Ga naar inhoud

Mijn konijnen koppelen

HaileyMeyers
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo, 

ik ben Hailey ik ben net nieuw op deze site en weet niet of ik juist bezig ben en of jullie dit kunnen lezen en regeren om te helpen¬†maar ....¬†altijd als ik me zorgen maakte¬†over de konijnen zocht ik informatie op deze site.ūüôÉ

Ik zal beginnen bij het begin . 3 jaar geleden kreeg ik 2 konijntjes Browny (vrouwtje) en chocolatje (mannetje) ze waren neef en nicht en kwamen van bij de zelfde kweker. ze kwamen van begins af aan heel goed overeen. het mannetje werd dan ook gecastreerd . altijd goede vrienden het beste koppeltje ooit. ze hadden allebei vaak last van een snotneus maar daar kregen ze medicatie voor. op een zomerdag had het mannetje allemaal groen snot hangen we maakte het dan proper en alles ging goed maar nooit naar de dierenarts daarvoor geweest. dan verder in de zomer vonden we het mannetje op een moment niet meer tot dat we hem zagen liggen in het zwembad hij leefde gelukkig nog we hebben hem helemaal gedroogd en warm gehouden alles ging terug goed. maar dan nog verder in de zomer ging het op een ochtend niet goed met het mannetje hij dronk en at niet en lag neer we gingen 

meteen kijken en belde voor een afspraak bij de dierenarts ik nam hem bij mij en hij hield zijn hoofdje continu naar achter en wou niets meer doen er hing ook poep aan zijn poepje mama wou het af kuisen maar op dat moment stopte zijn hartje met kloppen. het was een trauma en een pijnlijk moment voor ons en nog meer voor het vrouwtje ze was heel eenzaam heel eenzaam dus nu bijna 1 jaar verder haalden we een nieuw konijntje Rosti (mannetje) een baby konijntje het eerste moment blies het vrouwtje zij is ondertussen al 3 jaar de eerste moment ging dus niet goed later probeerde we het opnieuw maar het vrouwtje viel hem aan en nu vandaag probeerde ik het opnieuw maar weer het zelfde ik ben radeloos en weet niet wat ik kan doen doe ik iets verkeerd . het mannetje rosti is zo bang van  het vrouwtje. Kan iemand mij helpen?

verdere informatie: Chocolatje (mannetje) overleden geboren 2018 14 april ! Browny (vrouwtje) geboren 2018 14 april !

Rosti (mannetje) geboren 2021 9 april

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Hailey,

Hoe heb je de koppeling aangepakt? Heb je Rosti bij in het verblijf van Browny gezet? Of op een plek waar ze allebei nog niet geweest waren? 

Is Rosti ook al gecastreerd?

Konijnen kiezen hun partner op karakter, dus het kan zijn dat Browny Rosti niet ziet zitten als haar partner. Maar het kan ook zijn dat het wel kan lukken door de omstandigheden van de koppeling aan te passen. Of misschien interpreteer je het natuurlijk gedrag dat bij een koppeling hoort als aanvallen? 

Ik wil je aanraden om dit artikel te lezen, dan kun je kijken of dit overeenkomt met de manier waarop jij het had aangepakt en wat het gedrag betekent dat jouw voedster laat zien: https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rosti is ook nog iets aan de jonge kant om te koppelen. Ik zou ze een week of 2 helemaal uit elkaars buurt houden en dan nog een poging doen om ze te koppelen op neutraal terrein, waar ze dus allebei nog niet geweest zijn.

Is Rosti gecastreerd? Zo nee dan moet dat eerst en dan kun je pas 14 dagen daarna weer koppelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei happy211:

Hi Hailey,

Hoe heb je de koppeling aangepakt? Heb je Rosti bij in het verblijf van Browny gezet? Of op een plek waar ze allebei nog niet geweest waren? 

Konijnen kiezen hun partner op karakter, dus het kan zijn dat Browny Rosti niet ziet zitten als haar partner. Maar het kan ook zijn dat het wel kan lukken door de omstandigheden van de koppeling aan te passen. Of misschien interpreteer je het natuurlijk gedrag dat bij een koppeling hoort als aanvallen? 

Ik wil je aanraden om dit artikel te lezen, dan kun je kijken of dit overeenkomt met de manier waarop jij het had aangepakt en wat het gedrag betekent dat jouw voedster laat zien: https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Hallo alvast bedankt om te antwoorden rosti werd in de tuin gezet en ze werden ook eens samen in het hok van browny gezet Rosti heeft momenteel nog geen balletjes of hoe leg ik het uit de dierenarts voelt momenteel nog niets maar hij zal zeker en vast gecastreerd worden

ik zal het artikel morgen eens beijken antwoord je nog even of je me verder nog kunt helpen alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei Marjoleink:

Rosti is ook nog iets aan de jonge kant om te koppelen. Ik zou ze een week of 2 helemaal uit elkaars buurt houden en dan nog een poging doen om ze te koppelen op neutraal terrein, waar ze dus allebei nog niet geweest zijn.

Is Rosti gecastreerd? Zo nee dan moet dat eerst en dan kun je pas 14 dagen daarna weer koppelen. 

Hi ook bedankt voor te antwoorden . Rosti is momenteel bijna 3 maand oud en ik denk dat het toch beter is om het zo te houden he het nu is nu zitten ze in het zelfde hok maar et poortje van de ren nar het hok is gesloten zo hebben ze nog steeds contact of vind je dit geen goed idee alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei happy211:

Hi Hailey,

Hi ik heb het artikel net eens gelezen... ik voel me een beetje schuldig heb ik dit dan zo verkeerd aangepakt en is de kans groot dat ze we niet kunnen koppelen tips zijn welkom . ik hou zo veel van hen . Maar met alle tips blijf ik proberen .

we hebben ook 1 binnenhok en 1 groot hok met ren en hok + bovenverdieping na het gevecht of hoe ik het kan noemen van vandaag geef ik hun beide tijd browny zit nu in haar vertrouwde buitenhok en rosti  in het zijne (binnenhok) waar hij de eerste dagen bij ons ook verbleef . om de konijntjes te laten wennen aan elkaar deon we het poortje die het hok en ren verbind dicht.

veel groetjes en hoplik beantwoord je deze ook! x

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk kan de koppeling met onze adviezen alsnog slagen, maar voor nu heb je het jezelf wel lastig gemaakt. Wat ik in jouw plaats zou doen:

1. Rosti apart houden tot hij gecastreerd kan worden. Zijn ballen kunnen elk moment indalen en dan is hij vruchtbaar. En een nestje is echt niet handig. Niet alleen omdat er al een konijnenoverschot is, maar dan moeten ze alsnog 8 weken uit elkaar. 14 dagen na castratie kun je pas weer koppelen. Dan is hij ook 16 weken of ouder, en is hij tegen een ander konijn opgewassen, nu is hij daar nog te jong voor

2. Konijnen uit elkaars buurt houden. Met name een ongecastreerde ram raakt gefrustreerd als hij een voedster ruikt, en dat heeft een negatieve invloed op de koppeling. Dus liefst in aparte kamers, of een buiten en een binnen, aan de andere kant van de tuin, zoiets, als ze elkaar maar niet zien en ruiken. Dus ook niet om de beurt op hetzelfde terrein laten lopen

3. 14 dagen na castratie koppelen op neutraal terrein. Lees je goed in wat normaal is en wanneer je moet ingrijpen. Als ze echt gaan vechten: boksen op de achterpoten, gillen, in elkaar vastbijten en over de grond rollen, dan is het einde verhaal. Jagen en rijden hoort er bij, dat is bepalen wie de baas is. Heb je geen terrein waar ze allebei nog niet zijn geweest, of vind je het spannend, dan kun je er voor kiezen om ze te laten koppelen bij een opvang. Dat kost een paar euro per dag, en het scheelt een heleboel stress. 

4. Pas als ze redelijk stabiel zijn kunnen ze naar het schoongemaakte uiteindelijke verblijf.

• Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met Marjolein. Ze mogen nu echt niet bij elkaar. Hij kan elk moment vruchtbaar worden en dan heb je een probleem. Apart houden dus. Over een paar weken kan hij gecastreerd worden. Na de castratie moet hij nog 14 dagen apart blijven omdat hij dan nog steeds vruchtbaar kan zijn. 

Vanaf dag 15 kan je gaan koppelen. Doe dat op een plek waar ze allebei nog nooit zijn geweest. Dus zeker niet in Brownie’s hok, want dan gaat ze haar hok verdedigen. Tegen die tijd open je een nieuw topic zodat we je tips kunnen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago zei Marjoleink:

Hopelijk kan de koppeling met onze adviezen alsnog slagen, maar voor nu heb je het jezelf wel lastig gemaakt. Wat ik in jouw plaats zou doen:

1. Rosti apart houden tot hij gecastreerd kan worden. Zijn ballen kunnen elk moment indalen en dan is hij vruchtbaar. En een nestje is echt niet handig. Niet alleen omdat er al een konijnenoverschot is, maar dan moeten ze alsnog 8 weken uit elkaar. 14 dagen na castratie kun je pas weer koppelen. Dan is hij ook 16 weken of ouder, en is hij tegen een ander konijn opgewassen, nu is hij daar nog te jong voor

2. Konijnen uit elkaars buurt houden. Met name een ongecastreerde ram raakt gefrustreerd als hij een voedster ruikt, en dat heeft een negatieve invloed op de koppeling. Dus liefst in aparte kamers, of een buiten en een binnen, aan de andere kant van de tuin, zoiets, als ze elkaar maar niet zien en ruiken. Dus ook niet om de beurt op hetzelfde terrein laten lopen

3. 14 dagen na castratie koppelen op neutraal terrein. Lees je goed in wat normaal is en wanneer je moet ingrijpen. Als ze echt gaan vechten: boksen op de achterpoten, gillen, in elkaar vastbijten en over de grond rollen, dan is het einde verhaal. Jagen en rijden hoort er bij, dat is bepalen wie de baas is. Heb je geen terrein waar ze allebei nog niet zijn geweest, of vind je het spannend, dan kun je er voor kiezen om ze te laten koppelen bij een opvang. Dat kost een paar euro per dag, en het scheelt een heleboel stress. 

4. Pas als ze redelijk stabiel zijn kunnen ze naar het schoongemaakte uiteindelijke verblijf.

DAg lieve Marjoleink bedankt voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei Lienappelsien:

Eens met Marjolein. Ze mogen nu echt niet bij elkaar. Hij kan elk moment vruchtbaar worden en dan heb je een probleem. Apart houden dus. Over een paar weken kan hij gecastreerd worden. Na de castratie moet hij nog 14 dagen apart blijven omdat hij dan nog steeds vruchtbaar kan zijn. 

Vanaf dag 15 kan je gaan koppelen. Doe dat op een plek waar ze allebei nog nooit zijn geweest. Dus zeker niet in Brownie’s hok, want dan gaat ze haar hok verdedigen. Tegen die tijd open je een nieuw topic zodat we je tips kunnen geven.

Hi jij ook bedankt voor je antwoord! ūüėȬ†

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...
Op 23-7-2021 at 21:22 zei Marjoleink:

Hey Hallo,

Het is nu bijna 2 weken geleden dat ze elkaar hebben gezien het oudste konijntje Browny blijft Rosti steeds ambtenaren en Heeft soms haar van hem in haar Mond ...

Als je nog tips hebt nu laat het weten! Groetjesss 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago zei Miekmoek:

En hoe heb je de koppeling precies aangepakt?

Hoe meer informatie je geeft over hoe alles loopt en wat je allemaal hebt gedaan, hoe beter wij je kunnen helpen.

Ze samen in de tuin gezet ze lopen daar vaker alle 2 rond opzich doen ze niks naar elkaar maar vanaf browny naar rosti komt loopt hij weg.. Ook loopt browny soms 15 seconden lang continu achter hem 

Groetjes en bednakt voor je antwoord ‚ô•Ôłé‚ėÖ

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ze beter echt niet meer samenzetten totdat jouw ram gecastreerd is, anders krijg je sowieso een nestje, hij is nu zeker al vruchtbaar. Dan na de castratie moet je nog minimaal 14 dagen wachten, pas vanaf de 15e dag is hij niet meer vruchtbaar. En dan kun je gaan beginnen met koppelen.

Koppelen is meer dan alleen maar twee konijnen samen in de tuin los laten lopen. Op die manier zullen elkaar inderdaad gaan ontwijken in plaats van de rangorde bepalen. De konijnen moeten het grootste deel van het werk doen, kijken of het klikt samen, maar als baasje kun je veel doen om de omstandigheden zo goed mogelijk te maken. Je wil dat ze op karakter kunnen koppelen, zonder invloed van andere dingen zoals territorium en hormonen omdat je rammetje niet gecastreerd is. 

Je kunt het beste de tips volgen uit het artikel dat al eerder in dit topic is gelinkt. Dus een ren maken op neutraal terrein, ze daar samen inzetten, en dan wachten tot de rangorde bepaald is. Dat kan soms wel een paar dagen of weken duren, en al die tijd moeten ze samen op neutraal terrein blijven. @Marjoleink heeft hierboven al aangegeven op welk gedrag je moet letten. Alleen als ze echt vechten moet je ze uit elkaar halen, maar veel gedrag zoals jagen en rijden hoort gewoon bij de rangordebepaling en is belangrijk tijdens het koppelproces. 

Als je ze de kans wil geven echt een koppeltje te worden, dan zou ik het echt op deze manier aanpakken. Anders verwacht ik dat je twee konijnen blijft houden die langs elkaar heen leven in plaats van samen. En het doel was natuurlijk een fijn maatje voor jouw voedster. 

Ik wil er ook nog even bijzeggen, konijnen kiezen hun maatje dus op karakter. Dat kan betekenen dat de karakters soms niet matchen. Als je alle stappen hierboven hebt gevolgd, en ze gaan alsnog vechten, dan passen ze helaas niet bij elkaar. Ik wil je dan graag aanraden om naar een konijnenopvang te gaan. Daar hebben ze veel ervaring met koppelen en veel konijnen waardoor de kans groot is dat er een goede match bij zit. Als het zo ver is kunnen we je daar ook verder mee helpen.

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-8-2021 at 02:11 zei HaileyMeyers:

Nee nog niet normaal word hij in september pas gecastreerd groetjes en bedankt voor je reactie!‚ô•Ôłé¬į‚ÄĘ‚ėÖ

Als zijn ballen al ingedaald zijn, en dat is meestal wel het geval met 4 maanden, dan kan hij nu ook al gecastreerd worden. Des te eerder kun je beginnen met koppelen (vanaf dag 15 na de castratie uiteraard).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-8-2021 at 14:34 zei Marjoleink:

Als zijn ballen al ingedaald zijn, en dat is meestal wel het geval met 4 maanden, dan kan hij nu ook al gecastreerd worden. Des te eerder kun je beginnen met koppelen (vanaf dag 15 na de castratie uiteraard).

Oke heel erg bedankt voor de informatie 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...

Hallo Hailey,

Na de castratie moet jouw ram nog minimaal 14 dagen apart zitten omdat hij dan nog vruchtbaar is. Op de 15e dag na de castratie kun je beginnen met koppelen. 

Maak een ren van ongeveer 2 m2 op een neutrale plek, dus waar ze allebei nog niet zijn geweest. Begin 's ochtends met de koppeling door ze in die ren bij elkaar te zetten. Het eerste uur is het belangrijk om in de buurt te zijn zodat je kunt ingrijpen als ze gaan vechten (zie de adviezen hierboven voor het gedrag waar je op moet letten). Daarna kun je andere dingen gaan doen, maar blijf wel op gehoorafstand zodat je het hoort als het er te heftig aan toe gaat. 

Alleen als ze echt vechten moet je ze uit elkaar halen (boksen, vastbijten en als een bal over de grond rollen, etc). Anders laat je ze samen in het koppelverblijf, dag en nacht, totdat je er zeker van bent dat er een match is. Denk dan aan samen uit een bakje eten, in elkaars buurt zitten, etc. Zorg dus dat het koppelverblijf veilig is dat ze er een aantal dagen tot weken in kunnen blijven. 

In dit topic is ook al een link naar een artikel gestuurd en andere tips gegeven, dus lees het nog even door voor je begint, en dan zal het goedkomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .