Ga naar inhoud

Help! Onrust in tijdelijk verblijf


VerzinZelfMaar

Aanbevolen berichten

ik ben mijn behang van de muren af aan het halen omdat mijn bunnies eraan knagen, en ik had de bunnies ff in de keuken gezet zodat ze veilig waren, nu na 3 dagen in de keuken valt mijn Droppie mijn Dotje aan, geen wonden tot nu toe alleen plukjes haar, is dit stress vanwege de verandering? of is dit omdat ze niet bij elkaar passen en moet ik 1 van de 2 wegdoen en een ander konijntje laten koppelen? ze zijn altijd al samen geweest, nooit eerder ruzie gehad en ze lagen ook best vaak lekker bij elkaar te slapen, wat moet ik doen?!? Ik heb ze nu op het balon en met een tuinstoelenbarricade ertussen, maar het is benauwd warm dus hier kunnen ze niet blijven!

 

groetjes,

een hele bezorgde konijnenmoeder met een huis vol behangsnippers en 2 konijnen in een benauwd warme tuintuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn Droppie en Dotje van hetzelfde geslacht? Zoja, zijn het rammelaartjes of voedsters. Hoe oud zijn Droppie en Dotje? Vanwaar heb je Droppie en Dotje, zijn ze aan elkaar gekoppeld in een opvang?

Heb je ze ooit eerder al van territorium gewisseld? Zoja, hoe ging dat?

 

Als je deze vraagjes beantwoord kunnen wij meer inzicht krijgen van de situatie en gerichter advies geven.

 

Ik heb twee konijntjes. Punky en Bess. Bess kan absoluut niet tegen territorium wisselingen. Dan vliegt ze Punky in de haren. Maar voor de rest zijn het net verliefde pubers. Misschien is Droppie ook zo? Want als ik me niet vergis is er hier nog een konijn die daar absoluut niet tegen kan. Ik denk van @happy211.

 

Als het bij een paar plukken blijft kan het nog niet zo’n kwaad. Wordt het erger en erger, dan zul je moeten ingrijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt @Punky punk, mijn ram wordt ook vervelend van wisselend territorium.

Het kan zijn dat dat bij Droppie en Dotje ook zo is. Wat jagen of rijden is niet gek als ze op nieuw terrein zitten, en zolang het daarbij blijft kun je het zo laten om ze even tijdelijk uit hun eigen verblijf te laten. 

Maar er kan ook iets anders aan de hand zijn. Hoeveel ruimte hebben ze in de keuken? Het kan zijn dat ze gefrustreerd zijn doordat ze nu minder ruimte hebben en dat ze die frustratie nu op elkaar uitten. Dan zou je kunnen kijken of je hun tijdelijke verblijf wat kunt vergroten.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei Punky punk:

Zijn Droppie en Dotje van hetzelfde geslacht? Zoja, zijn het rammelaartjes of voedsters. Hoe oud zijn Droppie en Dotje? Vanwaar heb je Droppie en Dotje, zijn ze aan elkaar gekoppeld in een opvang?

Heb je ze ooit eerder al van territorium gewisseld? Zoja, hoe ging dat?

 

Als je deze vraagjes beantwoord kunnen wij meer inzicht krijgen van de situatie en gerichter advies geven.

 

Ik heb twee konijntjes. Punky en Bess. Bess kan absoluut niet tegen territorium wisselingen. Dan vliegt ze Punky in de haren. Maar voor de rest zijn het net verliefde pubers. Misschien is Droppie ook zo? Want als ik me niet vergis is er hier nog een konijn die daar absoluut niet tegen kan. Ik denk van @happy211.

 

Als het bij een paar plukken blijft kan het nog niet zo’n kwaad. Wordt het erger en erger, dan zul je moeten ingrijpen.

Dotje is voedster Droppie is ram, ze zijn van 14 en 22 april vorig jaar, gekoppeld als baby, maar noot eerder problemen gehad, pubertijd ging heel smoothly, nooit van terretorium gewisseld, altijd freeroam in de woon/keuken, en met lekker weer op het balkon, met het behang eraf halen en verven het geniale idee gekregen om de woonkamer en keuken tijdelijk met planken af te sluiten en om en om te doen, nu na 3 dagen bonje, maar de woonkamer opengooien is echt geen optie, ligt vol met behangsnippers, heb ze met een tuinstoelbarricade op het balkon gedaan, ging goed waren al aan elkaar aan het snuffelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei happy211:

Dat klopt @Punky punk, mijn ram wordt ook vervelend van wisselend territorium.

Het kan zijn dat dat bij Droppie en Dotje ook zo is. Wat jagen of rijden is niet gek als ze op nieuw terrein zitten, en zolang het daarbij blijft kun je het zo laten om ze even tijdelijk uit hun eigen verblijf te laten. 

Maar er kan ook iets anders aan de hand zijn. Hoeveel ruimte hebben ze in de keuken? Het kan zijn dat ze gefrustreerd zijn doordat ze nu minder ruimte hebben en dat ze die frustratie nu op elkaar uitten. Dan zou je kunnen kijken of je hun tijdelijke verblijf wat kunt vergroten.

ze hebben geen verlijf meer, toen ze dat hadden waren ze continu bang in de woonkamer, dus overgegegaan op een ren van de panelen van het hok, en wennen aan mij, daarna volledig freeroam met kattenbak, en da panelen gebruikt in een poging het behang te beschermen, ging totaal niet dus nu verven, maar de panelen zijn omgebogen dus niet meer bruikbaar

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei happy211:

Ik heb de titel even aangepast zodat duidelijker is waar het over gaat, dan krijg je waarschijnlijk wat gerichter advies.

ik was (en ben!) veel te gestressed om het een titel te geven sorry, ik ben zo bang, het zijn idd een paar plukken, maar nu is het gaan regenen dus zitten ze ff in reismandjes binnen, en ik heb alleen mn slaapkamer, maar dan kunnen ze onder mn bed en wat als er dan iets gebeurt? ik heb nog nooit eerder stress gehad met ze, het zijn NHD konijntjes, geen grote, dus ze horen ook al volwassen te zijn, en al die tijd tot vandaag maar 1x eerder stress gehad en dat was toen Droppie met een roesje moet worden geschoren omdat de fokster zei dat ik helemaal niet zou hoeven kammen, en het toen een probleem werd, maar niemand me wilde leren hoe ik moest kammen, dus hij was toenontploft en moest helemaal kaal, nu een goede trimmer die mij heeft leren kammen en met regelmaat komt, dus dat probleem is opgelost. maar verder nooit ruzie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hadden ze heel de keuken ter beschikking toen ze daar zaten, want dan is ruimtegebrek niet waarschijnlijk. Puberteit lijkt me ook niet, omdat ze al ouder dan een jaar zijn.

Grote kans dat het dan stress is van het geluid of dat ze niet hun volledige territorium ter beschikking hebben.

 

Was het echt aanvallen: vastbijten en niet meer loslaten, als een bol haar over de grond rollen? Dan is het goed dat je ze uit elkaar hebt gehaald, en moet je het echt als een herkoppeling aanpakken, dus langere tijd op neutraal terrein, etc.

Of was het 'gewoon' onrust, dus alleen jagen, rijden en/of plukken uittrekken? Want dan is er nog niet zo veel aan de hand. Wel vervelend, maar nog geen reden voor paniek. Dan kun je ze ook weer bij elkaar zetten op een rustig moment (dus als je geen lawaai meer maakt en je even kunt kijken hoe ze op elkaar reageren).

 

Ik zou toch even kijken of de renpanelen nog bruikbaar zijn of nieuwe bijhalen, zodat je wel een veilig en ruim tijdelijk verblijf kunt maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

update:ze kunnen niet eeuwig in reismandjes blijven, dus ben aan het 'herkoppelen' op het neutrale terrein de badkamer, Droppie lijkt alles vergeten en loopt superhappy rond, maar als hij naar Dotje gaat is ze bang (goh hij viel haar aan een paar uur geleden) en als hij een eindje weg is is ze enorm nieuwsgierig haaar Dropppie, ik heb daarvoor de site van de bunnybunch gelezen over koppelen, en ik zag bij het stukje 'koppelen onder stress' het concept positieve herinneringen aan elkaar, dus ik dacht: ''misschien kan ik een positieve herinnering aan elkaar opwekken, door een geschilde appel met zijn 3tjes te delen, zoals we vaak doen, en dat ging geweldig, Dotje ondooide copmleet, maar toen ik vond dat ze genoeg appel gekregen hadden en de appel wegpakte, was ze weer helemaal terug in haar angst gecombineerd met nieuwsgierigheid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze verder ook gewoon bij elkaar laten. Je moet een koppel konijnen echt alleen uit elkaar halen als ze vechten (als één bolletje rollen, vechten, wonden bijten). Ze gaan weer even door met rangorde vaststellen, daarbij hoort het rijden en kan het best zijn dat er eentje bang is. Maar zolang het bange konijn gewoon verder normaal eet en niet apathisch in een hoekje ligt en nergens meer op reageert hoort die angst er ook gewoon bij. 

 

Ik zou ze dus lekker met rust laten en zorgen dat ze zo'n groot mogelijk verblijf in de keuken hebben, dan kan jij lekker snel het verven afmaken. Let je wel op dat verflucht misschien niet het gezondste is voor konijnen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei happy211:

Hadden ze heel de keuken ter beschikking toen ze daar zaten, want dan is ruimtegebrek niet waarschijnlijk. Puberteit lijkt me ook niet, omdat ze al ouder dan een jaar zijn.

Grote kans dat het dan stress is van het geluid of dat ze niet hun volledige territorium ter beschikking hebben.

 

Was het echt aanvallen: vastbijten en niet meer loslaten, als een bol haar over de grond rollen? Dan is het goed dat je ze uit elkaar hebt gehaald, en moet je het echt als een herkoppeling aanpakken, dus langere tijd op neutraal terrein, etc.

Of was het 'gewoon' onrust, dus alleen jagen, rijden en/of plukken uittrekken? Want dan is er nog niet zo veel aan de hand. Wel vervelend, maar nog geen reden voor paniek. Dan kun je ze ook weer bij elkaar zetten op een rustig moment (dus als je geen lawaai meer maakt en je even kunt kijken hoe ze op elkaar reageren).

 

Ik zou toch even kijken of de renpanelen nog bruikbaar zijn of nieuwe bijhalen, zodat je wel een veilig en ruim tijdelijk verblijf kunt maken.

de keuken is verkleining van het terrein dat ze al hadden, maar mijn huisje is al niet enorm groot hoor, een eenpersoonsappartement, het was alleen wat rondvliegende haarplukjes, maar ik ben heel overprotective aangelegd als het om mijn bunnies gaat. een ren had ik gemaakt door met planken de keuken van de woonkamer (normaal 1 stuk) af te sluiten, panelen zijn echt niet meer bruikbaar, verknipt en verbogen. waren ook geen panelen in the fist place, het was een hok dat ik zelf heb losgemaakt door de haakjes om te buigen, dus het moet ergens ophouden haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei VerzinZelfMaar:

het was alleen wat rondvliegende haarplukjes, maar ik ben heel overprotective aangelegd als het om mijn bunnies gaat.

Dat snappen wij hier allemaal heel goed. De meeste onder ons zijn ook zo. Maar het is echt oké. Het blijven konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Miekmoek:

Ik zou ze verder ook gewoon bij elkaar laten. Je moet een koppel konijnen echt alleen uit elkaar halen als ze vechten (als één bolletje rollen, vechten, wonden bijten). Ze gaan weer even door met rangorde vaststellen, daarbij hoort het rijden en kan het best zijn dat er eentje bang is. Maar zolang het bange konijn gewoon verder normaal eet en niet apathisch in een hoekje ligt en nergens meer op reageert hoort die angst er ook gewoon bij. 

 

Ik zou ze dus lekker met rust laten en zorgen dat ze zo'n groot mogelijk verblijf in de keuken hebben, dan kan jij lekker snel het verven afmaken. Let je wel op dat verflucht misschien niet het gezondste is voor konijnen? 

ja zover was ik eigenlijk nog niet dom van me, ik ben sws nog bezig met behang verwijderen met een plamuurmes en en natte spons, dus nog geen leed veroorzaakt. ze zitten nu in de badkamer en ik ben nu van plan om de deur naar de slaapkamer open te zetten als dat goed gaat, ipv terug in de keuken, is redelijk wat groter, kan ik mijn keuken weer gebruiken ipv dat ik over de barricare heen moet met 2 stoelen omdat mijn Droppie een avonturier is die over 5 schuttingplanken op elkaar springt, maar in de slaapkamer wel een bed waar ze onder kunnen, is dat een probleem? als ik dat moet afzetten is er geen ruimte meer over, slapen en douchen heb ik een oplossing voor, dus ik hoef ze er niet elke keer uit te bonjouren, en dat zou een grotere en verfluchtvrije oplossing zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ze eventueel ook alleen in de badkamer laten, in ieder geval zou ik dat vannacht doen en nu niet nog een verandering doen. Volgens de plattegrond is dat 3,5 m2 (met de douche eraf wel iets minder natuurlijk), dat is prima voor tijdelijk. Geef ze water en hooi, een toilet en iets van een schuilhokje/kartonnen doos met gaten eruit gesneden en eventueel nog ander eten zoals je normaal doet, dan komen ze echt de nacht wel door. 

 

Dit klinkt inderdaad als onrust door een nieuwe situatie, niet als vechten, dus ze zullen er als koppel samen wel uit gaan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er goed uit hoor. Verder niet zoveel zorgen maken en gewoon met rust houden. Niet te veel veranderen in één keer anders worden ze elke keer weer gestrest en begint het weer van voor af aan. Ze komen er wel door heen met z'n tweeën. Alleen zullen ze vast teleurgesteld zijn als ze weer in hun oude verblijf komen zonder dat ze behang hebben om eraf te trekken 😉

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .