Ga naar inhoud

Konijnen vechten


Amberrr95

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

 

Wij hebben nu twee vrouwen konijnen die nu beide 4 maanden oud zijn en sinds afgelopen zondag vechten ze met elkaar. Nu zitten ze apart in het hok. De ene boven en de andere beneden. Dierenarts gebeld voor advies en die zegt uit elkaar houden tot ze allebei geholpen zijn en dan proberen weer bij elkaar te laten komen. Mijn vriend heeft gevraagd hoe we ervoor kunnen zorgen dat de kans van slagen iets groter is dat ze nog terug bij elkaar kunnen komen over ruim twee maanden. Die zegt ja als ze elkaar kunnen zien en ruiken dan gaat het heel misschien lukken. Nu hebben we extra renpanelen gekocht zodat we ze daarin kunnen zetten als verblijf en dan panelen als bescherming in het midden. Zondagmiddag naar de dierenwinkel gegaan en de medewerkers daar zeggen ja laat ze zo boven elkaar zitten in hun eigen hok en als jullie thuis zijn dan bij elkaar op een kleed of in de ren met helemaal niks en kijken hoe het gaat. Tot een bepaalde hoogte laten gaan en ze dan uit elkaar halen als het echt uit de klauwen loopt. Wij zijn een beetje ten einde raad. Kregen ook al het advies om er één weg te doen, maar jullie kunnen vast begrijpen dat we dit liever niet willen alleen in uiterste nood. Optie was ook een geholpen mannelijk konijn erbij, maar helaas hebben we niet genoeg plek om een dermate groot hok te kopen voor drie konijnen bij ons binnen. 

We zijn al genoeg op de hoogte dat twee voedsters eigenlijk de slechtste combinatie is en al genoeg verdriet om gehad dus daar hoeven wij alsjeblieft geen commentaar op! Verdere reacties en tips ontvangen we maar al te graag. Stiekem hopen wij dat er meerdere dit hebben meegemaakt met twee jonge vrouwenkonijnen waarbij het ook goed gekomen is. Tot afgelopen zondag ging het super goed tussen die twee dus denk echt dat we helaas te maken hebben met de puberteit en dat ze nu de onderlinge rangorde willen gaan bepalen. 

 

Alvast bedankt voor jullie reacties! 

 

Groetjes Amber 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe hard hebben ze gevochten? Dat wordt niet helemaal duidelijk uit je verhaal. Het zijn 2 dames die nu in de pubertijd komen en dus de rangorde willen bepalen. Ook dat ziet er niet altijd even gezellig uit. Of het goed kan komen ligt er aan of een van beiden bereid is om onderdanig te zijn. Als ze echt hebben gevochten is de kans dat het nog goed komt super klein, ook na castratie. Deels wordt het wel bepaald door hormonen, maar ook karakters spelen mee, dat zal doorslaggevend zijn.

 

Probeer eens te omschrijven wat er is gebeurd en hoe ze hebben gevochten. Wat hebben ze precies gedaan? Ik denk dat aan de hand daarvan best goede adviezen gegeven kunnen worden of er een kans van slagen is dat het nog goed komt tussen die twee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Kolino, als het echt flink vechten was dan zou ik zelf niet meer proberen ze te herkoppelen na castratie. De kans is klein dat dit namelijk door de hormonen komt, maar doordat ze allebei dominant willen zijn of dat de karakters gewoonweg niet matchen. 

 

Ik snap het wel dat je dat wel zou willen proberen, dus als dat het geval is zou ik het volgende artikel goed doorlezen. Er staat ook onderin een deel over het herkoppelen van konijnen. 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

 

Er zitten dus wel flink veel nadelen aan dit plan: ze zitten dus heel lang alleen en in een kleine ruimte in afwachting tot hun castratie en tot ze weer helemaal hersteld zijn, voor jullie is het best flink veel geld om 2 castratie te betalen, en bedenk je ook dat je straks echt wel met 2 zieke konijnen thuis zit na de castratie die flink wat aandacht nodig hebben de eerste dagen. 

Dan komt daarna nog het feit dat je kleine kans van slagen hebt. 

 

Ik zou zelf dus kiezen om toch één konijn naar de opvang te brengen en de ander gelijk te laten koppelen aan een maatje. Konijnenopvangen bieden koppelvakanties aan, zodat je zelf niet hoeft te koppelen. Maar dit is natuurlijk een hele pijnlijke en moeilijke beslissing. 

 

Sterkte! 

 

En stel gerust al je vragen hier! Er zitten hier heel veel mensen met veel konijnen ervaring. Sowieso krijg je hier beter advies dan bij dierenwinkels, maar vaak ook beter dan de gemiddelde dierenartsen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas horen we dit heel vaak, en wat ontzettend jammer dat dierenwinkels nog steeds zulke slechte adviezen geven.

Tot 16 weken gaan jonge konijnen eigenlijk altijd goed samen, daarna beginnen ze steeds meer een eigen karakter te ontwikkelen en dat kan helaas gaan botsen. Zoals hierboven ook al gezegd, is het normaal dat ze rond deze leeftijd gaan beginnen met het bepalen van de rangorde. Dat ziet er niet zo fijn uit met jagen, rijden en daarbij wat plukjes haar uittrekken. Maar zolang ze nog niet echt zijn gaan vechten (vastbijten om te verwonden, als een bolletje over de grond rollen, boksen, krijsen) kan het nog goed komen.

Als ze wel hebben gevochten, zou ik het niet meer proberen, de kans dat het dan nog goed gaat komen is echt heel erg klein. Dan zul je er helaas toch aan moeten gaan denken om een konijn af te staan en de andere bij een konijnenopvang een passend maatje te laten kiezen.

Als ze nog niet hebben gevochten, kun je een aantal dingen proberen:

- split cage, waarbij ze elkaar wel blijven zien en ruiken en zo langzaam aan elkaar kunnen wennen, eventueel totdat ze beide gecastreerd kunnen worden over 2 maanden. Dit zou niet mijn eerste keuze zijn, want dan zitten ze erg lang alleen en kunnen ze ook juist nog meer frustratie naar elkaar opbouwen, omdat ze de rangorde niet kunnen bepalen.

- Volledig scheiden en dan na een paar weken opnieuw koppelen. Dit is een betere optie, want dan kunnen ze geen frustratie naar elkaar opbouwen. Je probeert eigenlijk de situatie te 'resetten' en ze op neutraal terrein weer opnieuw met elkaar kennis te maken. 

Lees je vooral even goed in met dit artikel, daar staan beide opties uitgebreid beschreven, zie je wat je aan voorbereiding kunt doen en welk gedrag je kunt verwachten als je besluit ze weer samen te zetten: https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

 

Ook nog een ander artikel met de basisbehoeften van een konijn. Als de basisbehoeften kloppen, is de kans groter dat de koppeling gaat slagen. https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

 

Tot slot nog een tip: als jouw konijnen uit een dierenwinkel komen, is het verstandig om ze goed te laten nakijken door een konijnkundige dierenarts. Het zou niet de eerste keer zijn dat een van de voedsters toch een ram blijkt te zijn, en dan moet je nu echt stappen ondernemen want op deze leeftijd zijn ze al vruchtbaar. https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Balen zeg. Ik sluit me verder aan bij de adviezen hierboven. 

 

Ik heb er wel een hard hoofd in of dit nog goed gaat komen tussen de 2 dames, maar het hangt er inderdaad ook vanaf wat er nou precies gebeurde.

 

Hoe zaten ze gehuisvest? Als ik het zo lees vermoed ik dat ze alleen een etagehok hadden. Dat is te klein voor 2 konijnen en kan (mede) een oorzaak zijn dat het mis ging. Ze kunnen niet goed hun energie kwijt en elkaar niet goed uit de weg. Die panelenren er permanent aanzetten is een heel goed idee. Zorg dat ze dag en nacht minimaal 3 m2 de ruimte hebben, liefst meer. Zeker bij 2 voedsters is ruimte heel belangrijk.

 

Als het echt niet meer gaat werken kan je het beste 1 van de dames ‘omruilen’ voor een gecastreerde ram uit een goede opvang. Dit is heel moeilijk, maar is voor de konijnen dan beter. In de opvang helpen je ze om een ram te kiezen die het beste bij je voedster past en helpen ze je met het koppelen. Ook de andere voedster zal goed terechtkomen. Goede konijnenopvangen stellen eisen aan nieuwe baasjes en je voedster zal alleen uitgeplaatst worden als ze een vriendje krijgt waar het mee klikt en als de huisvesting van de konijnen in orde is (groot genoeg). Hier vind je een lijst: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .