Ga naar inhoud

Konijnenhok kinderboerderij

Aanbevolen berichten

Wij waren een weekendje naar Centerparks Eemhof en deden aldaar een rondje over de kinderboerderij. De konijnenkoppels houden de in hokken van Max 1*1 meter, sneu hoor. 

E68C3360-2695-46DE-9216-AEBB15214B1C.jpeg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja kinderboerderijen doen het vaak niet geweldig met konijnen helaas. Ze zouden zo'n mooi voorbeeld kunnen geven. Er wordt vaak ook veel gefokt en worden veel opgepakt. Wel goed dat ze daar in koppels zitten! 

Heb je een gesprekje aangeknoopt? 

• Mee eens! 3
Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor een kinderboerderij hokje, heb ik ze helaas nog wel erger dan dit gezien. Maar 1 vierkante meter voor een koppel, en dat voor een plek waar kinderen in contact komen met dieren en er mee om leren gaan, is echt totaal het verkeerde voorbeeld. Zo jammer dat daar nog geen betere regels voor zijn.

Ze zitten wel samen, maar je hebt ook nog kans dat dat is met als doel een nestje, dat het een ongecastreerde ram en voedster zijn.

Je kan altijd personeel aanspreken, of een email sturen. Probeer dan vooral ook suggesties te doen die haalbaar zijn voor de kinderboerderij ipv. alleen maar afkraken wat niet goed is. Benoem wel wat er beter kan, kom met suggesties hoe dat op een praktische, betaalbare en makkelijk toepasbare wijze kan in deze situatie en bied desnoods een zaterdag hulp aan om te komen helpen klussen om een nieuw verblijf in elkaar te zetten met de vrijwilligers 😉 Of zo iets.

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
50 minuten geleden zei Evee:

Voor een kinderboerderij hokje, heb ik ze helaas nog wel erger dan dit gezien. Maar 1 vierkante meter voor een koppel, en dat voor een plek waar kinderen in contact komen met dieren en er mee om leren gaan, is echt totaal het verkeerde voorbeeld. Zo jammer dat daar nog geen betere regels voor zijn.

Ze zitten wel samen, maar je hebt ook nog kans dat dat is met als doel een nestje, dat het een ongecastreerde ram en voedster zijn.

Je kan altijd personeel aanspreken, of een email sturen. Probeer dan vooral ook suggesties te doen die haalbaar zijn voor de kinderboerderij ipv. alleen maar afkraken wat niet goed is. Benoem wel wat er beter kan, kom met suggesties hoe dat op een praktische, betaalbare en makkelijk toepasbare wijze kan in deze situatie en bied desnoods een zaterdag hulp aan om te komen helpen klussen om een nieuw verblijf in elkaar te zetten met de vrijwilligers 😉 Of zo iets.

Heb jij een ideeën voor betaalbare suggesties dan? Ben nu ook met een kinderboerderij in gesprek, maar wat ik graag zie: konijnen in een grote ren, gecastreerd en het liefst van een opvang gehaald is nou niet bepaald goedkoop. Het nadeel is dat konijnen gratis fokken en kleine konijntjes kinderen aantrekken en het kost geld en bezoekers om dat te voorkomen. Wat heel sneu is, want het gaat ten koste van de dieren.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Kinderboerderijen kunnen altijd sponsoring zoeken voor dit soort projecten met lokale bedrijven en vergeet ook niet de clubs zoals rotary's en activiteiten zoals NL doet, die bij dit soort dingen kunnen helpen. Ook banken zoals de rabobank willen vaak voor specifieke projecten wel geld vrij maken (bovenop de clubactie die er jaarlijks al is, clubsupport geloof ik tegenwoordig).

Als je ergens materialen kan krijgen, en ergens anders hulp om te bouwen, is de investering al heel wat interessanter voor een kinderboerderij. Meestal kost dat dan alleen een bordje "dit verblijf is mogelijk gemaakt door...".

En ik heb bij kinderboerderijen ook wel gezien dat de konijnen echt een ruim schuilhok langs de wanden hadden met meerdere in- en uitgangen. En dan een soort "aai-pleintje" met boomstronkjes waar kinderen op konden zitten, en dan de konijnen konden aaien, mits de konijnen zelf daar naar toe kwamen.

Met duidelijke regels er bij dat de konijnen als ze in hun hok zaten echt niet gestoord mochten worden, maar dat je in die ren dus wel kon aaien (en niet optillen). Perfect is het nog niet, want vaak mist er nog wel een stukje toezicht. Maar beter dan in die kleine hokjes zoals je vaak ziet.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

De konijnen bij de kinderboerderij hier hebben gelukkig een beter leven. Ze hebben een grote ren van zo'n 8m2 geloof ik. In die ren is een boomstronk met grote blauwe stippen erop. Op die stippen kunnen de kinderen zitten en vanaf daar kunnen ze de konijnen aaien, mits ze naar hun toe komen natuurlijk. Maar helaas zijn er ook kinderen die zonder ouders naar de kinderboerderij komen en het bordje compleet negeren en dus de konijnen gewoon oppakken, mijn zoon zei hier een keer wat van tegen een meisje dat een konijn bij het nekvel pakte, maar het meisje reageerde hier niet normaal op. Ze zei dat ze heus wel wist wat ze deed en zelf ook konijnen heeft en dat mijn zoon maar moet oprotten want hij weet blijkbaar niks over konijnen. Erg jammer natuurlik. Ik hoop dat er altijd een medewerker erbij zit die alles een beetje in de gaten houdt. Dat zou nóg beter zijn. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .