Ga naar inhoud

Snel herstel castratie voedster


Zaar12

Aanbevolen berichten

Gisterenochtend is mijn voedster van 4 jaar gecastreerd. Ik heb haar nu bijna een jaar en wilde haar al eerder castreren. Helaas door het weer, en daarna gezondheidsproblemen met de ram kwam het er steeds niet van. Ik zag er ook best tegenop, omdat ze de jongste niet meer is. Maar het gaat zo goed dat ik het een beetje merkwaardig vind. Toen ik haar ophaalde viel me al op hoeveel ze bewoog in de box. Thuis had ik een stoffen puppyren voor haar ingericht, ze was heel nieuwsgierig (stond de dag ervoor buiten en toen hopte ze er regelmatig in). Ze was ook wel moe en ze at niet veel. 'S nachts ging ze echt moeilijk doen omdat ze los wilde, in de ochtend ook weer. Knagen, graven en toen ik haar binnen los had ging ze moeilijk doen bij de buitendeur. Ik heb de deur toen open gedaan en ze leek gelijk helemaal haar oude zelf. Knabbelen aan dozen, rondhuppelen, naast haar maatje zitten, beetje aan het hooi knabbelen. Ik bleef haar natuurlijk goed in de gaten houden, maar het lijkt echt heel goed te gaan. De zandbak is dicht en ook de toiletbak met houtkorrels heb ik weggelegd. Er ligt ook nergens stro. Ze verblijven op mijn dakterras, dus op tegels. Als ik thuis ben lopen ze los rond, ze houd er absoluut niet van om opgesloten te zitten. Ik wil haar vannacht wel weer binnen houden. De dierenarts heeft op het algemeen nazorg formulier 10 dagen gezet, maar de assistent zei dat ze met dit weer best buiten kan zijn, mits het tochtvrij is. Wat denken jullie? Ik weet dat het niet goed is om haar overdag buiten te laten en 's nachts binnen, maar gezien het weer is dat nu misschien niet zo'n probleem? Haar hele dagen binnenhouden vind ik echt zielig, omdat ze buiten zo geniet en het echt lijkt of er niets aan de hand is. Lijkt me ook fijner voor haar maatje, dan hoeft dat koppelen hopelijk ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar ook geen 10 dagen binnenhouden. Zo te lezen wil ze dat zelf ook niet. Ik doe ze weer naar buiten als ze goed eten, keutelen en de boel beginnen te slopen. Wel even opletten dat je het doet op een moment dat de temperatuur buiten niet teveel verschilt met binnen.

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal wordt om een aantal redenen geadviseerd om een voedster na de castratie een poosje binnen te houden.

- je kunt beter in de gaten houden of ze eet en keutelt

-voor jezelf makkelijker met pijnstilling toedienen

- als de voedster de baas is kan het onrust geven als ze in de lappenmand zit.

Als jij op geen van die punten een bezwaar ziet, zou ik haar lekker buiten zetten (dag en nacht). Wel even opletten dat er niets is waar ze op en af kan springen, want dat is nu niet zo goed.

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste nacht binnen zou ik altijd adviseren, maar ik hou ze ook zeker geen 10 dagen binnen hoor! Dan slopen ze de boel 🤣

 

Ik denk dat dat in het verleden tussen 2 en 5 dagen gezeten heeft, afhankelijk van het herstel. De eerste nacht is wel fijn ivm temperatuur op peil houden na narcose. En je moet in het begin wel regelmatig de wond controleren, zeker nu in de zomer met vliegen / myiasis. Dat kan nog wel een punt zijn waarom je ze nog eventjes binnen houd, naast de punten die marjolein noemt. Ook zou ik even opletten dat als er bijv. een zandbak in de ren is, dat dat ook niet zo lekker is bij een verse - nog genezende wond. 

 

Na 10 dagen is de wond dicht als het goed is, vandaar het advies op het blaadje van de dierenarts vermoed ik. 

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-7-2021 at 17:29 zei Zaar12:

Gisterenochtend is mijn voedster van 4 jaar gecastreerd. Ik heb haar nu bijna een jaar en wilde haar al eerder castreren. Helaas door het weer, en daarna gezondheidsproblemen met de ram kwam het er steeds niet van. Ik zag er ook best tegenop, omdat ze de jongste niet meer is. Maar het gaat zo goed dat ik het een beetje merkwaardig vind. Toen ik haar ophaalde viel me al op hoeveel ze bewoog in de box. Thuis had ik een stoffen puppyren voor haar ingericht, ze was heel nieuwsgierig (stond de dag ervoor buiten en toen hopte ze er regelmatig in). Ze was ook wel moe en ze at niet veel. 'S nachts ging ze echt moeilijk doen omdat ze los wilde, in de ochtend ook weer. Knagen, graven en toen ik haar binnen los had ging ze moeilijk doen bij de buitendeur. Ik heb de deur toen open gedaan en ze leek gelijk helemaal haar oude zelf. Knabbelen aan dozen, rondhuppelen, naast haar maatje zitten, beetje aan het hooi knabbelen. Ik bleef haar natuurlijk goed in de gaten houden, maar het lijkt echt heel goed te gaan. De zandbak is dicht en ook de toiletbak met houtkorrels heb ik weggelegd. Er ligt ook nergens stro. Ze verblijven op mijn dakterras, dus op tegels. Als ik thuis ben lopen ze los rond, ze houd er absoluut niet van om opgesloten te zitten. Ik wil haar vannacht wel weer binnen houden. De dierenarts heeft op het algemeen nazorg formulier 10 dagen gezet, maar de assistent zei dat ze met dit weer best buiten kan zijn, mits het tochtvrij is. Wat denken jullie? Ik weet dat het niet goed is om haar overdag buiten te laten en 's nachts binnen, maar gezien het weer is dat nu misschien niet zo'n probleem? Haar hele dagen binnenhouden vind ik echt zielig, omdat ze buiten zo geniet en het echt lijkt of er niets aan de hand is. Lijkt me ook fijner voor haar maatje, dan hoeft dat koppelen hopelijk ook niet.

Wat fijn dat het zo goed gaat met haar!

Heeft ze geen neiging om aan de wond te knagen? Geen kap om oid?

Hopelijk blijft het allemaal zo goed gaan en knapt ze snel volledig op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .