Ga naar inhoud

Chibi weer buikpijn


WOKKY

Aanbevolen berichten

Gisteravond was alles nog redelijk in orde. Chibi was niet zo'n fan van groenten, maar sinds de zomer was ze sowieso wat minder van het op willen staan voor het avondeten. Ze at wel gewoon hooi en brokjes, en uiteindelijk ook witlof en wortelloof. Ook vannacht (2 uur) heeft ze nog goed hooi met weegbree gegeten. Wel waren de keuteltjes iets kleiner, maar niet echt zorgwekkend.


Vanochtend (8uur) hebben we haar in het hoekje van de ren aangetroffen met buikpijn. Ze wilde niet eten en draaide zich in rare posities. Wel lag het toilet nog vrij goed vol, er zat wel ook een trosje blindedarm keutels bij.


Nu heb ik voor 12.15 een afspraak bij de dierenarts. Ik heb haar binnengehaald, en omdat ze echt wel pijn had heb ik om 10.00 loxicom gegeven. Ik durf niet echt meer te doen want ik vermoed een verstopping.
Sinds de loxicom heeft ze opflakkeringen en heeft ze ook een takje wortelloof en wat hooi gegeten, waarna ze terug ging knarsetanden.

Heeft iemand nog ideeën wat ik tussen nu en het dierenarts bezoek nog kan doen om haar te helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn net 2 dikke slijmerige keutels keutels uitgekomen. Maar ze is toch weer terug gaan liggen knarsetanden. Ik hoor nu wel haar buikje weer zachtjes borrelen.

 

Het lijkt dus te beteren, maar ik zal haar vanmiddag toch maar eventjes laten onderzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loxicom is hetelfde als metacam. De dierenarts was er gelukkig wel heel gerust in. Maar ik wilde voor de zekerheid toch foto's laten maken. Blijkt het een hele lichte verstopping te zijn in de maag, met gas in de darmen. Maar de grote boosdoener is blaaszand. Dus moet ik 2 weken pijnstilling geven en zoeken waar het aan kan liggen. Ze krijgen bijna geen biks. En dan nog cuni sensitive van Versele waar al dingen voor de blaas in zitten. Van groeten vooral witlof, wortelloof, paprika en tomaat. Ook peterselie, maar die gaat er nu dus uit. En de laatste tijd hebben ze wat meer "snoepjes" gekregen, biks van bunny nature, dus misschien dat het daaraan ligt. Of aan de weegbree die ze over hun hooi krijgen? En ik heb net de waterfilter vervangen ivm hard water.

 

Ik sta in ieder geval open voor suggesties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weegbree ligt het niet aan, dat mag gewoon gegeven worden in een calciumarmdieet. Eventueel zou je de hooisoort naar een variant met minder calcium kunnen swichten, bijvoorbeeld timothyhooi. Ik twijfel of wortelloof geschikt is voor konijnen met blaasproblemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nagezocht en inderdaad is wortelloof niet heel goed. Maar het is op dit moment zo ongeveer het enige dat ze wil eten.

Chibi heeft nu ondertussen een beetje hooi met weegbree willen eten en nog 4 stokjes wortelloof een beetje citroenmelisse, 2 blaadjes paardenbloem en een paar grassprietjes. We hebben een 4 tal keutels en 2 kleine plasjes.

 

Ik heb haar net nog een hele meuk medicatie gegeven. Cicaral, laxulon, metacam en een beetje extra water.

 

Ik heb net ook gezien dat ze haar blindedarm keutels op aan het eten was.

 

Nu is ze zich aan het wassen en ik hoop dat de boel dadelijk toch eens los gaat komen. Anders gaan we morgen maar weer terug naar de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend altijd weer! Ik heb verder niet veel tips, maar in paprika en tomaat zit wel redelijk veel suiker. Misschien kan je deze nog vervangen door andere groente? Bijvoorbeeld andijvie? Wel rustig opbouwen natuurlijk als hij zich weer beter voelt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weegbree, zeker de gedroogde vorm, bevat best veel calcium. Eigenlijk de meeste gedroogde kruiden bevatten veel calcium. Als je kruiden wil voeren, zou ik voor konijnen met blaasproblemen echt kiezen voor de verse varianten in plaats van gedroogd. Komkommer, koriander, witlof & andijvie zijn bijvoorbeeld ook prima geschikt als vers groenvoer in een calcium arm dieet.

 

Hier staat ook veel uitleg over calcium in konijnenvoer: https://www.bunnybunch.nl/informatie/calcium-konijnenvoer

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat ondertussen gelukkig heel wat beter met Chibi. Ze heeft gisterachtige een zichtbaar bevrijdend hoopje keutels gedropt 🤣. Een paar uur later was ze niet meer te houden in de binnenren. Ze had bijna een volledige stronk witlof naar binnen gewerkt. Ik heb haar nog medicatie gegeven, en vooral dan metacam en nog wat water.

 

En daarna moest ze toch echt naar buiten, naar haar zusje vond ze. Ze probeerde namelijk steeds uit te breken en het ging duidelijk goed met haar. Het eerste wat ze buiten deed was nog eens een hoopje keutels achterlaten 🤣.

 

Ik heb ook heel wat sludge gevonden in haar plasje, dus het is er nu wel uit aan het komen. Biks krijgt ze voorlopig even helemaal niet, en ook wortelloof en peterselie zijn nu geschrapt. De andijvie ligt klaar om langzaam op te bouwen.

 

Ik ga ook nog even door met de metacam tot ze die calcium goed kwijt is. Telkens wanneer de pijnstiller uitgewerkt is, merk ik dat ook wel wat aan haar. Maar haar zusje verzorgt haar gelukkige goed 😁

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .