Ga naar inhoud

Scopie neus


Mirke

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring heeft met het laten maken van een scopie van de neus van een konijn. 

Ons konijn Maine heeft al een behoorlijke tijd last van snot. We hebben verschillende antibiotica geprobeerd, er zijn foto's gemaakt en nu zijn we sinds 2 weken de neus aan het spoelen. Er gebeurt echter niet veel, hij pruttelt en niest nog net zoveel. 

 

Onze dierenarts heeft contact gehad met de praktijk Wilhelminapark. Zij hebben de foto's bekeken en aangegeven dat hierop geen afwijkingen zichtbaar waren. Hun advies was om de neus te gaan spoelen en als dit niet werkt, over te gaan naar een scopie. Dus met een flexibele slang kijken in zijn neus. Ik heb gezocht op het forum maar kon hierover niet zo snel iets vinden. Ik ben er zelf nogal huiverig voor om dit te laten doen omdat er nogal wat risico's aan zitten. 

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit aan te raden of juist niet? Is er nog iets anders wat we kunnen doen? We weten het even niet.

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

Groetjes Miriam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt positief, wat het onderzoek betreft. Onze dierenarts vertelde dat er een grote kan is dat ze iets raken (het slijmvlies bijvoorbeeld) waardoor het gaat bloeden en dat dit bloed dan in de longen terecht kan komen. Dat zou dan bijvoorbeeld weer een longontsteking kunnen veroorzaken vertelde ze. Ik vind dat dan weer griezelig.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Evert Jan van Wilhelminapark is ontzettend kundig en doet deze operaties vaak. Er kleeft altijd een risico aan elke operatie. Het zou super mooi zijn als er iets gevonden wordt. Houd er ook rekening mee dat snot vaak is wat het is. Dat kun je op allerlei manieren aanvliegen, maar als het chronisch is dan is het een kwestie van zo goed mogelijk onder controle houden en op tijd afscheid nemen van je konijn. Ik heb er twee konijnen aan verloren, ze hebben allebei nog ruim twee jaar een fijn leven gehad met snot en zijn 8.5 en 9 geworden. 

 

Wat betreft de operatie, ik heb het gedaan om alles uit te sluiten. Mijn ram nieste heel erg, maar had weinig zichtbaar snot, wat de suggestie wekte dat er misschien iets in zijn neus zat. Helaas was dat niet het geval, maar ik ben blij dat ik het wist. Daarom hebben we het bij mijn voedster niet meer gedaan, toen zij begon te niezen wisten we vrij zeker dat ze besmet was door mijn ram en dat een scopie ook bij haar zinloos zou zijn. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou inderdaad heel mooi zijn als ze wat vinden want dan is het wellicht op te lossen. Hij had al zoveel narigheid meegemaakt voordat hij bij ons kwam. Het is zo rot als je dan het gevoel hebt dat er geen blijvende oplossing is.

 

Mijn ram heeft ook weinig zichtbaar snot. Het is af en toe wel wat vies onder zijn neus maar hij niest en pruttelt voornamelijk. De ingreep zou dan inderdaad zijn om uit te sluiten dat er iets in zijn neus zit. Mijn voedster heeft gelukkig tot op heden nog nergens last van. Ze gaat altijd mee naar de dierenarts en wordt dan ook nagekeken maar met haar gaat het prima.

 

Wat naar dat je er al 2 konijnen aan hebt verloren. Wel fijn om te lezen dat ze nog 2 jaar een mooi leven hebben gehad. Ik denk ook dat het met onze ram erop uit draait dat het chronisch is, helaas.

 

We gaan er goed over nadenken en overleggen met onze dierenarts. En je hebt gelijk hoor, iedere operatie brengt risico's met zich mee. 

aangepast door Mirke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .