Jatansa Geplaatst: 28 juni 2021 Delen Geplaatst: 28 juni 2021 In april 2020 heb ik 2 voedsters gekocht bij de dierenwinkel (achteraf met verkeerd advies want 2 voedsters gaat vaak niet goed samen). Ik heb al heel snel geleerd om de volgende keer een konijn uit de opvang te halen en niet uit een dierenwinkel. Na een tijdje merkte ik al dat 1 veel dominanter is dan de andere en dat zorgt voor veel ruzies. Ik heb ze al meerdere keren apart gezet en dus ook laten steriliseren in de hoop dat het dan wel beter zou gaan. Maar helaas is het nu veel erger geworden en kunnen ze niet meer samen zijn :( ik heb ook geen plek voor 2 koppeltjes, het leek mij dus verstandig om er 1 naar de opvang te brengen in de hoop dat ze word geadopteerd en een leuk maatje krijgt. Maar ik heb het er zo moeilijk mee, ik kan gewoon geen afscheid nemen... heeft iemand hier advies in? Ik ben zo bang dat ik de verkeerde keus maak en spijt krijg.. me hart huilt gewoon.. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 28 juni 2021 Delen Geplaatst: 28 juni 2021 Ik heb zelf geen ervaring met jouw situatie, maar ik ben wel vrijwilliger in een opvang waar we precies dit verhaal heel vaak zien: twee konijnen van hetzelfde geslacht op aanraden van een dierenwinkel, wat na een tijd niet meer gaat. Er zijn in dit scenario maar 2 verkeerde keuzes die je kunt maken: de konijnen toch samen laten (dat wordt vechten en dan kunnen ze elkaar lelijk verwonden) of om ze de rest van hun leven alleen te houden. Een konijntje naar de opvang brengen en de andere een passend maatje laten uitkiezen, is juist een hele goede keuze. Dan hebben ze allebei kans op een fijn maatje en een goed leven. De baasjes die naar een opvang komen worden goed voorbereid en er worden ook eisen gesteld aan o.a. hun verblijf, dus jouw konijntje komt echt wel goed terecht. En in de tijd in de opvang wordt ze met alle liefde door de vrijwilligers verzorgd. Ik snap dat het nu heel zwaar is om een van je konijnen af te staan, ze nemen zo snel een plek in je hart in. Maar als je eenmaal je konijn met een passend maatje ziet, zul je zien dat dit de juiste keuze is. Dat nieuwe konijntje sluit je vast ook weer zo in je hart, zeker als het zo'n goed koppel vormt met jouw voedster. Hier is de link naar de lijst met konijnenopvangen waar leden goede ervaringen mee hebben: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Suus1978 Geplaatst: 28 juni 2021 Delen Geplaatst: 28 juni 2021 Ik kan me voorstellen dat je enorm twijfelt, dit is natuurlijk niet waarop je gehoopt had. Eigenlijk heb ik maar één advies: zo snel mogelijk naar een goede opvang. Dat is voor jou hartstikke moeilijk, maar voor de konijnen is dat echt het beste. Ze worden goed verzorgd en zullen allebei een vriendje krijgen. Gelukkiger kun je een konijn eigenlijk niet maken. Van de huidige situatie wordt niemand blij, jij niet en de konijnen al helemaal niet. Je moet dan nog steeds een keuze maken welk konijn je wilt houden maar misschien kun je dat laten afhangen van welke koppeling het snelst/best gaat. De opvang kan je daar vast mee helpen en over adviseren. De konijnen naar de opvang brengen is echt geen verkeerde keuze. Beide konijnen zullen gelukkiger zijn met een vriendje en jij zult gelukkig zijn in de wetenschap dat je straks vier konijnen gelukkig hebt gemaakt. Heel veel succes en hou ons op de hoogte! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jatansa Geplaatst: 28 juni 2021 Auteur Delen Geplaatst: 28 juni 2021 Ja ik had al een afspraak gemaakt voor morgen ochtend bij Flappus en ik twijffel al maanden en hoopte steeds dat het toch wel goed zou gaan, maar ik vind het nu vooral ook moeilijk omdat de opvang zo gigantisch vol zit, echt overal en dat geeft me zo'n schuldgevoel.. ik hoor en lees ook heel vaak dat je hartenloos bent als je een konijn afstaat en dat je dat ook niet met een kind doet.. Ik heb voor de opvang wel een groot traliehok gekocht om mee te geven (las namelijk dat ze hokken tekort kwamen) en een heleboel extras zodat ze zich daar hopelijk een beetje thuis voelt Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Suus1978 Geplaatst: 28 juni 2021 Delen Geplaatst: 28 juni 2021 Dit is alles behalve harteloos! Je hebt overduidelijk het beste voor met je konijnen, je neem een hele moeilijke beslissing in hun belang en dat getuigt van veel liefde. Heel veel konijnen hebben het minder goed getroffen. Veel succes morgen! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 28 juni 2021 Delen Geplaatst: 28 juni 2021 Mensen kunnen soms heel hard zijn en willen zich niet inleven in de situatie van een ander. Ik ben juist erg blij dat je deze keuze maakt voor de konijnen, in plaats van ze maar alleen te laten zitten wat helaas ook teveel mensen nog steeds doen. Je geeft ze juist beiden de kans op een nieuw leven, en ook al heb je misschien een verkeerde start gemaakt (zoals zo velen, ik zelf ook hoor) nu probeer je met de kennis die je hebt de situatie te verbeteren. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 28 juni 2021 Delen Geplaatst: 28 juni 2021 Het is harteloos om konijnen in het wild te dumpen als je eraf wil, want betekent hun dood of met hele slechte gezondheid alsnog opgevangen te worden in een opvang. Het is een ontzettende goede beslissing om je konijn naar de opvang te brengen en een lief maatje voor je andere konijn te vinden. Heel veel sterkte morgen want het blijft ontzettend vervelend en moeilijk! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jatansa Geplaatst: 28 juni 2021 Auteur Delen Geplaatst: 28 juni 2021 Ik hoop het Ik ben er nu al dagen verdrietig om ookal weet ik wel dat het beter is voor hun beide. Maar wat moet ze wel niet denken als ik haar daar achterlaat 😔 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jatansa Geplaatst: 29 juni 2021 Auteur Delen Geplaatst: 29 juni 2021 Ik ben vannochtend naar de opvang gegaan en heb echt met heel veel moeite 1 konijntje afgestaan.. nu heb ik wel al een vriendje meegenomen voor de andere na een speeddate. Ik ben echt enorm verdrietig en mis haar aanwezigheid. Hoe ga je om met dat verdriet? Het voelt echt ondragelijk en ik voel me zo schuldig, hoe ik haar daar heb achter kunnen laten Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 29 juni 2021 Delen Geplaatst: 29 juni 2021 Dat schuldgevoel zal moeten slijten. Ik vind het goed van je dat je deze keuze gemaakt hebt, het welzijn van je konijn voor je eigen gevoel zetten. Dat maakt de keuze echter niet makkelijker, ik begrijp dat je er mee zit. En dat geeft ook aan dat je waarde hecht aan je konijn, dat jij niet zo iemand bent voor wie een konijn een "wegwerpartikel" is. Jouw konijn zit dan misschien nu wel ook in een asiel, maar wel met een hele andere voorgeschiedenis. Er zijn meer goede konijnenbaasjes op de wereld gelukkig, en via een opvang is de kans dat jouw konijn een goed baasje, een ruim verblijf en een passend maatje vind heel erg groot. Je hebt er dus alles aan gedaan om te zorgen dat ze goed terecht gaat komen! @Eefje heeft een aantal maanden terug helaas ook een konijntje af moeten staan omdat het geen goede match was met het konijn dat ze al had. Zij zei dat toen heel mooi, iets van "dat ze het konijn bij haar thuis de allerbeste start voor een goed leven had kunnen geven, en dat je soms moet loslaten om ze hun volledige geluk te gunnen. " Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jatansa Geplaatst: 29 juni 2021 Auteur Delen Geplaatst: 29 juni 2021 (aangepast) Bedankt voor de steun! Het helpt me wel echt door te horen dat het beter is voor mijn konijntje. Ik hoop natuurlijk dat ze straks een veel leuker leven heeft en een forever home krijgt. Mijn nieuwe mannetje is tot nu toe best veel aan het trillen en wil veel rijden op me dame. Zou dat spanning zijn? Hij lijkt erg nerveus 29 juni 2021 aangepast door Jatansa Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 29 juni 2021 Delen Geplaatst: 29 juni 2021 Trillen komt me niet echt bekend voor, maar op elkaar rijden is normaal tijdens een speeddate. Door middel van rijden laten ze elkaar weten wie de dominante is van de twee. Dit kan nog zeker een hele tijd aanhouden. Pas als ze echt gaan vechten (als één bolletje door de kamer rollen, krijsen, vechten tot bloeden toe) dan moet je ze uit elkaar halen. Of als het mannetje of je eigen voedster zo gestresst is dat ze niet meer op je reageren, alleen maar in een hoekje zitten en niets willen eten. Over het koppelen kan je hier meer lezen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen Hopelijk worden ze de beste vriendjes en kan je weer genieten van het hebben van konijnen 😊 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Suus1978 Geplaatst: 30 juni 2021 Delen Geplaatst: 30 juni 2021 (aangepast) 20 hours ago zei Jatansa: Ik ben vannochtend naar de opvang gegaan en heb echt met heel veel moeite 1 konijntje afgestaan.. nu heb ik wel al een vriendje meegenomen voor de andere na een speeddate. Ik ben echt enorm verdrietig en mis haar aanwezigheid. Hoe ga je om met dat verdriet? Het voelt echt ondragelijk en ik voel me zo schuldig, hoe ik haar daar heb achter kunnen laten Kan ik me heel goed voorstellen. Ik heb ooit een konijn teruggebracht na een totaal mislukte koppeling. Dat ging in de opvang redelijk, maar bij thuiskomst ging het helemaal mis. Ik heb hem toen vrij snel teruggebracht en dat vond ik al ontzettend moeilijk, laat staan als je zo'n beestje al een tijd hebt. We hebben helaas geen uitknop voor emoties, maar uit alle reacties hier blijkt dat je echt de juiste keuze hebt gemaakt. In de opvang zit ze veilig en warm, ze wordt goed verzorgd en het is slechts een kwestie van tijd voordat ze geadopteerd wordt. Hopelijk gaat de koppeling thuis goed, dan biedt dat vast wat afleiding en troost. 30 juni 2021 aangepast door Suus1978 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jatansa Geplaatst: 30 juni 2021 Auteur Delen Geplaatst: 30 juni 2021 Het lijkt goed te gaan tussen het nieuwe koppeltje, hij lijkt al behoorlijk verliefd en zij ook steeds meer. Er is tot nu toe nog geen 1 keer gevochten. Hij stampt soms wel als hij niet op haar mag zitten haha Maar ik heb vannacht bijna niet kunnen slapen van het verdriet.. ik zit er al een beetje over na te denken om haar weer op te halen bij de opvang en haar buiten bij mij neer te zetten en dan ook samen met een maatje. Het voelt alsof ik een stukje van mezelf kwijt ben.. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
IreneM Geplaatst: 30 juni 2021 Delen Geplaatst: 30 juni 2021 Als je de ruimte, tijd en financiën hebt, waarom niet? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jatansa Geplaatst: 30 juni 2021 Auteur Delen Geplaatst: 30 juni 2021 Nou ik heb gemeten en het zou buiten goed moeten passen, de kosten die daar bij komen heb ik er voor over. Maar het is wel een tijds kwestie, ik kan ze dan veel minder goed in de gaten houden en hoe moet dat als het buiten regent? Ze zijn dan veel meer op zich zelf, niet dat Billy van mensen houd, ze is behoorlijk bang maar ia dat wel goed? Dat ze alleen buiten zitten en dat ik alleen maar kom verzorgen? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 30 juni 2021 Delen Geplaatst: 30 juni 2021 Je zal toch moeten investeren in een goede buitenruimte, als je een koppel buiten wil houden. Dus een goede, veilige ren, voor buiten moet dat ook echt roofdier-proof zijn, en vergeet niet met een goed nachthok. Een plek waar ze zowel in koude winters als hete zomers prettig zitten. Het is dus niet een kwestie van een rolletje goedkoop gaas kopen en wat paaltjes in de grond slaan. En vergis je niet in de kosten van 4 konijnen. Alleen aan vaccineren ben je al 150-200 euro per jaar kwijt. En als je een beetje pech hebt met gezondheid, kan dat al snel 500 euro per konijn kosten, als je dan pech hebt met 2 of 3 konijnen achter elkaar die iets mankeren, zijn dat toch aardige bedragen. Dat reservebudget moet je dus wel hebben. En als je met een ziek buitenkonijn zit, moet je binnen toch ook ruimte kunnen maken voor een ziekenboeg, dat moet ook mogelijk zijn. Of als het opeens weer 40 graden is buiten of -20 en het echt te extreem is voor buitenkonijnen. Wat we de laatste jaren ook gehad hebben. Niet dat ik zeg dat je het niet moet doen, maar denk er echt goed over na. 4 konijnen is wel echt iets meer dan één koppeltje. Niet alleen qua ruimte, maar ook qua kosten, en ook de zorgen als ze ziek zijn. En gedoe, zoals oppas regelen als je op vakantie gaat. Dubbel zoveel tijd aan verzorgen & schoonmaken kwijt zijn. En konijnen zijn niet voor een jaartje, maar echt voor een konijnenleven. Dat kan wel 15 jaar zijn. En als er één konijn sterft, zit je weer met het probleem van een konijn alleen dat herkoppeld moet worden. Als je ze als koppel houd is de basiszorg en controle voldoende. Ze zullen dan minder tam zijn, maar dat is voor de konijnen niet erg. Ik probeer zelf wel altijd een basis te houden, ik wil niet dat ze stress hebben van de normale verzorging. Ik zorg dat ze wel tam genoeg zijn om een brokje uit de hand te pakken & dat je even een vlotte gezondheidscontrole kan doen (o.a. de billen controleren op myiasis). Maar ik heb ook geen knuffelkonijnen, en dat vinden ze zelf helemaal niet erg. En ik ook niet. Als je maar zorgt voor genoeg te doen, voldoende ruimte, voldoende uitdaging. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Suus1978 Geplaatst: 30 juni 2021 Delen Geplaatst: 30 juni 2021 Ze hebben elkaar, jij bent dan helemaal overbodig. Behalve voor schoon water, lekker voer en het opruimen van keutels natuurlijk 😄 Er zijn toch speciale water- en regenbestendige schuilhuisjes? Ik heb nooit konijnen buiten gehad, maar daar zijn vast speciale hokken/huisjes voor. Zou hartstikke leuk zijn als dit kan. En jij slaapt dan weer rustig! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 30 juni 2021 Delen Geplaatst: 30 juni 2021 Je had een goede reden om dit in eerste instantie niet te overwegen en te kiezen voor afstaan. Ik ben het helemaal eens met @Evee. Vergis je er niet in wat 4 konijnen kan betekenen aan kosten en zorgen. Je emoties nemen nu de overhand, terwijl je eerst heel rationeel een totaal ander besluit hebt genomen. Je haalt je heel wat op je hals met twee koppels en je komt er zoals evee al zegt ook niet zomaar weer vanaf. Tenzij je vroeg of laat toch weer een konijn afstaat (of dat een koppel tegelijkertijd overlijdt, maar dat gebeurt vrijwel nooit) zit je de rest van je leven met twee koppels. Denk daar dus heel goed (en vooral heel rationeel) over na. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jatansa Geplaatst: 30 juni 2021 Auteur Delen Geplaatst: 30 juni 2021 Ja jullie hebben wel gelijk, ik ga hier echt goed overna denken.. de zorg voor 2 koppels is ook wat me tegenhield om het in het begin te doen. Maat het verdriet is nu zo groot dat ik gewoon niet weet wat verstandig is.. met de kosten en de dagelijkse zorg zou het wel goed moeten komen maar zoals jullie al zeiden, wat als er eentje komt te overlijden.. ik weet ook niet of 2 koppels iets is wat ik voor altijd wil. En het verdriet wat daar dan weer bij komt kijken.. Ik maak me nu ook al constant zorgen over 2 konijnen laat staat als het er 4 zijn.. dan kan er zo veel meer fout gaan Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 30 juni 2021 Delen Geplaatst: 30 juni 2021 (aangepast) Moeilijke situatie. Denk er inderdaad heel goed over na of je 2 koppels ziet zitten. Je moet er echt helemaal achter staan als je besluit nog een koppel te nemen. Dat ze buitenom de dagelijkse verzorging niet veel aandacht van je zullen krijgen is niet erg, ze hebben elkaar. Zoals gezegd moet je dan nog wel een veilige ren maken/aanschaffen. Maar als je het eigenlijk niet ziet zitten kan je het beter niet doen. 30 juni 2021 aangepast door Lienappelsien Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jatansa Geplaatst: 30 juni 2021 Auteur Delen Geplaatst: 30 juni 2021 Nu heeft me schoonmoeder aangeboden om haar wel te willen met een vriendje maar ik weet niet of het verstandig is. Dan zit ik toch altijd met de zorgen of het daar wel goed gaat.. ik ken mezelf en zou me echt met alles willen bemoeien Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 1 juli 2021 Delen Geplaatst: 1 juli 2021 Lief van me schoonmoeder. Zou ze het alleen doen om jou te helpen of vindt ze konijnen zelf ook echt heel leuk? Er komt toch best wat bij kijken. Ik kan me goed voorstellen dat het dan nog steeds als jouw konijn zou voelen, maar het is dan de verantwoordelijkheid van je schoonmoeder. Dat is best lastig. Zeker als je schoonmoeder mogelijk andere ideeën over de verzorging heeft dan jij. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jatansa Geplaatst: 1 juli 2021 Auteur Delen Geplaatst: 1 juli 2021 Ja ik heb ook besloten om niet in te gaan op dat aanbod.. ik mis haar echt in mijn eigen huis, al haar rare trekjes en gekke dingen die ze deed.. Ik kan haar nog totaal niet loslaten en ik verga echt van verdriet, slaap slecht en huil alleen maar.. het schuldgevoel is zo hoog Ik had de opvang wel gemaild om te vragen hoe het met haar gaat maar heb nog geen reactie ontvangen.. ze zullen het wel druk hebben... Ik had nooit verwacht dat ik er echt kapot van zou zijn.. ik denk dat ik nog nooit zo verdrietig ben geweest Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Suus1978 Geplaatst: 2 juli 2021 Delen Geplaatst: 2 juli 2021 Ach, ik heb echt met je te doen. Ik kan me zo goed voorstellen hoe je je voelt. Het zou fijn zijn als ze snel gekoppeld wordt, maar dat is natuurlijk afwachten. Ik heb ook wel eens gezien dat konijnen bij de eigenaar blijven en toch op de site van een opvang staan ter adoptie. Dat zou misschien een optie kunnen zijn (mits de opvang meewerkt), maar dan haal je haar weer naar huis en kun je misschien helemaal geen afstand meer doen. Dus ik vrees dat ik geen goede raad voor je heb, behalve de zekerheid dat het uiteindelijk echt allemaal goedkomt 😞 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten