Ga naar inhoud

Gezocht: creatieve oplossing voor hooiruif.

Aanbevolen berichten

Goedenavond iedereen, 

Sinds kort hebben wij een nieuw rammetje genaamd Helios en hij is een ontzettende draak. Alles dat knaagbaar is moet de toorn van zijn tanden voelen, en alles wat niet vast zit moet mee gegooid worden. Zo ook de huidige hooiruif 20210725_191609.jpg.3b8d01f4084076a83a6221b8a581eb60.jpg

Onze andere konijntjes lieten deze netjes staan maar met Helios ligt de hooiruif elke 5 minuten op zn kop waardoor de ijzeren pootjes uitsteken. Dit vond ik er niet zo veilig uit zien dus heb ik deze tijdelijk verwijderd en geprobeerd het hooi in de wc te voeren. Hierdoor is de hooiopname van beide konijnen flink verminderd. Ze gaan namelijk gelijk op het hooi zitten plassen en poepen en willen dit vervolgens natuurlijk niet meer eten. 

Nu ben ik dus opzoek naar een veilige hooiruif, die het liefst van metaal is zodat dit niet kapot geknaagd kan worden. Wij kunnen door de manier waarop onze ren gebouwd is geen ruif vast maken aan de zijwand. Nou dacht ik zelf aan een hanging basket voor bloemen.2011999513820_1.jpg.3e3f64a15a84d35cba533ee489a439d6.jpg

Heeft iemand hier ervaring mee? Zou ik dit veilig in de ren kunnen laten hangen? Evt. Zou ik misschien aan de binnenkant ook nog een laagje kippengaas vast kunnen maken mocht er eentje zich bedenken dat het een leuke schommel is 🙃 zodat er geen pootjes etc. tussen de spijlen door kunnen. 

Andere ideeën/oplossingen zijn ook welkom 😁 

Alvast bedankt 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat het belangrijkste hierbij is dat de spijlen niet te ver uit elkaar staan dat ze er met hun hoofd in klem komen te zitten, maar ook niet te dicht bij elkaar dat ze bijvoorbeeld met hun pootjes vast komen te zitten.

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Mocht je zoiets soort gelijks zoeken als zo plantenbasket, je hebt van die ronde hooiballen om zo zelf hooi op te hangen, speciaal voor hooi gewoon.

image.png.fd1a7855dfc6a0e89e24075690e696a2.png

ik weet dat er op dit forum weleens vertelt is dag konijnen hierin vast kunnen blijven zitten met hoofd/pootjes, maar volgens mij is dit wel afhankelijk van kwaliteit en grootte van de gaten tussen de spijlen. Ik heb er zelf 1 jaar lang gehad en nooit problemen mee gehad dat de klep bijv onbedoeld open ging en de konijnen er dus met de kop in zaten. Enige reden dat ik deze niet meer gebruik is omdat ik geen mogelijkheid meer heb om m aan iets vanaf boven vast te maken 😉 maar misschien is dit voor jou een optie. Raad dus wel aan goed naar kwaliteit en grootte te kijken

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago zei Suus1978:

Zou dit iets zijn? Wielen en stok eraf (hopelijk is het een bouwpakket) en dan kan dit geen kwaad als ze ermee gooien denk ik. 

Karlie wonderland houten bolderwagen (MEDIUM)

Dat gaat het helaas waarschijnlijk amper een maand overleven, naast gooien vind hij het namelijk ook leuk om overal aan te knagen tot het kapot is. Zit er eigenlijk ook niet zo op te wachten maandelijks of om de maand een nieuwe hooiruif aan te moeten schaffen, daarom heb ik liever metaal.

2 hours ago zei Rosinda:

Mocht je zoiets soort gelijks zoeken als zo plantenbasket, je hebt van die ronde hooiballen om zo zelf hooi op te hangen, speciaal voor hooi gewoon.

image.png.fd1a7855dfc6a0e89e24075690e696a2.png

ik weet dat er op dit forum weleens vertelt is dag konijnen hierin vast kunnen blijven zitten met hoofd/pootjes, maar volgens mij is dit wel afhankelijk van kwaliteit en grootte van de gaten tussen de spijlen. Ik heb er zelf 1 jaar lang gehad en nooit problemen mee gehad dat de klep bijv onbedoeld open ging en de konijnen er dus met de kop in zaten. Enige reden dat ik deze niet meer gebruik is omdat ik geen mogelijkheid meer heb om m aan iets vanaf boven vast te maken 😉 maar misschien is dit voor jou een optie. Raad dus wel aan goed naar kwaliteit en grootte te kijken

Daar had ik ook al aan zitten denken, maar er kan helaas heel weinig hooi in die balletjes. De ruif die ik heb is een stuk groter en moest ik al 2x daags bijvullen. Dit is dus echt geen doen als ik de hele dag op school of stage zit en mn vriend aan het werk is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb twee hooiruiven, maar daarnaast leg ik ook op de grond een hoopje hooi neer. Aan het einde van de dag is het even vegen, maar niet eens zoveel, want het meeste is toch wel opgegeten.

Misschien dus gewoon... Neerleggen?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb sinds kort een toilet en hooiruif in één. Het was geen goedkoop ding, maar zowel ik als de konijnen zijn er erg blij mee. Ik heb trouwens wel voor de aluminium versie gekozen, hierbij zitten op alle randjes waar ze aan kunnen knagen anti knaagstrips en zijn de spijlen van aluminium.

AD837FA2-2D0D-42AC-A196-D6B655C54B98.jpeg

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 hours ago zei Bambi&Fendi:

Ik heb twee hooiruiven, maar daarnaast leg ik ook op de grond een hoopje hooi neer. Aan het einde van de dag is het even vegen, maar niet eens zoveel, want het meeste is toch wel opgegeten.

Misschien dus gewoon... Neerleggen?

Vannacht voor ik naar bed gegaan ben heb ik dit geprobeerd, helaas hebben ze besloten dat het hoopje hooi een nieuwe wc was.. 

3 hours ago zei mammafelina:

Ik heb sinds kort een toilet en hooiruif in één. Het was geen goedkoop ding, maar zowel ik als de konijnen zijn er erg blij mee. Ik heb trouwens wel voor de aluminium versie gekozen, hierbij zitten op alle randjes waar ze aan kunnen knagen anti knaagstrips en zijn de spijlen van aluminium.

AD837FA2-2D0D-42AC-A196-D6B655C54B98.jpeg

Dit vind ik er wel heel interessant uitzien. Mag ik vragen waar je deze gekocht hebt? 

Link naar bericht
Delen op andere sites
42 minuten geleden zei bunbun beauty:

Vannacht voor ik naar bed gegaan ben heb ik dit geprobeerd, helaas hebben ze besloten dat het hoopje hooi een nieuwe wc was.. 

Ohjee 😬 Ook geen goed plan dus.

Die laatste foto van @mammafelina ziet er echt wel goed uit! Misschien is zoiets inderdaad wel handig.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb het zelf als volgt opgelost: ik had nog een ophangding voor hangende plantenbakken liggen. Deze heb ik aan een wand bevestigd en daar een trixie hangende hooiruif aangehangen (in de webshop te vinden). Het hooiruifje wat je nu hebt, heb ik ook maar gebruik ik op het moment niet. Ik maakte die vast met tyraps.

Screenshot_2021-07-26-13-38-22-700_com.google.android.apps.photos[1].jpg

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Hier ook twee konijnen die ontelbare hooiruiven hebben gehad. Op dit moment gebruik ik de alles houder van de Ikea (Variera €1,99) en dat is werkelijk een fantastisch ding! 

Ik was het tegen gekomen op dit forum, en voor dat geld vond ik het zeker het proberen waard. Hij hangt nu al een jaar en nog steeds heel blij mee. 

Screenshot_20210727_204505.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
15 minuten geleden zei Pebbles&bambam:

Hier ook twee konijnen die ontelbare hooiruiven hebben gehad. Op dit moment gebruik ik de alles houder van de Ikea (Variera €1,99) en dat is werkelijk een fantastisch ding! 

Ik was het tegen gekomen op dit forum, en voor dat geld vond ik het zeker het proberen waard. Hij hangt nu al een jaar en nog steeds heel blij mee. 

Die heb ik ook, bevalt prima. Als je hele kleine konijntjes hebt moet je misschien wel even kijken of ze niet vast kunnen komen te zitten in de gaten. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 25-7-2021 at 22:41 zei bunbun beauty:

Daar had ik ook al aan zitten denken, maar er kan helaas heel weinig hooi in die balletjes. De ruif die ik heb is een stuk groter en moest ik al 2x daags bijvullen. Dit is dus echt geen doen als ik de hele dag op school of stage zit en mn vriend aan het werk is.

Je hebt ze ook in de grote versie. Die zijn ongeveer even groot als die plantenbasket.

Link naar bericht
Delen op andere sites
15 hours ago zei Pebbles&bambam:

Die had ik langs zien komen ja, ik durf dit alleen niet aan omdat het een soort kunststof is en dat eet Helios graag kapot. 

Voor nu even snel als tussen oplossing heb ik de ruif waar Nijn & de Mifster een foto van stuurde besteld uit de webshop.

En in de toekomst wil ik de wc/hooiruif combi die mamafelina plaatste, dat ziet er echt goed Helios bestendig uit met al die knaagstrips en de aluminium spijlen. En ik moest toevallig ook nog wat bedenken voor de wc's omdat deze ook aangeknaagd worden dus dat komt helemaal goed uit.

Heel erg bedankt voor alle suggesties! 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb er ook al een aantal hooiruifjes opzitten. Die van hout knagen ze kapot, van de ophang dingen gooien ze eraf. Idd, dat ding van jou gooien ze om. 

Ik heb nu deze van de webshop hier en deze bevalt eindelijk goed.

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/trixie-ruif-metaal.html

Ik heb hem aan het vogelgaas gehangen en daar krijgen ze hem niet af. Gaat ook lekker veel hooi in.

Link naar bericht
Delen op andere sites
31 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Ik heb er ook al een aantal hooiruifjes opzitten. Die van hout knagen ze kapot, van de ophang dingen gooien ze eraf. Idd, dat ding van jou gooien ze om. 

Ik heb nu deze van de webshop hier en deze bevalt eindelijk goed.

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/trixie-ruif-metaal.html

Ik heb hem aan het vogelgaas gehangen en daar krijgen ze hem niet af. Gaat ook lekker veel hooi in.

Die heb ik ook hier in de schuur liggen.

Ik had hem hier aan het konijnen gaas van Gamma gehangen, maar die 2 boeven van mij maakten er echt een spelletje van om dat ding, het liefst vol met hooi natuurlijk, van het gaas af te duwen en door de ren heen te smijten 😂😂

• Haha 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist zei mammafelina:

Die heb ik ook hier in de schuur liggen.

Ik had hem hier aan het konijnen gaas van Gamma gehangen, maar die 2 boeven van mij maakten er echt een spelletje van om dat ding, het liefst vol met hooi natuurlijk, van het gaas af te duwen en door de ren heen te smijten 😂😂

Die heb ik ook, maar heb hem met tiewraps vastgebonden aan het gaas zodat ze hem er niet af kunnen trekken 😅

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hier hadden we helaas niets om de tiewraps aan vast te maken gezien alle wanden van de ren houten platen zijn, dat zou wel makkelijk geweest zijn. De voetjes ombuigen kregen we niet voor elkaar 🙈

We hebben nu tijdelijk een hangende ruif uit de bb webshop en die hebben we opgehangen aan het gaas van het dak met een ketting. Die kunnen ze er dus ook echt niet af trekken tenzij ze het hele gaas kapot trekken.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 3-8-2021 at 19:54 zei bunbun beauty:

Hier hadden we helaas niets om de tiewraps aan vast te maken gezien alle wanden van de ren houten platen zijn, dat zou wel makkelijk geweest zijn. De voetjes ombuigen kregen we niet voor elkaar 🙈

Ik draai altijd zo’n schroef met een oogje in het hout in het midden aan de onderkant van de hooiruif. Door het oogje doe ik dan een ijzerdraadje of stukje electriciteitsdraad en dat draai ik vast aan de onderkant van de hooiruif. Zo kunnen ze de hooiruif niet optillen en losmaken. En het hooi kan er dan ook niet aan de achterkant uitkiepen. De 2 haakjes van de hooiruif doe ik ook in zo’n schroefje met een oogje. Ik gebruik dus altijd 3 van die oogschroefjes per hooiruif. Al op heel wat plekken gebruikt (aan hokken en plaatjes hout)!

aangepast door Lienappelsien
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weken later...

Wat bij mij goed werkt is zo'n grote wilgenrol vullen met hooi, en die leg ik gewoon op de bodem van het hok. Of als het veel regent in het nachthok (waar ze gewoon vrij in en uit kunnen).

Ze hebben ook een hooiruif, maar ze eten bij voorkeur uit de wilgenrol. Ze gaan er dan helemaal inzitten en knabbelen. Of ze krabben het eruit en eten het dan.

Na verloop van tijd moet je dan wel de rol vervangen want die wordt steeds kleiner 😁. Maar dat zou ik sowieso doen. Ik leg dan een nieuwe weg en de oude laat ik nog ergens liggen puur als knaagspeeltje tot die uit elkaar valt of echt smerig is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .