Ga naar inhoud

Bang om zwarte korst op rug


Sterredejong

Aanbevolen berichten

Hi allemaal, 

 

Speciaal voor deze vraag een account aangemaakt. Het is vandaag zaterdag, Wij gaan maandag onze dierenarts bellen om het volgende:

 

Zojuist tijdens het aaien ontdekten wij bij ons dwergkonijntje van iets meer dan een jaar oud een enorme korst op de rug. Eerder was deze niet opgevallen omdat zowel dit mannetje als zijn vriendinnetje (beide gecastreerde binnenkonijntjes) in de rui zijn sinds een aantal weken en de dikke ondervacht nu bijna weg is. 

 

Ik maak me erg zorgen over de grootte van de korst, het is een best dik plakje met opstaande randjes, en bijna perfect rond. 

 

Konijntje zelf heeft nergens last van, en is vrolijk als altijd. Vindt het ook niet erg als ik de plek inspecteer en lijkt geen pijn te hebben. Eet en drinkt ook als altijd. 

Nu zijn ze wel beiden 2,5 week geleden voor hun vaccinatie bij de DA geweest. Bij dit mannetje was de prik ongeveer rond deze plek meen ik me te herinneren. 

 

Kan iemand mij gerust stellen? Kan dit iets met de vaccinatie te maken hebben? Hebben meer mensen wel eens zo'n plakje ontdekt? Wat was het toen? 

 

Maandagochtend bel ik natuurlijk direct de DA, maar hopelijk is het niets en zien jullie dat direct..

 

 

IMG_3401.jpeg

IMG_3390.jpeg

IMG_3393.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is best een grote korst. 

Ik ben geneigd te zeggen dat het niet logisch is dat het nu nog van de vaccinatie is, dat had het al lang over moeten zijn, maar ik ben geen arts.

Als je je zorgen maakt kun je altijd even telefonisch overleggen met de dierenarts die dienst heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou denken dat het een (bijt)wond is. Na de vaccinatie kan er een bultje ontstaan, maar zo’n grote plek met korst lijkt me niet zo waarschijnlijk.

 

Hebben ze ruzie gehad? Of heeft hij onder iets scherps door kunnen kruipen? Als het er rustig uit ziet, niet rood, en hij zich normaal gedraagt en normaal eet zou ik maandag even de dierenarts bellen en eventueel de foto mailen.

 

Altijd even schrikken als je zoiets ontdekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ze zijn de dikste vriendjes, nooit ruzie (ik werk thuis) en in ons huis is alles bunny proof gemaakt, dus ook geen scherpe randjes. 

 

Net mocht ik van hem gewoon ook even een nieuwe foto maken terwijl hij lag te dutten. Op basis van die foto ben ik ook op andere fora gaan kijken, en lees op Australische fora dat er met de gecombineerde vaccins (2in1) blijkbaar veel meldingen zijn binnengekomen van precies deze klachten. Alle konijntjes daar waren in orde, en de korst liet vanzelf los. Het waren net als bij ons bijna altijd gecastreerde mannetjes die reacties hadden, maar het komt weinig voor. 

 

Met deze informatie, en zolang onze lieverd vrolijk en happy is maak ik me al iets minder zorgen. Maar we wachten natuurlijk even de DA af. 

 

Ziet er wel eng uit.. 

 

 

 

IMG_3403.jpeg.37355d5fe881ae031363fc7245827d1d.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad een flinke en een beetje enge plek. Maar het is wel rustig denk ik? Het nieuwe vaccin in Nederland is 3 in 1, dus ik weet niet of het dan hetzelfde is als wat je over Australië las.

 

@Dollie heb jij ervaring met zulke plekken na vaccinatie? Jij laat op een jaar een hoop konijnen vaccineren. Of anderen die bij een opvang werken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een update na bezoek bij de dierenarts. 

 

Gelukkig was het geen abces of kanker, maar waarschijnlijk dus toch een reactie op het dubbelvaccin van bijna 3 weken geleden. Kans van minder dan 1 op 10.000, dus die van ons is gewoon de uitzondering 😉 

 

DA zei dat als reactie op de injectie een deel van de huid is afgestorven, en deze nu in de vorm van een dikke korstplak wordt afgestoten door de gezonde huid die er onder weer bijgroeit. Ziet er ook goed uit, geen ontsteking, en huid eromheen is mooi roze. Konijn ervaart ook geen pijn bij aanraking.

 

De komende tijd moeten we de korst even in de gaten houden. Als het goed is valt deze vanzelf er af, maar aan ons is het opletten of daaronder niet nog een kleine open wond ontstaat die we dan even moeten verzorgen. 

 

Ik ben gelukkig weer wat minder gestresst hierover. Konijntje zelf wilde ook tijdens consult op mijn schouder springen en gaf iedereen kusjes, dus die is helemaal ok! 

 

547091974_IMG_3081(2).jpeg.742fb5bbfcff4e4d60e6429f6be6a65d.jpeg

aangepast door Sterredejong
  • Vind ik leuk 5
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .