Ga naar inhoud

Pika nog steeds niet tam & na 1 dag opgehaald van vakantieopvang


TurboEnTwinkie

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

Na een tijdje niet meer actief geweest te zijn op dit forum wil ik toch even weer een berichtje delen. 

Er zijn namelijk 2 dingetjes waar ik me best wel zorgen over maak. 

 

We hebben pika nu al bijna 2 maanden maar ze is nog steeds niet gewend aan mij. Ze woont samen met chip in een konijnenkamer waar ze samen heel veel plezier hebben. Toch merk ik dat Pika nog steeds heel bang is van mij. Als ik de deur open doe om bv voer te geven vlucht pika meteen naar haar schuilhuis. Ik kom ook regelmatig gewoon in de konijnenkamer zitten om te praten tegen de konijnen en evt te aaien. Maar alleen chip laat mij hem aaien. Pika is binnen no time haar schuilhuis in als ik alleen maar de deur open maak. Erg jammer natuurlijk. De kinderen zitten ook ongvr 2 uur per dag wel in de konijnenkamer. Daar zitten ze meestal gewoon op de iPad. Chip komt dan regelmatig kijken of wilt een aai. Maar van pika merk je niet eens dat ze er is. Ze is dus, na 2 maanden, gewoon nog steeds heel schuw en bang. Hoort dit gewoon bij haar of is dit niet normaal? Is er iets wat ik er aan kan doen dat ze niet meer bang is? We pakken absoluut nooit de konijnen op, alleen als ze bv naar de dierenarts moeten, maar ook dan ben ik de enige die ze oppakt. We zijn ook nog een keer met pika en Chip naar de DA geweest voor een consult want ik dacht dat ze misschien ziek was, maar ze was kerngezond. Tips om haar tam te krijgen zijn altijd welkom. 

 

En dan het tweede,

Zondag, dus eergisteren, gingen we op vakantie naar Frankrijk, alle konijnen (Chip & Pika en Turbo & Twinkie) gingen logeren bij een goede opvang. Daar hebben we Pika en Turbo ook opgehaald toen we ze kregen. Met Turbo en Twinkie was er helemaal nikd aan de hand, aten gewoon goed, drinken, spelen, etc. Met chip ging het ook goed. Maar mevrouw Pika zat zo een beetje de hele dag stil in een hoekje. Ze at dus ook niks. Toen kregen we een belletje van de opvang dat we haar moesten komen ophalen, vet balen natuurlijk, want de vakantie kon niet meer door gaan. We hebben Chip en Pika voor nu opgehaald maar we zouden eigenlijk toch wel graag op vakantie gaan. Kan dat nog? Anders kunnen we zolang Pika leeft nooit op vakantie. Kunnen we nog iets extra's doen voor Pika, zoals vertrouwde speeltjes meegeven?

 

Alvast hartelijk bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aah dat is vervelend zeg! Kan je niet iemand vinden die bij jullie kan komen om ze te verzorgen? Als er geen familie/vrienden/buren zijn is er misschien nog een BB'er die wil (maar dan moet je wel een vreemde in je huis willen natuurlijk). 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer je ze wel eens uit de hand te voeren? Dat kunnen bijvoorbeeld ook de brokjes zijn. Vaak is dat bij konijnen wel een goede manier om ze over te halen toch wat meer interesse in mensen te krijgen. Zijn er in de kamer ook genoeg schuilplekjes, dat ze evt wel vanuit wat beschutting toenadering kan zoeken? Er is zeker wel karakterverschil bij konijnen, er zijn konijnen die mensen nooit leuk zullen vinden.

 

In dit artikel staan nog meer tips voor tam maken: https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam

 

 

Van de vakantie is wel echt heel vervelend, maar er zijn konijnen die niet van de drukte, geuren en stress houden van een vakantieopvang en die echt een rustig vertrouwd plekje nodig hebben. Ik zou inderdaad kijken of er iemand in je omgeving is die ze voortaan in de vakanties kunnen verzorgen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram is ook niet tam. Ik heb hem nu twee jaar en ik denk dat het ongeveer een half jaar heeft geduurd voor hij bijvoorbeeld een snack of brokje aan wilde pakken. Nu ben ik intussen zo ver dat hij het toelaat dat ik hem over zijn koppie aai terwijl hij aan het eten is, maar ook alleen dan anders schiet hij snel weg.

Als ik in de ren kom en ik heb geen eten bij me, dan blijft hij de eerste 5 minuten ook in het hok zitten. Daarna komt hij er soms wel uit, maar gaat wel echt aan de andere kant van de ren zitten.

Dus ik denk dat het voor een groot deel in haar karakter zal zitten, en dat dit verhaal zoals hierboven ook meer in de lijn van verwachtingen ligt dan dat ze tam wordt zoals Chip. 

 

Wel erg jammer dat ze zo van slag is in de opvang dat jullie vakantie daardoor niet door kon gaan. 

Als je laat weten in welke regio je woont is er misschien iemand op Bunnybunch die ze voor de vakantie wil opvangen. Dat is nog steeds onbekend voor Pika, maar bij iemand thuis is een stuk rustiger dan in de opvang, minder geluiden en geuren van andere konijnen etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal, 

Heel erg bedankt voor alle snelle reacties! 

 

Er is helaas niemand in de buurt die ik zo erg vertrouw dat ik de huissleutels wil overhandigen. Mijn ouders zijn wel beschikbaar als eventuele oppas. Ze wonen te ver weg om iedere dag hierheen te komen maar Chip en Pika kunnen wel bij hun in huis staan. Het is daar heel rustig want alleen mijn ouders wonen in dat huis en die maken niet zo veel lawaai. Ze hebben wel een oppashond maar die is alleen beneden en Chip en Pika staan dan op zolder. Ze hebben geen ervaring met konijnen dus als er eentje ziek is dan denk ik niet dat het goed afloopt. Ze bellen natuurlijk wel meteen de dierenarts maar voor ze het doorhebben is het misschien al te laat. Vandaar dat ik ze eerst ook naar de opvang deed want die kunnen wel meteen ziektes herkennen en weten als er iets mis is. 

 

Ook bedankt voor de tips om Pika tam te maken. Ik denk dat deze vakantie niet heel goed gaat zijn voor haar tam zijn want we zijn 3 weken weg dus dat betekent ook 3 weken lang niet mijn stem horen, mijn geur ruiken en mijn aanwezigheid voelen. Hopelijk wordt het niet te erg voor Pika. 

 

Zou ik trouwens evt een shirt van mij in de ren doen die ze daar krijgen? Zodat ze mij niet "vergeet"? En moet ik ook wat vertrouwde speeltjes meegeven? 

 

Turbo en Twinkie maken het trouwens prima in de opvang. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels zitten pika en Chip bij mijn ouders. We hebben ze vandaag daarnaartoe gebracht, was wel anderhalf uur in de auto. De autorit ging opzich wel prima. Ze zitten bij mijn ouders in een grote puppyren en ik heb met mijn ouders afgesproken dat ze vandaag elk uur even een update geven. We hebben ze rond 3 uur gebracht en gaan pas morgen op vakantie, mocht het toch mis gaan, kunnen we ze nog ophalen. Maar dat is gelukkig niet nodig. Ze eten en drinken goed, van de ruimte maakt pika niet zo veel gebruik maar ze vindt het niet zo eng als bij de opvang. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .