Ga naar inhoud

Kattenkruid -neppe


Romy11

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal,

 

Ik had een potje staan met kattenkruid (neppe) bij de konijnen op een tafeltje. Alleen is dit potje vannacht van het tafeltje gevallen en hebben de konijnen het plantje opgegeten. Kan iemand mij vertellen of dit giftig is voor ze? Ik kan het nergens op de lijsten vinden maar vraag het toch liever nog even voor de zekerheid na.

 

alvast bedankt!❤️🐰🐰

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wild kattenkruid staat op de lijst met giftige planten: 

Citaat

wild kattenkruid, verse plant, matig giftig, huidirritatie, dodelijk in grote hoeveelheden

Weet je welke variant je had?

 

Afhankelijk van het formaat van het plantje en het formaat van jouw konijnen, kan dit dus problemen geven. Houdt jouw konijnen goed in de gaten, blijven ze levendig en blijven ze eten en keutelen enzo, dan is er (nog) niets aan de hand. Zodra je verandering merkt in hun (eet)gedrag, dan moet je de dierenarts bellen. Ook in het weekend is er altijd een dienstdoende arts, eventueel bij een andere praktijk dat je een bandje krijgt met het nummer van de andere praktijk.

Hopelijk komt het allemaal goed, maar goed om jezelf alvast voor te bereiden zodat je bijvoorbeeld niet op het laatste moment nog het nummer van de dierenarts moet zoeken e.d. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei happy211:

Wild kattenkruid staat op de lijst met giftige planten: 

Weet je welke variant je had?

 

Afhankelijk van het formaat van het plantje en het formaat van jouw konijnen, kan dit dus problemen geven. Houdt jouw konijnen goed in de gaten, blijven ze levendig en blijven ze eten en keutelen enzo, dan is er (nog) niets aan de hand. Zodra je verandering merkt in hun (eet)gedrag, dan moet je de dierenarts bellen. Ook in het weekend is er altijd een dienstdoende arts, eventueel bij een andere praktijk dat je een bandje krijgt met het nummer van de andere praktijk.

Hopelijk komt het allemaal goed, maar goed om jezelf alvast voor te bereiden zodat je bijvoorbeeld niet op het laatste moment nog het nummer van de dierenarts moet zoeken e.d. 


Bedankt voor je reactie! Het is waarschijnlijk vannacht gebeurt. Ze hebben wel gewoon hun brokjes op vanmorgen en zitten nu hooi te eten. Voor de rest ogen ze normaal. Ga ze de rest van de dag goed in de gaten houden! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Kolino:

Als je in het Engels gaat zoeken (catnip) dan kom je er achter dat het wel veilig is voor konijnen.

Er zijn verschillende varianten van kattenkruid, en zoals ik het lees, is de variant wild kattenkruid giftig. Maar misschien heb ik het mis. @Evee hoe zit dit precies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben even verder gaan zoeken naar het waarom, het kan diarree veroorzaken als het in grote hoeveelheden vers wordt gegeten. Verder werkt het licht verdovend, ze vergelijken dat met de effecten van valeriaan. Het zou daardoor de darmen kunnen vertragen en daardoor een stille darm kunnen veroorzaken, is de redenatie. Maar er is niet echt onderzoek naar gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .