Ga naar inhoud

Gladde ondergrond in hok

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal! Ik heb net een prachtige grote binnenkooi gehaald voor mijn konijntje Bob, maar ik zag dat de vloer van dit hok helemaal geen textuur heeft (Duvo is het merk van de kooi). Hebben jullie misschien tips voor hoe ik de vloer wat meer textuur kan geven, zodat Bob niet uitglijdt? Als bodembedekking gebruik ik nu een laag hennepvezel. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Is Bob een binnenkonijn? Dan heeft hij geen bodembedekking nodig, en voldoet alleen wat bodembedekking in z'n toilet. Houtvezel is best wel stoffig en kan ook problemen geven voor Bob's luchtwegen. Dus voor z'n toilet is hennepvezel, houtkorrels of back to nature korrels dan handiger. Ook voor jou scheelt het veel schoonmaakwerk. 

Om het hok minder glad te maken, kan je beter wat vinyl op maat knippen zodat het er precies in past. Dat heb ik gedaan en ze vinden het helemaal prima. Let er wel op, dat het echt past zodat hij niet aan de kantjes kan knagen. Als Bob goed zindelijk is, kan je eventueel ook tapijttegels op maat knippen en erin leggen. Vinden ze ook fijn, maar je kan het niet goed schoonmaken als er een ongelukje is geweest. 

Let je wel op dat een binnenkooi bijna nooit genoeg ruimte is voor een konijn? Als Bob nog alleen zit, heeft hij 2 m2 nodig. Ga je hem (op termijn) proberen te koppelen aan de andere konijntjes die je hebt geadopteerd? 

aangepast door Evee
hennepvezel en houtvezel voor je omgedraaid in de tekst.
  • Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij mij ziet het er zo uit:

20210716_075952.thumb.jpg.a1a50733a6315b77ef912a5dc955f189.jpg

Links een blauwe kattenbak met houtkorrels onder de hooiruif. De rest van het hok ligt vinyl. En ervoor heb ik wat tapijttegels liggen. Bij mij zit de binnenkooi altijd open en kunnen ze dus dag en nacht eruit. Als jouw kamer niet helemaal konijnproof is, kan je het beste er een ren omheen zetten. Voor meer info kan je ook hier meer lezen;

https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

Of inspiratie opdoen in dit topic:

https://www.bunnybunch.nl/forums/forum/25-huisvesting/

Link naar bericht
Delen op andere sites
19 minuten geleden zei Miekmoek:

Is Bob een binnenkonijn? Dan heeft hij geen bodembedekking nodig, en voldoet alleen wat bodembedekking in z'n toilet. Houtvezel is best wel stoffig en kan ook problemen geven voor Bob's luchtwegen. Dus voor z'n toilet is hennepvezel, houtkorrels of back to nature korrels dan handiger. Ook voor jou scheelt het veel schoonmaakwerk. 

Even een correctie, want het is precies andersom 😉

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bob is een binnenkonijn inderdaad, ik ga hem binnenkort koppelen aan een voedster (Bob is een jeweetwel-konijn) zodra ze hersteld is van oormijt. Ik ben in het proces om een deel van mijn studiekamer af te zetten voor hen en dan is de tip voor vinyl op maat knippen een goed idee om in de ren te zetten en op de vloer van het binnenhok! Waar kan ik vinyl halen? Moet ik naar Karwei of kan ik het ook bij de Blokker halen?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Leen bakker, kwantum dat soort winkels hebben vaak ook wel betaalbaar vinyl. Soms ook rest stukjes. Wel even opletten dat je iets met een beetje reliëf koopt, anders is het nog net zo glad 😉

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja vinyl is echt fantastisch, lekker goedkoop, makkelijk schoon te maken en op maat te knippen. Als je het in de ren plaatst, moet je dus er wel echt voor zorgen dat ze niet bij de zijkanten kunnen. Want ze knagen binnen een paar minuten zo door het vinyl heen. Voor het vinyl is het niet erg, maar voor hun maagjes wel... Dus het vinyl iets langer door laten lopen dan daar waar de ren stopt. 

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zit een Kwantum bij mij in de buurt, dus dat komt goed uit! Bedankt voor de tips! Bob en Lola zijn geen knagers gelukkig, maar ik zal er rekening mee houden dat ze niet bij de randjes kunnen 🙂

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb statisch raamfolie gehaald, ik denk dat dat ook goed gaat werken. Het is een stuk dunner dan vinyl en ik kan het als een sticker op de bodem plakken van het hok waardoor ze niet aan de randjes kunnen knagen 🙂 Ik gebruik het niet voor de ren, maar daar bedenk ik nog wel wat voor.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .