Ga naar inhoud

Behandel jij jouw konijnen preventief tegen myiasis?


Evee

Madenziekte  

98 leden hebben gestemd

  1. 1. Behandel jij jouw konijnen preventief tegen myiasis?

    • Ja
      44
    • Nee
      46
    • Nog nooit van gehoord
      8


Aanbevolen berichten

Een nieuwe poll voor bovenaan het forum. Behandel jij jouw konijnen preventief tegen madenziekte / myasis?

 

Uit een Brits onderzoek in 2009 is gebleken dat ruim 10% van de huisdierkonijnen aan myiasis overleed. Het is daarmee één van de meest voorkomende konijnen ziektes.

 

Wat is het?

Vochtige, broeierige vacht, wonden en diarree kunnen groene vliegen aantrekken die eitjes leggen in de vacht van een konijn. Als die eitjes uitkomen, eten de maden hun buikjes vol met - jawel - het vlees van jouw konijn. Bij madenziekte word je konijn dus heel langzaam opgegeten door maden. Het klinkt als iets uit een horrorfilm.

 

Konijnen die last hebben van (chronische) diarree zijn extra gevoelig voor maden. Maar ook wondjes, broeierige en vochtige plekken in de vacht (door traanoogjes of urinebrand bijvoorbeeld) kunnen myiasis tot gevolg hebben. Zeker bij warm weer is het bijna niet te voorkomen dat vliegen (groene vliegen) hun eitjes leggen op het konijn. Zelfs als je de konijnentoiletten elke dag schoonmaakt en het verblijf echt goed poetst. Het kan helaas het beste konijnenbaasje overkomen. Binnen korte tijd kruipen de maden over en in het achterste van het konijn en eten hem langzaam op, veroorzaken bloedvergiftiging en infecties. Binnen 24 uur kan je konijn overlijden.

 

Vind je maden op je konijn? Neem dan contact op met de dierenarts! Als je konijn besmet is is het noodzakelijk dat je een bezoek brengt aan de dierenarts voor de juiste behandeling. Er is in dat geval meer nodig dan alleen het doden van de maden om je konijn weer terug in een goede conditie te krijgen!

 

Preventief kun je konijnen behandelen met een anti-madenspray / anti-myiasis om te voorkomen dat eitjes uitkomen en om maden te doden. Dit is aan te raden voor konijnen meer risico lopen en voor konijnen met een kwetsbare gezondheid. De spray van beaphar is te koop hier in de webwinkel. Konijnkundige dierenartsen verkopen ook een anti-madenspray, je kan er dus ook bij de dierenartspraktijk naar vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik behandel ze wel preventief. Meestal alleen de wat zwakkere / oudere / kwetsbare konijnen. Maar aangezien er inmiddels 3 van de 4 wat ouder zijn en wat kleine kwaaltjes hebben, heb ik ze dit jaar dus allemaal behandeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik behandel nu niet preventief, maar ik heb het in verleden bij andere konijnen wel gedaan.

 

@pakyakkerJe spuit gewoon de hele achterkant van het konijn vanaf een afstandje (staat op de verpakking hoe het moet). Het enige lastige is de onderkant ook even mee te pakken, daarvoor moet je ze toch oppakken. Kont aanraken is verder niet nodig, gewoon spuiten en klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de konijnen zitten binnen, dus ik kan jacht maken op groene vliegen, maar die zitten er zelden. Ik heb nooit konijnen gehad met vieze onderkantjes, ook het bdk probleem van Gijs is inmiddels verholpen. Ik vind het in deze situatie dus nergens voor nodig. 

Zou ik de konijnen buiten hebben en is daar een extra risicofactor aanwezig, dan zou ik het zeker wel doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het soms een keer als ik ‘s zomers op vakantie ga, uit voorzorg. Vooral toen ik nog langharige konijnen had vond ik dat een geruststellend idee, en de kortharige konijnen deed ik dan ook maar gelijk. Ik knipte de langharige konijnen ‘s zomers wel kort bij de kont, maar soms zat er dan toch nog een klein beetje urine in de vacht of bleef een enkele keer een stukje blindedarmkeutel vastplakken, of bleef een gewone keutel in de vacht hangen. Dan is de kans op maden groter. Maar dan deed ik het dus 1 keer in de zomer, hooguit 2 keer. 

 

Ze gaan zich erna altijd uitgebreid wassen en krijgen dan best wat van die troep binnen. Dat vind ik dan weer wat minder.

 

Bij langdurig zieke konijnen die ik binnen had heb ik het ook nooit gedaan (normaalgesproken wonen mijn konijnen buiten). De heel enkele keer dat er een groene vlieg binnen is moet die snel weg. Ik gruwel van die beesten 🤢

 

1 uur geleden zei pakyakker:

Jaa ik kam Vlekje met geen mogelijkheid oppakken terwijl ze echt heel tam is. Maar ik wil dus dit jaar het wel graag gaan doen.

 

Ik moet altijd een vangactie opzetten als ik zoiets bij mijn konijnen moet doen. Het is altijd sneu en ze hebben superveel stress en angst, maar dan is het doorpakken en snel handelen. Ik vind het altijd wel zielig, maar ja. Ik spray dan van de onderbuik tot zo onder de staart. Op de verpakking staat hoeveel spraytjes je mag doen op basis van het gewicht van het konijn. Daarna heb ik altijd wel een paar krabbels in mijn armen en/of handen staan. Ik hoef daarna ook echt niet met iets lekkers aan te komen om er voor te zorgen dat ze nog even wachten met poetsen. Ze sjezen stampend weg en denken eten het lekker zelf op 😳😤

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat ik Vlekje ook even boos moet maken dan. Of ik het echt elke maand ga herhalen is een 2e maar voor nu met het broeierige weer vind ik het toch wel een fijn idee.

 

Ook zag ik op de verpakking dat het ook geschikt is voor cavia's dus ik ga Elmo met zijn vieze achterwerkje ook maar behandelen voor de zekerheid. Ze staan binnen maar hier ontkom je niet aan de vliegen binnen dus lijkt mij verstandig om wel te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@pakyakker Slim om Elmo ook even mee te pakken! Er zit inderdaad niks anders op dan Vlekje even boos te maken. Ik zou het toch iedere paar weken herhalen in juni, juli en augustus. Dan is ze maar ff boos op je 😉 Ik denk dat het je wel wat meer rust geeft als ze beschermd is. 3 a 4 keer is nog te overzien denk ik 🙂

 

Eigenlijk zouden ze een pipet moeten maken, net zoals bij stronghold. Gewoon pipetje in de nek en klaar, maar misschien werkt dat tegen maden niet zo efficiënt?

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ziet zo'n groene vlieg eruit? Het zijn niet de normale bromvliegen toch? 

En binnen is de kans kleiner dat de konijnen het krijgen dan buiten toch? 

 

Ik denk niet dat ik mijn gezonde binnenkonijnen preventief ga behandelen. Als kind wel het konijn van de buren gezien die maden had, was echt heel vies en naar om te zien.. Konijn heeft het ook niet overleefd 🙁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, sinds ik Wannes en Zoetje heb spray ik ze ieder jaar in. Voor Zoetje is het misschien niet per se nodig, die heeft een goede vacht en geen poepproblemen en dus ook geen vies kontje. Wannes is een ander verhaal. Hij heeft een pluisvacht waar ook regelmatig gewone keutels in blijven hangen en hij krijgt snel rare ontlasting of hij eet zijn bdk niet op als hij groente eet. En die blijven dan ook wat plakken aan zijn achterste. Dus ik spray ze gewoon allebei in. Er zit toch genoeg in zo'n flesje. Ik heb dit jaar zelfs weg moeten gooien omdat het over de datum was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Miekmoek:

Hoe ziet zo'n groene vlieg eruit? Het zijn niet de normale bromvliegen toch? 

En binnen is de kans kleiner dat de konijnen het krijgen dan buiten toch? 

 

Ik denk niet dat ik mijn gezonde binnenkonijnen preventief ga behandelen. Als kind wel het konijn van de buren gezien die maden had, was echt heel vies en naar om te zien.. Konijn heeft het ook niet overleefd 🙁

 

Nee, ze hebben echt een groenig, glimmend lijf. Heel goor. Ok, bromvliegen zijn ook goor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze vorig jaar niet ingespoten maar dit jaar toch maar wel, waarschijnlijk voor m'n eigen gemoedsrust. Ze zijn nog niet oud en mankeren niks maar ik ben er toch niet zo gerust op.

Toevallig zag ik deze week een bericht op Facebook van een dierenarts voorbij komen dat er stiekem toch nog veel konijnen worden binnen gebracht, in sommige gevallen te laat 😭

 

Voor binnen konijnen zou ik het niet doen. Ik heb letterlijk nooit een vlieg in huis, laat staan die vieze groene 🤮

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het vandaag toch maar wel gedaan. Vooral omdat er veel van die groene vliegjes in de tuin te vinden zijn. De konijnen zijn nog redelijk jong (moeten nog vier worden) en gezond, dus vooral voor mijzelf. Ze hadden er niet zo heel veel last van. Vonden het even vervelend maar kwamen toen lekker op het grasveld gras eten 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb Elmo de cavia met de vieze achterkant inmiddels ingesprayt. Trof bij het verschonen van het hok al maden aan. Hoe? Geen idee ze staan binnen en heb nog nooit een groene vlieg gezien binnen. Ik ga Kerri denk ik ook maar behandelen. Better safe then sorry.

 

In het hok van Vlekje ligt niks. Terwijl ik echt wel eem beetje laat was met verschonen. Vlekje staat buiten. Raar toch? Zou dat misschien de geur zijn? Dat cavia urine lekkerder is om eitjes in te leggen.

 

Heeft iemand verder nog tips tegen maden in het hok?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .