Ga naar inhoud

Koppelen buiten konijnen

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen, 

Ik kan de slaap vandaag maar niet vatten. Vandaag een vriendinnetje gehaald voor onze Flappie. Onze ram is een hele lieve gecastreerde ram. De voedster was bij de kweker ook lief maar naar ons toe is ze nog wat schuw. Wel kwam er vandaag voorzichtig wat lekkers uit m'n hand eten dus dat komt vast wel goed.

Ik zou de 2 nu graag willen koppelen. Overal lees ik vanalles over neutrale terreinen. Ons konijn heeft de hele tuin voor zich alleen gehad. Hij is dus overal geweest. De enige neutrale plaats bij ons is dus binnen in huis. Maar in deze temperaturen is dat niet vol te houden om hen enkele dagen in op te sluiten.

Nu vroeg ik me af of er een manier is om ze toch buiten te kunnen koppelen. Ziet onze ram onze ganse tuin als zijn eigendom? Hij plast en poept enkel in het gras. Niet op de terras. Zou ik de terras als neutraal gebied kunnen gebruiken? Geen idee hoe ik het anders zal moeten gaan doen. Ik voel me er nu slecht bij dat ik niet aan de temperaturen had gedacht. Ik had ze vandaag even bij elkaar gezet en ze vlogen elkaar zonder aarzelen in het haar. Nu zit de voedster in zijn hok en loopt hij rond in de ren omdat hij toch altijd in open lucht slaapt. Ik zag even geen andere mogelijkheid omdat ik haar niet kan oppakken. Ze rent steeds achter het hok. 

Ik dacht dat ik aan alles had gedacht maar blijkbaar gaat niet alles zoals je het wil...

Ik voel me even een slechte konijnenmama 😢

Link naar bericht
Delen op andere sites
25 minuten geleden zei Kim85:

Ik voel me even een slechte konijnenmama 

Slecht, nee hoor. Slecht voorbereid hooguit, net als 90% van de mensen die aan konijnen beginnen. En op de gemiddelde fokker of dierenwinkel hoef je niet te rekenen voor het verstrekken van de juiste informatie. Dus goed dat je nu hier bent.

Hoe oud is de voedster? Je kunt haar pas koppelen als ze minimaal 16 weken is, anders is ze niet tegen de ram opgewassen. Is er bij de fokker een speeddate geweest of heb je haar op de gok meegenomen? In het laatste geval loop je wel een risico, want niet alle konijnen vinden elkaar aardig. Als ze nog jong zijn zal het vaak wel goed gaan, maar als ze dan gaan puberen dan gaat het alsnog mis. Je maakt het jezelf dus wel moeilijk. 

Om op je vraag terug te komen: heb je geen koelere ruimte in huis? Een bijkeuken, een garage, een badkamer? Vermoedelijk ruikt je hele tuin naar je ram, en een ruimte die niet neutraal is maakt het ook weer niet makkelijker.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De voedster is 16 weken, de ram is 20 weken oud. Ik heb een voedster gezocht van ongeveer dezelfde leeftijd. De kweker had er ook even aan gedacht om ze bij haar te koppelen maar het was enkele uren rijden en het leek haar niet interessant om de ram zo veel stress te bezorgen in de auto. Ik kan ze inderdaad wel in de badkamer steken, misschien met een ventilator erbij en wat van die ijsblokken maar ik kan natuurlijk geen ganse dag/nacht in de badkamer gaan zitten om te kijken of ze het goed maken. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Misschien kun je de deur openlaten en een hekje ofzo plaatsen, zodat je ze kunt zien. En als je in de ochtend begint met koppelen en het gaat de hele dag goed, dan kun je ze 's nachts gerust zonder toezicht laten. De kans dat het dan alsnog fout gaat is heel klein.

Heb je ook al een plan B, voor als de koppeling niet lukt? Mag de voedster dan terug?

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 hours ago zei Marjoleink:

Misschien kun je de deur openlaten en een hekje ofzo plaatsen, zodat je ze kunt zien. En als je in de ochtend begint met koppelen en het gaat de hele dag goed, dan kun je ze 's nachts gerust zonder toezicht laten. De kans dat het dan alsnog fout gaat is heel klein.

Heb je ook al een plan B, voor als de koppeling niet lukt? Mag de voedster dan terug?

Dan kan ze inderdaad terug. Al hoop ik dat het niet nodig zal zijn. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik weet niet waar je woont, maar het weerbericht bij mij geeft aan dat het dit weekend weer iets koeler wordt. Als je dus nog een paar dagen wacht, en dan 's ochtends vroeg begint met koppelen, dan zou het binnen wel moeten lukken qua warmte. In een ruimte boven de 25 graden zou ik niet gaan koppelen inderdaad.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ondertussen heb ik buiten een plaatsje gevonden waar geen van beiden is geweest. Ze zitten samen in een ren. Er ligt wat hooi en iets te drinken. Heel af en toe lopen ze eens achter elkaar aan, dan stampt de voedster met haar pootjes op de grond maar er doen elkaar (voorlopig) geen pijn. De ram ziet er momenteel erg lui uit. Ligt gewoon te slapen. De voedster is actiever en durft af en toe al eens een likje gaan geven. Ze wassen zichzelf vaak, ik had ergens gelezen dat dat een goed teken is.

Het enige dat ik niet zie is het rijden op elkaar. Hoeft niet niet? 

Laat ons hopen dat alles goed blijft lopen 😊

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat rijden kan nog komen. Of niet. Het is ook best warm vandaag, boven de 25 graden is koppelen eigenlijk niet aan te raden ivm hitte en stress. Dat kan ook een reden zijn dat ze er lui uit zien. En je hebt grote kans dat de echte rangordebepaling van de koppeling nog moet komen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
12 minuten geleden zei Evee:

Dat rijden kan nog komen. Of niet. Het is ook best warm vandaag, boven de 25 graden is koppelen eigenlijk niet aan te raden ivm hitte en stress. Dat kan ook een reden zijn dat ze er lui uit zien. En je hebt grote kans dat de echte rangordebepaling van de koppeling nog moet komen. 

21 graden en een fris windje. Aan de warmte zal het niet liggen denk ik / hoop ik

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .