Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal . Aan het eind van de herfst mag ik een hamster aanschafen . Ik ben al druk bezig met het sparen voor een nieuwe kooi . Nu hoor ik je denken nieuwe kooi . Ja ik had 1 op marktpaats gevonden die was 17 euro . Was al beschadogt door de post bedrijf . Maar had hem opgemeten en was 30 bij 40 . Met een plastic verdieping er bij . DISKLAMER ik heb nog geen hamster dus de kooi is nog niet in gebuik . Natuurlijk weet ik dat een kooi wat groter moet . Daarom vraag ik hier maar advies . Ik wil een hok.waar geen zaagsel door heen kan . Dus een duna bak maar wat is een geschrikte maat voor een dwerghamster en mag een hanster ook cavia voer of alleen hamster voer

Hoor graag van jullie

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een hamster mag alleen hamstervoer. Cavia voer is veel te energierijk en bevat te veel vitamine C. Dat is dus niet geschikt voor hamsters. 

Zaagsel is erg stoffig en niet de meest ideale bodembedekking voor hamsters, zelfs als baasje kun je er ook last van de luchtwegen van krijgen door het stof. 

Je zou voor een grotere dunabak dan dit kunnen kiezen, meer het formaat caviahok. Daar maak je hamster wel echt een stuk gelukkiger mee dan dit kleine postzegeltje. Let bij de cavia duna bakken wel op dat de tralies in het deksel niet te ver uit elkaar staan. Anders ontstnapt je hamster.Terrariums / omgebouwde aquariums zijn ook nog een optie, er zijn er genoeg ingericht voor knaagdieren. Ik denk alleen dat dat lastig is tweedehands. Ik zou overigens zelf ook een ander huisje kiezen, bij deze krijg je je hamster er nooit fatsoenlijk uit als er wat is, en mijn ervaring is dat het soms condenseert in die huisjes en schimmelt, zeker als er ook voer komt te liggen. Het loopwiel lijkt ook wel heel klein, let wel op dat je hamster er niet te krom in loopt, het type loopwiel is wel geschikt voor hamsters, maar de maat lijkt erg klein. 

Hier staat ook veel informatie en tips over hamsters, ook over de inrichting van het verblijf:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hamsters

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Welke soort hamster zou je aanschaffen @Minipaardenfan? Want ook in de soorten zijn er verschillende minimum afmetingen. Zo hebben dwerghamsters minsten 60 x 80 en goudhamsters 100 x 50 nodig.

Ik ben altijd fan van terrariums of gewoon hele grote hokken. 

Een paar mooie voorbeeldjes:

Syrische hamster in terrarium of toch gewoon traliekooi? • Bokt.nl

Grote hamsterkooien vindt u hier -         

Wat je vooral niet moet kopen: 

Hamsterkooi Home Martha Wit/grijs 46,5x29,5x21cm | Bopets

Link naar bericht
Delen op andere sites
59 minuten geleden zei Minipaardenfan:

Ik wil graaag de zelfde als deze zie foto . Maar dan wat groter . Deze houd ik overgens wel 

Als ik de kooi dan schoon maak kan ie hier in tot de gewonen bak schoon is

20210624_141316.png

Daar zou ik niet zo snel voor gaan. In de zomer kan het daar erg warm worden door de plastic wandjes, het is erg klein en ze kunnen er niet lekker een holletje in maken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Op zich prima dat je een duna wil, maar dan zou ik wel echt minstens voor het dubbele formaat gaan van dit, bijvoorbeeld de Ferplast duna multi van 71x46 cm. Dan heeft je hamster tenminste leefruimte om te graven en te bewegen. Of eigenlijk misschien zelfs wel de maxi duna multi (die is 1 meter). Maar die hebben als bovendeel wel een smalle tralieafstand, wat ze geschikt maakt voor hamsters.

Je hamster zelf is wel klein, maar vergis je niet in de energie van zo een beestje. Dat is ook de reden waarom ik zelf geen hamsters meer heb. Ik kon nog zo een groot verblijf kopen, ze bleven er voor mijn gevoel echt ongelukkig in door het gebrek aan leefruimte. In het wild rennen ze wel 10 km rond hun nest om eten te zoeken. Een loopwiel kan wel beweging bieden, maar bied geen uitdagende omgeving. Als je je dat realiseert is een kooitje eigenlijk nooit genoeg. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weken later...
Op 25-6-2021 at 07:41 zei Evee:

Op zich prima dat je een duna wil, maar dan zou ik wel echt minstens voor het dubbele formaat gaan van dit, bijvoorbeeld de Ferplast duna multi van 71x46 cm. Dan heeft je hamster tenminste leefruimte om te graven en te bewegen. Of eigenlijk misschien zelfs wel de maxi duna multi (die is 1 meter). Maar die hebben als bovendeel wel een smalle tralieafstand, wat ze geschikt maakt voor hamsters.

Je hamster zelf is wel klein, maar vergis je niet in de energie van zo een beestje. Dat is ook de reden waarom ik zelf geen hamsters meer heb. Ik kon nog zo een groot verblijf kopen, ze bleven er voor mijn gevoel echt ongelukkig in door het gebrek aan leefruimte. In het wild rennen ze wel 10 km rond hun nest om eten te zoeken. Een loopwiel kan wel beweging bieden, maar bied geen uitdagende omgeving. Als je je dat realiseert is een kooitje eigenlijk nooit genoeg. 

Ik heb idD een duna multi gevonden die ik over 2 weeken kan kopen 

Hij is 71 bij nog wat lijkt me best een goede maat

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weken later...

Hey ik hem mijn kooi binnen.  En dit is hem ik heb de kleien er onder gezet ik ben best te vreden met de maat . Ik hoop jullie ook . De bovenste is het leef gebied voor de dwerg hamster en de onderste gebruik ik niet . Naja alleen als de leef kooi schoon gemaakt word 

20210720_143559.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .