Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

Ik lees al even mee op dit forum, want we hebben onverwachts een nestje en zo goed als geen ervaring met konijntjes. Ik heb nu bijna drie weken een dwergkonijn via via gekregen. Om haar wat te laten wennen hebben we haar eerst in de garage gezet in een 'voorlopig' hok. We wilden haar graag buiten zetten in een hok met trapjes en een ren. Ik weet dat je een konijn beter niet alleen houdt, dus we waren ook van plan om een tweede voedster te nemen. Nu hadden we een mooi, groot tweedehandshok gekocht, maar ik wou het eerst nog eens goed ontsmetten met schoonmaakazijn voor de verhuizing van Nijn. We hadden geen idee dat ze zwanger was, maar intussen hebben we vijf dagen een nestje van vijf mini-nijntjes. Niet ideaal, want er is dus geen nestkastje of een apart gedeelte in het voorlopige hok. Nijn heeft wel zelf een nest gemaakt. Ik heb heel snel de tweede dag een controle gedaan door met een vinger te voelen of de mini's warm hadden en dat was wel het geval. Voor de rest laat ik Nijn doen, want ik weet niet of ze al zo hard gewend zou zijn aan mijn geur omdat ze nog niet lang bij ons is en ben bang dat ze hen zou verstoten. Ik probeer het poepgedeelte van Nijn wel schoon te houden, maar de rest (en onder het nestje) voelt het ook wel vrij vochtig aan. Ik had begrepen dat ik dat niet mag schoonmaken? Moet ik dan Nijn en de natuur haar gang laten gaan? Vanochtend lag er een mini uit het nestje, dat heb ik snel teruggelegd, maar ik vond toen dat alle mini's niet zo heel erg warm hadden... Ze bewegen en groeien wel, dus maak ik me te veel zorgen? Is er een 'kritieke' periode bij mini's? Vanaf wanneer kan ik wat geruster slapen? :)

Alvast bedankt voor alle goede raad en tips!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als het lukt zou ik het nest pas schoonmaken als ze een week of 2 oud zijn , eigenlijk dus pas als de jongen zelf de wereld buiten het nest beginnen te ontdekken. Maar als het nest echt vochtig is en niet in orde, en dat ook risico geeft voor de gezondheid, dan zou ik het wel eerder doen. Dan is het gewoon de voor- en nadelen van beide keuzes tegen elkaar afwegen. Geen van beide is ideaal.

Ze zit nu in een ren? Of wat voor hok heeft ze? Een kattenbak zonder kap kan ook prima als nestbak voor konijnen die binnen leven, de rand houd ze wat beter binnen het nest. Het is niet ongebruikelijk dat er af en toe babies buiten het nest belanden, even je hand door de schone bodembedekking halen en terug leggen. Als het vaak voorkomt of elke keer hetzelfde konijntje is, kan het wel zijn dat dat een zwakker jong is. Zolang ze bewegen en groeien en nu al op dag 5 zijn, zou ik mij niet te veel zorgen maken.

Twee voedsters is overigens niet aan te raden. Ik zou dus eerder voor de combinatie voedster + gecastreerde ram gaan. Dat heeft meer slagingskans, maar ook dan zijn karakters het belangrijkst.

Algemene informatie over voortplanting en fokken van konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/voortplanting-en-fokken-van-konijnen

Wat te doen als er onverwacht een nestje konijnen is?
https://www.bunnybunch.nl/informatie/onverwacht-nestje

en

Koppelen van konijnen (partnerkeuze, koppelmethodes enz)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt voor je antwoord! 

Ik zal het inderdaad wat moeten afwegen... Lastig.

Ze zit nu in een soort binnenhok voor konijnen, wel iets ruimer dan wat je standaard ziet voor één konijn. We hadden het zelf in elkaar gestoken. Het is vergelijkbaar met het bovenhok van zo'n buitenhok met verdiepingen, maar dan zonder enige indeling. Ze ziet het 'nieuwe' tweedehandshok wel staan vanuit haar huidige hok. Het liefst van al zou ik haar met haar hele kroost verhuizen naar het grotere hok, zodat ze zelf toch wat meer ruimte heeft en een apart slaap- en poepgedeelte, maar dat is nu vast geen goed idee?

O, geen twee voedsters? Goed dat je het zegt! Ik dacht sowieso nog wat info te vragen als we bij de dierenarts gaan ter controle van de geslachten. We willen echt niet nog zo'n onverwachte nestje van broer en zus of moeder en zoon...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou geen hele verhuizing doen, dat geeft veel stress en zou ik niet aanraden zolang de jongen gezoogd worden. Als het hok laag bij de grond is, zou je er een panelen ren omheen kunnen zetten om moeder en jongen meer beweegruimte te geven. Dat zal ze vast wel waarderen, en dat geeft niet de hele stress van een verhuizing.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De jongen mogen met 8 weken bij hun moeder weg. Mocht je een of meer rammetjes willen houden dan moet je ze wel als ze 10 weken zijn apart zetten van de dames, vanwege de vruchtbaarheid. Als ze ongeveer 3 maanden zijn kun je ze laten castreren, en dan zijn ze nog 14 dagen vruchtbaar.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oké, we zijn inderdaad van plan om de rammetjes apart te zetten. In week acht gaan we bij de dierenarts langs om de geslachten te bepalen en zolang de rammetjes niet gecastreerd zijn, komen ze niet bij de dames. Better safe than sorry. 🙂 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo,

Intussen zijn we enkele dagen verder. Er is helaas één mini overleden. Het kreeg duidelijk te weinig eten. Sinds gisteren liggen de andere 4 mini's niet meer in hun nestje, maar liggen ze aan de overkant van het hok. Wel nog samen. Ik heb het hok afgedekt zodat ze het niet te koud zouden hebben. Hun oorspronkelijke nestje stelt ook niet veel meer voor. Is dat normaal? Ze zijn vandaag nog maar tien dagen oud.

Ze moeten ook zelf naar de mama kruipen om te drinken en acht op de tien keer springt ze weg zodra ze beginnen te drinken. Twee van hen zien er oké uit, maar de twee andere zijn wat aan de magere kant. Ik hou het wel goed in de gaten. Ik leid haar af met eten en soms moet ik ook een beetje helpen zodat de mini's toch kunnen drinken. Vaak laat ze het dan wel toe. Is het haar moederinstinct dat haar wat in de steek laat? Als ik extra hooi in het hok leg, rond de mini's, zodat ze dat als 'nieuwe' nestje kunnen gebruiken, begint de mama er gewoon aan te knabbelen, terwijl er ergens anders in het hok ook nog hooi ligt. Ik heb er geen ervaring mee, maar dat lijkt me allemaal wat raar, nee?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een konijn zoogt maar 2x per dag, meestal op momenten dat je het niet ziet. Het kan dat de plek van het nest een keer wisselt en het is zomer dus heel koud zullen de jongen het als ze al 10 dagen zijn ook niet hebben. Ze hebben al een vachtje. 

Nieuw hooi is aantrekkelijker dan oud hooi, dus ook dat vind ik niet gek klinken.

Hoe mager zijn ze? Zien ze er verder wel goed uit qua vacht?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Aha, dat stelt me al wat gerust. 🙂

Ze zien er wel oké uit qua vacht, behalve eentje. Die ene heeft nog niet zoveel vacht en lijkt wat achter te staan op de rest. Het lijkt wel alsof ze allemaal wat 'te veel' vacht hebben, daarom dacht ik dat ze misschien niet genoeg te drinken krijgen. Als de mama in de buurt zit, kruipen ze er ook meteen naartoe om te drinken, maar die springt dan weg. Zijn ze dan misschien gewoon te gulzig of zouden ze toch dorst hebben?

Ik heb nog twee fotootjes van de mini's.

Mini's 2.jpg

Mini's 1.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bunnybunch is geen fokkersforum en promoot vooral het adopteren van konijnen uit konijnenopvangen. Dat is ook de reden dat wij alleen een vragenforum hebben voor onverwachte nestjes en geen onderdeel voor konijnenfokkers. Nu je gerichte raad gekregen hebt, wordt dit topic gesloten.

Informatie over fokken & nestjes is hier te vinden:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/category/Voortplanting

Regels van ons forum vind je hier:
https://www.bunnybunch.nl/algemene-voorwaarden-forum

Mocht je toch nog met vragen zitten, kun je de zoekfunctie van het forum gebruiken en als daar ook geen antwoord te vinden is, kun je een nieuw topic starten. Wees in dit nieuwe topic zo volledig mogelijk over de situatie waarover je vraag gaat, dat geeft ons een beter inzicht in de situatie.

Succes,
Het moderator team van BunnyBunch

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .