Ga naar inhoud

Vragen over konijnenverblijf

Aanbevolen berichten

We kochten een mooi groot PVC hok (blijkbaar bijten ze een houten gemakkelijk kapot), haalden hooi, houtvezel, toiletje, en pelletjes in huis. Een buitenren kregen we via via voor op het gras.

Enkele foto’s voeg ik toe om mee te genieten. 

Maar ook enkele vraagjes vuur ik graag af. 

Overal lees ik dat ze heel snel zindelijk zijn en proper op zichzelf, nu moet ik al 2 weken elke dag minstens 2x het hok proper maken en 2x per week verschoon ik het helemaal (uit wassen enz). Maar om eerlijk te zijn, dat hou ik niet lang vol - zeker niet als ik aan het werken ben.

Dus vraagje 1.. wat doen de verkeerd ik het hok? Moeten we iets anders van bodembedekking gebruiken? Of een andere inrichting? Op de foto heb ik het hok net opgepoetst. De kakjes zijn eruit gehaald en in het toiletje een aantal gelegd. 

Hier komt vraagje 2.. Ik hoorde van de dierenarts en ik las ook op internet dat ze (net zoals de paarden) aan gras moeten wennen. Ze worden nu al 2 weken elke dag een klein half uurtje op het gras gezet. Vanaf wanneer mogen ze hier ‘een hele dag’ op staan? We wilden het hok misschien aan de grote ren koppelen.. want het is nu een zootje op is terras. 

Wij horen HEEEEL graag jullie mening en ideetjes. 

alvast bedankt om je tijd te nemen om dit te lezen. 

Warme groetjes

Anouk & Nienke 

7A7B3C73-4DE4-4803-BFA0-E41BBB182F66.jpeg

AC59D176-9131-4871-80D7-3F0B3B4BADA9.jpeg

D89987BE-1AF7-4086-B2DA-32ACBC7C0068.jpeg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb je vragen losgemaakt van je voorsteltopic en een eigen topic gegeven.

Voldoende ruimte: 4 vierkante meter voor een koppeltje is echt aangeraden, en dat gaat om permanente leefruimte op vlak terrein, dus verdiepingen en loslopen tellen daar niet voor mee. Als je meer ruimte kan geven, zeker doen. Ik zou dus de ren die ik zie op de laatste foto, minimaal vastzetten aan het ferplast hok, zodat ze daar ook dag en nacht in kunnen. Maar dan heb je denk ik nog maar 2 vierkante meter, dus eigenlijk is dat nog niet voldoende. Meer info over dit onderwerp vind je hier: Tips voor het maken of kopen van een konijnenhok (huisvesting algemeen)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-kopen-maken-tips

Wat betreft de bodembedekking: houtvezel is echt te stoffig. Zowel voor de konijnen als konijnenbaasjes kan dat luchtwegproblemen geven. Hennepvezel, houtkorrels (kattenbakvulling) of papierbedding (back 2 nature) worden veel gebruikt. Eigenlijk is in de zomer alleen bodembedekking nodig in de konijnentoiletten. In de winter hebben buitenkonijnen wel stro nodig voor isolatie. Lees ook: Bodembedekking voor konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/bodembedekking-voor-konijnen

jonge konijnen moeten in verband met de vruchtbaarheid op een leeftijd van 10 weken van elkaar gescheiden worden, tot in de derde week (14+dagen) na castratie van de ram. Je moet dus een tweede huisvestingsplek hebben voor nu. Als de ram gecastreerd is, is hij nog 14 dagen vruchtbaar. In de derde week na castratie kun je gaan koppelen. Houd in je achterhoofd dat twee jonge konijnen eigenlijk altijd nog wel goed gaan, maar dat konijnen flink puberen, een sterk karakter ontwikkelen en dat om die reden veel koppels tussen een half jaar en 1.5 jaar in leeftijd uit elkaar moeten, omdat de karakters niet passen en ze gaan vechten. Denk dus wel al na over een plan B, wat doe je als ze niet samen kunnen als ze opgegroeid zijn? En dan natuurlijk hopen dat het wel blijft klikken en je dat plan nooit nodig hebt. 

Uitleg over castratie: Castratie en sterilisatie bij konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

Uitleg over koppelen: Koppelen van konijnen (partnerkeuze, koppelmethodes enz)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Er komt zo misschien heel wat op je af waar je niet bij stil had gestaan kan ik mij zo voorstellen. Als je vragen hebt, stel ze gerust. 

Een overzicht van alle konijneninformatie is hier te vinden:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/overzicht-van-alle-konijneninformatie

En het artikel met tips voor beginners kan ook handig zijn om eens door te nemen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

• Mee eens! 4
Link naar bericht
Delen op andere sites

Helemaal eens met alle adviezen die je al hebt gekregen. Lees alles nog eens goed door en stel gerust vragen als je ze hebt. 

Om terug te komen op je vraag over het gras; goed dat je ze al hebt laten wennen! Anders krijgen ze pijnlijke buikjes, stoppen ze daardoor met eten en binnen 24 uur is dat dan fataal. Ik zou ze voor nu eerst een half dagje op het gras laten, als dat goed gaat, misschien nog een paar keer en daarna kan je ze gewoon de dag op het gras laten staan. Let wel op dat ze veel gras eten en dus sneller gras eten dan dat het weer aangroeit. Op een gegeven moment is alleen aarde over en konijnen houden ontzettend van graven en zijn zo uit de ren gegraven! Als je gras wil behouden, is het slimmer om ze niet op het gras te laten en de ren gewoon op tegels te houden. Als je het niet erg vindt dat het gras op gegeven moment verdwenen is, kan je het beste er gaas helemaal onder graven dat ze er niet uit kunnen komen. 

Voor zindelijkheid: in het begin kan je het beste alleen bodembedekking in het toilet leggen. Dan snappen ze dat ze daar hun behoefte moeten doen. Als dat een tijd goed gaat, kan je daarna werken met 2 soorten bodembedekking, bijvoorbeeld houtkorrels in toilet en beetje hennepvezel in de rest van het hok. Maar dit is niet nodig, ze hebben alleen bodembedekking nodig in de winter en daar gebruik je stro voor omdat dit goed isoleert. Maar als het hok een beetje glad is, is bodembedekking in de zomer ook wel fijn, alleen niet handig voor de zindelijkheidstraining. 

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Nog een kleine aanvulling op het bovenstaande. Ik zie op de foto een klein hoektoiletje staan. Deze had ik vroeger ook, maar is voor konijnen al gauw veel te klein, waardoor de keutels ernaast belanden. Als toilet is het handiger om een (simpele) kattenbak zonder deksel te gebruiken of de onderbak van een knaagdierenkooi. Daar kan je dan, zoals eerder genoemd, wat bodembedekking in doen, zodat ze die plek gaan associëren met het toilet. Is gelijk ook makkelijk schoonmaken. Ik zie al dat je een hooiruifje bij het toilet hebt hangen, dus dat moet helemaal goed komen! 

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .