Ga naar inhoud

Herkoppelen?

bunbun beauty
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal, 

Sorry alvast voor het enorme verhaal maar ik hoop dat er leden met meer ervaring zijn die mij misschien kunnen helpen met dit dilemma. 

Wij hebben altijd 2 koppels gehad tot wij afgelopen Dec. een wit gedumpt NHDtje bij de kelderboxen onder de flat vonden. In eerste instantie wilden wij haar herplaatsen na check-up en vaccinatie maar uiteindelijk vonden wij haar zo leuk dat we besloten om eerst te proberen haar bij een van onze koppels aan te koppelen. Hoewel ze eerst doodsbang was voor de andere konijnen is de koppeling gelukt met het eerste koppel waar wij haar aan probeerden te koppelen: Daria en Black Jack. Al gauw waren ze beste maatjes en ze deden alles samen. Met pasen is plots Black Jack overleden en de dames werden al snel erg onrustig dus wij hebben zo snel mogelijk een afspraak gemaakt bij de opvang om de dames aan een nieuwe heer te laten koppelen. 

Vanuit de opvang kreeg ik updates dat de dames het goed konden vinden met een rammetje die wij Rembrandt genoemd hebben. Maar dat de dames wel erg hormonaal werden en dat zij aanraadde beide dames te laten helpen. Dit waren zij eerder met Black Jack niet en dit verbaasde mij dan ook. 10 April hebben wij hen opgehaald en terug thuis zag ik hier ook een hoop veranderingen in het gedrag van de dames. Ons eens zo timide nhdtje was constant aan het rijden op het rammetje. We hadden eind mei een afspraak gemaakt om beide dames te laten helpen. Ik had dan vakantie en zou dus thuis zijn om ze de eerste dagen wat beter in de gaten te kunnen houden. Begin mei zag ik dat het steeds erger werd en heb geprobeerd de afspraak eerder te zetten maar dat was helaas geen optie omdat ze helemaal vol zaten. Een paar dagen later, op 9 mei is het helaas goed mis gegaan. Snow was weer enorm aan het rijden en Rembrandt had hier genoeg van. Die draaide zich om en heeft Snow gepakt. Dit was helaas op een hele ongelukkige plek, namelijk de lies. Er zat een enorme wond die ook heel diep was. Ze had een rij van ongeveer 3 cm aan hechtingen en een drain, ze hebben dit echt laagje voor laagje van binnen naar buiten moeten hechten. Het helen van de wond is een lang proces geweest. Ze is nu eindelijk drie weken van de duplo af en is twee weken geleden eindelijk goed gekeurd voor de sterilisatie. Aankomende maandag is het eindelijk zo ver. Maar nu zit ik met een aantal vragen:

1. Mijn grootste vraag: is het wel een goed idee om haar te herkoppelen aan Daria en Rembrant? De dames hebben het wel altijd prima kunnen vinden maar ik ben een beetje huiverig voor Rembrant. Wat als het rijden van Snow niet compleet hormonaal is maar ook een stuk uit dominantie komt? Ik wil niet weer met een zwaar gewond konijn zitten... 

2. Voor de mensen die eerder een voedster hebben laten helpen om hormonale redenen: hoe lang duurde het ongeveer voor de hormonen (grotendeels) verdwenen waren? Snow zit nu al ruim 2 maanden apart en ik zat te denken om haar nog ongeveer 6 weken na sterilisatie apart te houden. Is dit te lang? Te kort? Moeten we dit aan kijken? En zo ja hoe kunnen we zien of de hormonen een beetje verdwenen zijn? Ze sproeit niet en is ook niet schijnzwanger geweest denk ik. Ze heeft wel een paar keer wat haar uit getrokken maar geen nest gemaakt. Ik weet dus niet of dit voortkwam uit hormonaal gedrag of uit frustratie van het steeds opgepakt worden, geinjecteerd worden en alleen zitten etc.

Nogmaals sorry voor het lange verhaal. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat iemand hier wat mee kan.

Bedankt alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee voedsters laten helpen vanwege hormonaal gedrag. Ze waren krengerig, reden veel en eentje sproeide ook. Dat is direct na castratie helemaal over gegaan en nooit meer teruggekomen. Als het echt een reactie op het rijgedrag was zou ik het na castratie (en voor de zekerheid ruime hersteltijd) wel weer durven wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet heel zeker dat het een reactie was op het rijden, we zagen het namelijk gebeuren gezien ze hier in de woonkamer zitten. Ze hebben nooit echt gevochten en hij liep ook gelijk weg, hij ging niet door nadat hij haar eenmaal gegrepen had. Op de momenten dat ze niet aan het rijden was waren ze ook echt een heel leuk drietal. Ze lagen dan vaak met zn drieën bij elkaar en er viel er niet eentje buiten de boot. 

Snow, Daria, Rembrandt.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een vervelende situatie! Wel heb je echt prachtige nijntjes. 

Rembrandt en Daria zitten nu toch samen? Als ik me niet vergis. Hoe gaat het tussen hen? 

Ik zou een poging doen om te herkoppelen. Als je ziet dat het fout gaat, het rijgedrag terug komt (ook als is Snow gecastreerd), dan zou ik ervoor kiezen om Snow te laten koppelen aan een ander mannetje. Mits je genoeg geld, tijd en ruimte hebt natuurlijk. 

Verden wens ik je enorm veel succes met de eventuele herkoppeling en natuurlijk de castratie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Rembrandt en Daria zitten momenteel nog samen. Tussen hen is alles koek en ei sinds Daria gecastreerd is. 

Ik ga toch een poging doen om te herkoppelen, het was echt een leuk drietal op de momenten dat de dames rustig waren. 

Mocht die herkoppeling niet lukken hebben wij helaas echt de ruimte niet om nog een extra koppel te huisvesten. Momenteel hebben wij de gang op geofferd om toch alle nijntjes genog ruimte te geven maar dat is permanent helaas gewoon echt niet te doen.

In dat geval wil ik nog wel een poging doen om haar te koppelen aan ons andere koppel. De voedster van dat koppel is een grote goedzak dus dat zou misschien een kans van slagen hebben. Mocht dat ook niet gaan, gaan we in gesprek met de opvang en zullen we of Rembrandt om moeten ruilen voor een ander rammetje of Snow (evt. via de opvang) herplaatsen zoals in eerste instantie het idee was. 

aangepast door bunbun beauty
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Pfff dat is schrikken als er een serieuze gewonde valt! 

Is Snow inmiddels gecastreerd?

Het is vanaf het forum niet te zeggen of het puur door hormonaal gedrag kwam dat ze zo aan het rijden was en dat Rembrandt haar op den duur heeft verwond.

Toen Black Jack er niet meer was en Rembrandt bij de dames kwam zorgde de koppeling voor stress en moest de rangorde bepaald worden. Het rustige, stabiele vaarwater waar ze als trio met Black Jack in zaten was ten einde en ze moesten hun plek vinden in de nieuwe situatie, wat voor onrust zorgde. 

Daarnaast is Rembrandt natuurlijk ook gewoon een ander konijn dan Black Jack. De groepsdynamiek zal anders zijn en de verhoudingen onderling kunnen ook anders zijn dan met Black Jack. Misschien was Black Jack duidelijk de baas, en vertoont Rembrandt minder dominant/ander gedrag naar de dames waardoor Snow haar kans ziet om hogerop in de rangorde te komen. 

Trio's zijn ook best lastig, vaak minder stabiel dan koppels. 

Als je na Snow’s castratie nog een koppeling wil doen met Daria en Rembrandt of met je andere koppel zou ik denk ik wel die 6 weken wachten, zodat je de grootste kans van slagen hebt. In de tussentijd zou ik haar in een aparte ruimte zetten zodat ze de anderen niet kan zien en ruiken en zij haar ook niet. En dan natuurlijk op voor alle konijnen onbekend terrein koppelen.

Als de koppelingen met Daria en Rembrandt en met het andere koppel niet lukken, en je niet de mogelijkheid hebt voor een derde koppel, raad ik je aan om Snow af te staan bij de opvang, niet Rembrandt. Daria en Rembrandt zijn nu een fijn koppel. Het is maar zeer de vraag of Daria en Snow met een andere ram wel een fijn trio zullen vormen. Dan zit je straks misschien weer met hetzelfde probleem. 

Lastig hoor, want ik kijk zo vanaf het forum nuchter naar de situatie en bekijk wat logisch is. Maar jij hebt een band met deze konijnen en dan kijk je er ook met emotie naar. Vanaf een afstand is het makkelijk praten. 

Ik ben benieuwd hoe het uitpakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago zei Lienappelsien:

Pfff dat is schrikken als er een serieuze gewonde valt! 

Is Snow inmiddels gecastreerd?

Ja, ze is inmiddels helemaal gecastreerd, morgen is de nacontrole en dan hoeft ze hopelijk (even afkloppen) tot December niet meer naar de dierenarts 😆

Het is vanaf het forum niet te zeggen of het puur door hormonaal gedrag kwam dat ze zo aan het rijden was en dat Rembrandt haar op den duur heeft verwond.

Ik weet dat het via een forum niet te zeggen is waar het rijden door komt, dat verwacht ik ook niet. Het is meer gewoon dat er een beetje angst zit dat ze misschien weer zwaar gewond raakt. De dierenarts die haar gehecht heeft grapte even dat Rembrandt haar al bijna voor ons gecastreerd had 🙈. Ik weet wel zeker dat Rembrandt haar duidelijk wilde maken dat ie het gewoon even helemaal zat was en dat ie niet beet omdat ze elkaar niet leuk vinden.

Toen Black Jack er niet meer was en Rembrandt bij de dames kwam zorgde de koppeling voor stress en moest de rangorde bepaald worden. Het rustige, stabiele vaarwater waar ze als trio met Black Jack in zaten was ten einde en ze moesten hun plek vinden in de nieuwe situatie, wat voor onrust zorgde. 

Daarnaast is Rembrandt natuurlijk ook gewoon een ander konijn dan Black Jack. De groepsdynamiek zal anders zijn en de verhoudingen onderling kunnen ook anders zijn dan met Black Jack. Misschien was Black Jack duidelijk de baas, en vertoont Rembrandt minder dominant/ander gedrag naar de dames waardoor Snow haar kans ziet om hogerop in de rangorde te komen. 

Black Jack is nooit de baas geweest, hij liet compleet over zich heenlopen waardoor zijn eerste koppeling met een enorm dominant meisje dat wij hadden niet goed liep zij had echt wat tegengas nodig en dat kon hij niet geven. (Hierdoor zijn we ooit van 1 naar 2 koppels gegaan) 

Daria was met Black Jack en is nu ook, zeker de baas van het trio. Die maakt echt de dienst uit en Rembrandt en Snow leken dat allemaal wel prima te vinden.

Er was voor mij niet duidelijk wie er op de tweede en 3e plaats stond. Misschien voor hen zelf ook nog niet echt.. Ze lagen wel altijd met zn drieën te slapen en aten ook zonder gedoe samen. Op momenten dat de dames zich normaal gedroegen leek er geen vuiltje aan de lucht. Hij jaagt ook totaal niet achter de dames aan en probeerde ook eigenlijk helemaal niet te rijden sinds we ze opgehaald hadden na de koppelvakantie bij de opvang. En dat is eigenlijk toch wel iets dat ik zou verwachten als de rang tussen die twee nog niet goed duidelijk was.

Tijdens de eerste koppeling was Snow wel heel bang en onderdanig. De eerste 3 dagen ofzo wilde ze compleet geen contact maken met de andere 2. Ze zat altijd aan de andere kant van de kamer en rende al weg als ze ook maar een stap richting haar zette. Daarom zegt mijn gevoel eigenlijk dat zij niet zo dominant is. En Rembrant... tsja... dat is ook een beetje een sulletje, maar die heeft wel dus echt duidelijke grenzen. Genoeg is genoeg.

Trio's zijn ook best lastig, vaak minder stabiel dan koppels. 

Dat weet ik inderdaad ja, ik zou hier zelf ook niet bewust voor gekozen hebben als we haar niet gevonden hadden. Maar ze is zo'n leuk beestje dat we de gok na alle afwegingen toch wilden wagen. 

Als je na Snow’s castratie nog een koppeling wil doen met Daria en Rembrandt of met je andere koppel zou ik denk ik wel die 6 weken wachten, zodat je de grootste kans van slagen hebt. In de tussentijd zou ik haar in een aparte ruimte zetten zodat ze de anderen niet kan zien en ruiken en zij haar ook niet. En dan natuurlijk op voor alle konijnen onbekend terrein koppelen.

We hebben ze momenteel inderdaad allemaal gescheiden zitten. Snow zit in de woonkamer zodat ze wat meer aandacht kan krijgen nu ze alleen is en we hebben de gang opgeofferd om Daria en Rembrandt tijdelijk te huisvesten met genoeg ruimte. Tussen de woonkamer en de gang zit nog een achterkamer dus ze hebben echt 0 contact. Ik wil misschien toch een weekje eerder proberen te herkoppelen want 6 weken na de castratie valt precies in mijn eerste schoolweek. Ik zou ze dan liever de week ervoor al beginnen te koppelen. De herkoppeling gaat in iedergeval plaats vinden in de kattenkamer, dat zou neutraal terrein moeten zijn. Ik heb deze ruimte wel tijdens de eerste koppeling gebruikt maar sinds December is geen van de konijnen daar geweest. Dan moet de kat zich zolang maar even in de woonkamer vertoeven. 

Als de koppelingen met Daria en Rembrandt en met het andere koppel niet lukken, en je niet de mogelijkheid hebt voor een derde koppel, raad ik je aan om Snow af te staan bij de opvang, niet Rembrandt. Daria en Rembrandt zijn nu een fijn koppel. Het is maar zeer de vraag of Daria en Snow met een andere ram wel een fijn trio zullen vormen. Dan zit je straks misschien weer met hetzelfde probleem. 

Ik zou het wel heel jammer vinden om de dames te scheiden omdat ze wel echt 2 pootjes op een buik waren. En, (ja ik weet dat het een beetje egoïstisch is) al was Snow geen geplande toevoeging we wilden eigenlijk al langer een groepje alleen elke keer als er een konijn alleen overbleef paste deze niet bij de andere 2. Ik zou het dus wel heel jammer vinden al is het wel de meest logische stap als het echt niet lukt. 

Lastig hoor, want ik kijk zo vanaf het forum nuchter naar de situatie en bekijk wat logisch is. Maar jij hebt een band met deze konijnen en dan kijk je er ook met emotie naar. Vanaf een afstand is het makkelijk praten. 

Soms is het wel fijn als iemand gewoon even heel nuchter en recht voor zn raap zegt waar het op staat. Ook al is het moeilijk om te horen. Gelukkig is dat voor nu nog niet aan de orde.

Ik ben benieuwd hoe het uitpakt

Hier zijn we ook heel benieuwd.. Ik zal in iedergeval nog even updaten tegen die tijd.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat Snow nu gecastreerd is en dat dat goed is gegaan. 

Zo te lezen heb je er goed over nagedacht. Het is natuurlijk prima om 5 weken na haar castratie te gaan koppelen als jij dan meer tijd hebt, ipv na 6 weken. Het aantal weken is ook maar een indicatie, ieder konijn is ook weer anders.

Leuk dat je dan weer laat weten hoe het gaat!

Een goedlopend groepje is ook super leuk om naar te kijken,. Ik heb zelf ook een tijd een groepje gehad, en later nog trio's. Er is veel meer te zien, al die interacties onderling en de hele groepsdynamiek. En prachtig als ze allemaal tegen elkaar liggen. Maar de verschillende onderlinge relaties en de groepsdynamiek maakt het ook lastiger om een groepje te vormen en vaak zijn ze erdoor ook minder stabiel dan een koppel. Bij mij ging het op den duur (na een aantal jaar of na een half jaar) mis. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

Update: 

De drie musketiers zitten nu al een aantal dagen gezellig samen in de kattenkamer. In het begin wilde snow niets van Daria en Rembrandt weten. Als ze haar maar aankeken begon ze te stampen, rende ze keihard weg en ontsnapte ze uit het afgezette gedeelte. Ze wilde ook absoluut niet in hun buurt eten dus we hebben haar de eerste dag apart eten gegeven.

Ondertussen gaat het een stuk beter, ze eten samen uit 1 bak als het tijd is voor kruiden of groenten. Brokjes verspreid ik door de kamer en daar gaan ze ook met zn drietjes op af. 

Er wordt soms nog wel wat gejaagd door Daria. Soms als ze dichtbij Snow komt zet die het opeens op een lopen en dan zet Daria de achtervolging in. Maar op andere momenten zitten ze heel rustig samen en wast Snow haar. Met Rembrandt gebeurt er niet zo veel. Hij legt zijn hoofd soms bij haar neer om gewassen te worden maar dat doet ze dan niet. Er wordt ook niet gereden of gejaagd tussen die twee. 

Voor nu laat ik ze nog even in de kattenkamer zitten. Ik hoop dat het nog iets stabieler wordt de komende dagen en dat ik ze dan misschien ergens volgende week weer naar de woonkamer kan verhuizen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

We zijn een paar weken verder en ondertussen is het weer alsof ze nooit uit elkaar geweest zijn, het is echt super rustig en ze doen alles samen. Eten, slapen, aandacht vragen. 🤭

Ze zitten voor nu nog steeds in de kattenkamer gezien Luna opeens erg ziek is geworden de dag voor dat ik ze terug wilde plaatsen. Maar zodra zij weer beter is en opnieuw aan haar vriendje gekoppeld kan worden ben ik van plan ze weer naar de woonkamer te verplaatsen. 

Fijn om ze alle 3 weer happy samen te zien 😊

20210818_132952.thumb.jpg.d6defd7bfeadc163105bdf7e4e23d466.jpg

• Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei Lienappelsien:

Oooo wat een gave foto! Echt schatjes. Super leuk dat het helemaal goed gaat met dit drietal. Geniet er van. In de kattenkamer hebben ze het zo te zien ook prima.

Zij vinden het wel prima daar in de kattenkamer 🤭, Pumba vind het alleen iets minder leuk dat zijn kamer over is genomen door 3 van die monsters. 🙈

2 hours ago zei Lienappelsien:

Wie is Luna? Een konijn van een ander koppel? Hopelijk knapt ze snel op en kan zij weer terug bij haar vriendje. 

Luna is de voedster van ons andere koppel, die heeft van de week helaas uit het niets 's avonds een hele heftige E.C. aanval gehad. In een paar uurtjes ontwikkelde ze nystagmus en torticollis, het was zo heftig dat ze niet eens meer kon lopen en toen werd ze ook nog eens aangevallen door haar vriendje. 😪

Gelukkig is ze ondertussen wel al een heel stuk verbeterd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .