Ga naar inhoud

Konijn achterpoten verlamd, laten inslapen??? HELP


KimG

Aanbevolen berichten

Een hele korte samenvatting:

Winky (mannetje van 4) is 2 weken geleden onder narcose behandeld aan meerdere abcessen in zijn mond veroorzaakt door haken op tanden. Na de ingreep moest ik om de dag duplocilline prikken en sinds donderdag ook pijnstilling erbij omdat hij nog geen brokken at (wel hooi en ander zacht voer). Vanaf donderdag (toen ik dus met pijnstilling begon) was hij enorm aan de diarree en hij was al veel afgevallen. Gisteravond viel hij plots de hele tijd om, kon niet normaal lopen. Naar het dierenziekenhuis in Anrhem gegaan die dachten dat hij zo verzwakt en uitgedroogd was dat hij simpelweg geen kracht meer had om recht te staan. Hij is daar opgenomen met infuus. Vannacht gebeld dat ze waren begonnen te behandelen tegen EC omdat hij steeds meer kracht in zijn achterpoten verloor. Bij de update vanochtend vertelde ze dat zijn achterpoten volledig zijn verlamd (geen pijnprikkels),z'n voorpoten ernstig verzwakt (wel pijnprikkels), maar zijn hoofd 100% oke dus dat EC onwaarschijnlijk is. Op een röntgenfoto zagen ze naar alle waarschijnlijkheid een verschoven wervel (niet gebroken) die volgens hun de verlamming veroorzaakt. Ik heb nu 2 opties; hem vandaag in laten slapen of hem mee nemen naar huis. De arts zei wel dat als er maandag geen verbetering is met pijnstillers en dwangvoer het dan ook niet gaat komen. Winky is dus al erg verzwakt door de ingreep in zijn mond (weegt normaal tussen de 1.3 en 1.4 kg en nu nog 1.12). Ik weet gewoon niet wat ik moet doen en hoe ik helder een beslissing kan maken, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik moet vandaag om 12:45 naar hem toe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er aan hoe erg hij nu lijdt, als dat te overzien is zou ik het zelf tot maandag aankijken. Maar dus alleen als hij niet ernstig lijdt en die inschatting zul je zelf/ samen met de dierenarts moeten maken.

 

Dat het geen E.C. kan zijn, is niet helemaal waar (genoeg verhalen van konijnen met E.C. die hun kop niet scheef hielden), maar door de röntgenfoto is er wel een andere mogelijke optie gevonden. @JacBheeft ervaring met een konijn met een gebroken rug.

 

Sterkte met het nemen van een beslissing, dat zal niet makkelijk zijn. Ik zou zeggen, ga straks bij hem kijken. De dierenarts zou niet zeggen dat je hem mee mag nemen, als het niet kan. Het geeft jou ook de kans om afscheid te nemen, mocht het maandag niet beter gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de snelle reactie!! De arts zei aan de telefoon al dat hij geen pijn heeft, omdat hij dus echt verlamd is en niet op pijnprikkels reageert. Ik wil hem daarom denk ik ook meenemen en voor hem zorgen tot maandag, al is dat idd maar om afscheid te nemen. 

Heb je toevallig nog tips voor bepaalde soort pijnstilling of ontstekingsremmers die een scheve wervel goed zouden kunnen doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat verdrietig... 

 

De opmerking dat het geen EC kon zijn omdat zijn kop recht staat viel mij ook direct op. Dat is niet waar. Het ligt er maar net aan waar de parasiet zit of de kop wel of niet scheef staat. Een verlamde achterkant zonder andere verschijnselen kan zeker wel op EC duiden. Maar de röntgenfoto met de verschoven wervel maakt het waarschijnlijker dat de verlamming door die wervel komt. 

 

Enig idee hoe het kan dat die wervel verschoven is? Wat zeggen ze over de kans van herstel? Misschien zit er nu een zwelling die nog kan verminderen? 

 

Als hij verlamt blijft, dus zonder kans op herstel, vind ik dat geen konijnwaardig bestaan. 

 

Veel sterkte! 😒

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: Winky is thuis.

De spierverlamming is achteruit gegaan in zoverre dat hij enkel nog echt miiiiinimale kracht in z'n voorpootjes heeft. Met zijn hoofdje nog steeds alles goed. Hij heeft 1/4 klokhuis zelf uit mijn hand gegeten en ook zelf wat paardenbloem. Wel ben ik nog bezig (verdeeld over de dag) nog zo'n 25 gram dwangvoer te geven.

Ik heb hem geprobeerd met handdoeken stevig vast te leggen en zo blijft hij ook "rustig" (op het oog) liggen. 

Maandag ga ik sowieso met hem naar mijn eigen dierenarts, kijken wat zij zegt.

Ik moet voor nu doorgaan met duplocilline, metaclam als ontstekingsremmer, panacur voor de zekerheid tegen EC en laxeermiddel.

Eventuele ideeën om het voor hem fijner te maken zijn welkom!

Screenshot_20210626-182955_Gallery.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och, arme Winky. Goed dat je maandag naar je eigen dierenarts gaat, dan heb je meteen een second opinion. Is de verlamming van de voorpootjes ook te verklaren door de verschoven wervel?

De opgerolde handdoeken is een goed idee. Heb je iets geregeld voor als hij plast, dat hij niet in de urine ligt? Als ik een ziek konijn binnen heb leg ik een dekbedovertrek op de grond, met er onder van die luiermatjes voor baby's. Ik doe dat meer om de houten vloer te beschermen, maar ze nemen wel veel vocht op. Ik heb ze gekocht bij het Kruidvat voor ongeveer 3 euro per pak van 10 stuks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .