passend konijnenmaatje, en goede voeding. Let vooral ook op dat je niet te eenzijdig voert met altijd dezelfde brok en altijd hetzelfde hooi. Hoewel dat wel de basis is, hooi en een brok, zijn vers kruiden en groenten zeer goed voor een gevarieerde, gezonde voeding, kies voor een gemengde hooisoort en geef afwisselend wat knaaghout.

 

Juist het wisselen van terrein, dus dan wel samen en dan niet, kan veel stress en rangordeproblemen geven. Het kan dus zeker ook iets territoriaals zijn in dit geval. Permanent samen zitten in dezelfde ruimte (die wel voldoende groot moet zijn) geeft op dat punt echt veel meer rust, veel minder stress, en een betere band onderling.

 

Castratie kan helpen om de hormonale oorzaak grotendeels weg te halen, maar het gedrag komt ook voor bij koppels waarvan beide konijnen gecastreerd zijn (zoals bij jou dus).

 

Bloed prikken en laten testen is een optie, maar stel dat daar als oorzaak bijv. schildklierproblemen uit komen, is daar bij konijnen niet veel aan te doen, hooguit wat voeding aanpassen. Maar dan weet je in ieder geval wel de oorzaak.  Vitaminetekorten zijn via bloed prikken ook te achterhalen en op te lossen, dus het is wel een optie.

Nadeel is wel dat er weinig bekend is bij de meeste dierenartsen over juiste waardes voor konijnen en hoe alles op te lossen is.  Dierenartsen zijn volgens mij op dit gebied nog niet gewend aan konijnenbaasjes die dit soort dingen uitgezocht willen hebben, dit is dus meestal wel iets wat je zelf moet voorstellen.

 

Ik weet dat er mensen zijn die hun konijnen hebben moeten scheiden omdat het te extreem werd en echt tot bloedende wonden kwam, die maar niet de tijd kregen om te genezen. Dat is natuurlijk de laatste stap die je wil nemen.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ze altijd 's nachts apart gehouden? Of waarom ben je dit gaan doen? Konijnen zijn het liefst altijd bij elkaar, dag en nacht. En hebben ook de gehele dag en nacht genoeg ruimte nodig, minstens 3 tot 4 vierkante meter. Hebben ze dit bij jou ook 's nachts?

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .