Ga naar inhoud

sterilisatie van 2 konijnen?


AtaRopi

Aanbevolen berichten

Ik heb 2 vrouwtjes en ik wil ze heel graag laten steriliseren maar mijn vader is er sterk tegen. Het heeft zoveel voordelen en toch wilt hij het niet doen. Hij zegt dan dingen van "Zij gaan pijn hebben" "Wil jij ze dood doen?" enz. Natuurlijk als ik dat al allemaal hoor wil ik niet meer praten over de prijs... ruim 150-300 euro heb ik eens gehoord, en dat nog maal 2! 

we gebruiken een soort "kattenbak" voor hen, die eigenlijk nogal klein is maar ze gebruiken het vaak. Maar soms zie ik nog keutels rondliggen. Is het waar dat het steriliseren helpt met kattenbak-trainen? En ook het feit dat ze soms.. wel, vaak de baas spelen met elkaar. Tuurlijk sinds dat we ze al zo lang hebben vinden we het normaal, maar bij mij zit het niet goed en soms willen ze voor een poosje niet bij elkaar blijven.

Genoeg over dat. Alles wat ik wil hebben is dat mijn vader (en moeder ook) ze eindelijk laten steriliseren, maar ik kan ze niet meer overtuigen... Ik leef in de regio van Assebroek, als ik wat argumenten, en goedkope sterilisatie-plekken kan vinden zou ik het heel graag hebben! ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterilisatie van konijnen heeft niet zo heel veel voordelen hoor. Het heet officieel trouwens castratie, ook bij voedsters, omdat eileiders en vaak ook de baarmoeder compleet weggehaald worden. Bij sterilisatie laat je alles zitten en zorg je alleen voor dat ze niet zwanger kunnen raken. 

 

Er zijn veel mensen op BunnyBunch die niet aan castratie van voedsters doen. Het kost inderdaad veel geld en het is een zware ingreep. Ze zullen dus ook echt wel ziek zijn en pijn hebben, en de dagen erna is het best spannend om voor zo'n ziek konijn te zorgen.. Het enige grootste voordeel is dat je voedster geen baarmoederkanker kan krijgen. 

 

Zindelijkheid kan ook verbeteren, maar het klinkt alsof jouw konijnen gewoon prima zindelijk zijn hoor! Je zal altijd wat keutels buiten de bak vinden namelijk. Met niet zindelijk bedoelt men vooral heeeel veel keutels op andere plekken, maar vooral gaat het dan om plassen buiten de bak. Keutels zijn namelijk makkelijk op te vegen, maar als ze buiten de bak plassen, ben je echt vaak en regelmatig aan het schoonmaken. Dus ik zou me geen zorgen maken om die paar keutels. 

 

Castratie houdt ook sterk hormonaal gedrag tegen, maar ik snap niet wat je bedoelt met de baas spelen? Kan je dat gedrag meer beschrijven? Tussen konijnen is er altijd eentje de baas en de ander niet. Dat hoort zo, dat is de rangorde. Ik snap ook niet helemaal wat je bedoelt met dat ze een poosje uit elkaar blijven? Haal jij ze dan uit elkaar? Of liggen ze soms gewoon los van elkaar? Dat is toch niet erg of vervelend? 

 

Ten slotte mag je best van geluk spreken dat je 2 voedsters goed samen kunnen! Ik neem aan dat je ze als kleintje samen hebt en dat ze elkaar dus niet hebben uitgekozen maar willekeurig bij elkaar gezet zijn? Als dat het geval is en het gaat nu goed, zou ik ze juist niet castrateren. Als ze ziek zijn geweest en daarna weer beter zijn, willen ze opnieuw rangorde bevestigen, dat kan nog al eens fout lopen als je konijnen niet ooit gekoppeld zijn op basis van hun karakter. Dus dan zit je met 2 gecastreerde konijnen die elkaar helemaal niet meer aardig vinden en gaan vechten als ze bij elkaar zijn. 

 

Oftewel, ik ben het zeker niet eens met je vaders opmerkingen, maar tegelijkertijd denk ik ook dat castratie in jouw geval niet heel veel gaat toevoegen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou juist twee dames bij elkaar absoluut wel laten castreren. Het is al een riskante combinatie en het wegnemen van hormonen kan rust brengen, wat de kans dat het fout gaat juist verkleint. Maar het zijn dure ingrepen die geen garanties geven dat het niet alsnog fout gaat tussen je voedsters. Bovendien vind ik het baarmoederkanker argument heel sterk. Iets van 60 tot 70% van de voedsters ontwikkelt op latere leeftijd baarmoederkanker. Als het op tijd wordt opgemerkt kunnen ze dan alsnog gecastreerd worden, maar de ingreep is zwaarder als ze ouder en ziek zijn en als het al is uitgezaaid is er niets meer aan te doen. Als je gaat voor castratie zou ik ze wel allebei tegelijk laten gaan en met jouw twee voedsters moet je er altijd, met of zonder castratie, rekening mee houden dat het fout kan gaan. Het is geen stabiele combinatie, zeker als ze niet op karakter bij elkaar zijn uitgezocht en niet gecastreerd zijn. Een plan b, wat doe je als ze toch niet meer samen kunnen, moet je in alle gevallen dus wel achter de hand hebben.

 

In jouw verhaal wordt inderdaad niet helemaal duidelijk hoe ze met elkaar omgaan. Wat zie je? Achter elkaar aan jagen, haren uit trekken? Zo ja, hoe vaak gebeurt dat? Of is het echt vechten? Boksen, bijten? 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei Miekmoek:

Sterilisatie van konijnen heeft niet zo heel veel voordelen hoor. Het heet officieel trouwens castratie, ook bij voedsters, omdat eileiders en vaak ook de baarmoeder compleet weggehaald worden. Bij sterilisatie laat je alles zitten en zorg je alleen voor dat ze niet zwanger kunnen raken. 

 

 

Eierstokken. Anders laat je de bron van de hormonen alsnog zitten.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De opmerkingen van je vader zijn erg kwetsend en zijn eigenlijk geen goede argumenten, alleen om jou een schuldgevoel te willen geven. Als je zorgt dat je zelf je verhaal goed op orde hebt, zal hij meer zijn best moeten doen om het te weerleggen in plaats van alleen deze opmerkingen te maken. Uiteindelijk is het natuurlijk wel een keuze waar hij (en jouw moeder) ook achter moeten staan omdat zij de kosten moeten dragen, maar met goede informatie vanuit jou kun je hem misschien overhalen.

De belangrijkste reden om voedsters te laten castreren is vanwege het hoge risico op baarmoedertumoren op latere leeftijd, zoals @Eefje ook al aangeeft. Dat kun je beter voor zijn, dan dat het al te laat is of als je er wel op tijd bij bent het een zwaardere operatie is omdat de voedster al verzwakt is.

Verder kan het inderdaad helpen met hormonaal gedrag, wat zeker bij twee dames kan zorgen voor een stabielere relatie (bijv. minder frustratie door schijnzwangerschappen in het voorjaar etc.). De garantie is er echter nooit helemaal, want er worden ook op andere plaatsen in het lichaam hormonen aangemaakt en soms zit het ook in het karakter van het konijn. Zindelijkheid kan ook verbeteren als de invloed van hormonen minder wordt, maar zoals je het nu beschrijft zijn jouw konijnen niet echt onzindelijk en gaat het meerendeel van de keutels en alle plasjes wel op het toilet. Dan zul je daarin weinig verschil merken na de castratie.

Over de prijs, 300 euro is wel erg veel. Meestal is het rond de 150-200 euro. Sommige dierenartsen rekenen een vaste prijs met daarin ook de medicatie na de behandeling, bij anderen komt dat er nog bij, dus dit zou ik wel even goed navragen als je de prijs opvraagt bij de dierenartsen in de buurt.

Het is best een flinke buikoperatie, en daar zullen ze inderdaad een paar dagen last van hebben. En narcose is altijd een risico bij konijnen. Maar als de konijnen jong en gezond zijn, zijn dat allemaal beperkte risico's waarvan ik persoonlijk vind dat die niet opwegen tegen de voordelen van de ingreep. Als de konijnen goede pijnstillers krijgen, gaat het herstel meestal prima. De eerste dag is wat spannend, omdat ze niet altijd weer gaan eten, maar dan kan een dierenarts je ook helpen hoe je dat aan moet pakken.

 

Als je het nog een keer gaat bespreken, vraag je vader dan ook om zijn argumenten uit te leggen of te onderbouwen. Dan heb je meer informatie waarom hij er zo over denkt en kun je dat misschien weerleggen met de informatie die je hebt opgezocht. En als het argument uiteindelijk uitkomt op het kost te veel geld, dan kun je misschien voorstellen zelf te sparen en bijvoorbeeld de helft bij te leggen. Of door extra klusjes in huis te doen waar je dan geld voor de castratie voor krijgt. Dan laat je zien dat je serieus bent en bereid bent mee te denken in oplossingen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat
2 hours ago zei Eefje:

Ik zou juist twee dames bij elkaar absoluut wel laten castreren. Het is al een riskante combinatie en het wegnemen van hormonen kan rust brengen, wat de kans dat het fout gaat juist verkleint. Maar het zijn dure ingrepen die geen garanties geven dat het niet alsnog fout gaat tussen je voedsters. Bovendien vind ik het baarmoederkanker argument heel sterk. Iets van 60 tot 70% van de voedsters ontwikkelt op latere leeftijd baarmoederkanker. Als het op tijd wordt opgemerkt kunnen ze dan alsnog gecastreerd worden, maar de ingreep is zwaarder als ze ouder en ziek zijn en als het al is uitgezaaid is er niets meer aan te doen. Als je gaat voor castratie zou ik ze wel allebei tegelijk laten gaan en met jouw twee voedsters moet je er altijd, met of zonder castratie, rekening mee houden dat het fout kan gaan. Het is geen stabiele combinatie, zeker als ze niet op karakter bij elkaar zijn uitgezocht en niet gecastreerd zijn. Een plan b, wat doe je als ze toch niet meer samen kunnen, moet je in alle gevallen dus wel achter de hand hebben.

 

In jouw verhaal wordt inderdaad niet helemaal duidelijk hoe ze met elkaar omgaan. Wat zie je? Achter elkaar aan jagen, haren uit trekken? Zo ja, hoe vaak gebeurt dat? Of is het echt vechten? Boksen, bijten? 

 

normaal is het geen probleem nee(soms wel op elkaar rijden en dan rondcrossen), maar wanneer er iemand schijnzwanger is, is er wel een probleem. Wij moeten ze iedere nacht opsluiten in een nogal klein kot (we zoeken wel een alternatief nu).

en ze beginnen daarin dan helemaal te paniekeren en zie ik soms gekrab. 1 iemand is gewond, de schijnzwangere. Maar zo erg was het niet, gewoon een krasje op haar oor. Ik ben bang wanneer de andere schijnzwanger gaat zijn, dat er grotere problemen komen. Want zij is nogal bazig. Elkaars haren uittrekken doen ze niet, boksen ook niet en bijten zeker niet. Of toch wel.. soms wanneer iemand op de andere wil rijden, beginnen ze te bijten aan de "slachtoffer"s haar. Gewoon hun haar, op 1 plekje, niets anders, is dit normaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat laatste is normaal.

Maar opsluiten in een te kleine ruimte is wel een recept voor problemen. Zeker bij twee voedsters is het heel belangrijk dat ze elkaar ook uit de weg kunnen gaan, dus hoe meer ruimte hoe beter. Goed dat je daarvoor een oplossing zoekt. Hoeveel ruimte hebben ze overdag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei AtaRopi:

normaal is het geen probleem nee(soms wel op elkaar rijden en dan rondcrossen), maar wanneer er iemand schijnzwanger is, is er wel een probleem. Wij moeten ze iedere nacht opsluiten in een nogal klein kot (we zoeken wel een alternatief nu).

en ze beginnen daarin dan helemaal te paniekeren en zie ik soms gekrab. 1 iemand is gewond, de schijnzwangere. Maar zo erg was het niet, gewoon een krasje op haar oor. Ik ben bang wanneer de andere schijnzwanger gaat zijn, dat er grotere problemen komen. Want zij is nogal bazig. Elkaars haren uittrekken doen ze niet, boksen ook niet en bijten zeker niet. Of toch wel.. soms wanneer iemand op de andere wil rijden, beginnen ze te bijten aan de "slachtoffer"s haar. Gewoon hun haar, op 1 plekje, niets anders, is dit normaal?

Als geld het probleem blijkt te zijn, dan zou ik in dit geval zeker investeren in een groter verblijf zoals een puppyren om het hok heen. Castratie kan helpen tegen schijnzwangerschap, maar een te kleine ruimte heeft veel meer invloed op de relatie tussen de konijnen.

 

Het klinkt wel alsof het nu nog goed gaat maar wel onrustig is. Bijten bij rijden is normaal, dat doen ze voor extra grip. Dat is niet bedoeld als bijten om te verwonden, maar het kan wel gebeuren dat er haren bij worden uitgetrokken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .