Ga naar inhoud

Buikpijn, wat moet er anders?


Rachel-Quinny

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb een vraag rondom steeds terugkerende buikpijn bij onze 4 jarige (ex)rammelaar. Al sinds het begin is hij meer vatbaar voor buikpijn. Vaak onverklaarbaar en we hebben er al menig theorie op losgelaten, maar we komen er maar niet achter wat we nu precies kunnen veranderen. Ruim anderhalf jaar geleden heeft hij een flinke gasbuik gehad waardoor hij er bijna niet meer was geweest. De laatste tijd komt de buikpijn frequenter terug (gemiddeld om de 6 weken). Ik merk dat ik hierdoor het vertrouwen kwijt raak en constant erboven op wil zitten om maar te voorkomen dat de buikpijn terugkeert, maar hoe pak ik dit aan als ik niet weet waar te beginnen. Gelukkig zien wij aan zijn gedrag direct wanneer het weer mis is. Standaard heb ik Novacam, Emeprid en indien voorradig Cisaral in huis. Deze mag ik in overleg met de da direct geven. Als ik binnen 2 uur geen verbetering zie maken we altijd gebruik van de spoeddienst van onze da. (Terwijl ik dit typ, inspecteert meneer de laptop 😀) Ze lopen vrij rond in huis of hebben de helft van de woonkamer wanneer wij weg zijn. ‘S nachts zitten ze in de kooi. Onderstaand krijgen ze te eten.

 

Ochtend: 

eerst vers hooi (wordt meermaals per dag aangevuld of ververst)

6-7gram Trovet (biks zijn verminderd omdat meneer anders te weinig hooi eet)

lijnzaadbrokje 

 

In de loop van ochtend en middag:

alleen hooi soms indien we vrij zijn verse basilicum en peterselie 

 

Namiddag/ avond:

tussen 17 en 18 uur 6-7gram Trovet

natuurlijk hooi (is onbeperkt aanwezig net zoals water uiteraard)

groenvoer iedere avond hetzelfde: twee blaadjes witlof, twee sprieten wortelloof, klein stukje wortel (ter grote van pink), roosje broccoli en blad van packsoi. 

Een enkele avond gedroogde kruiden 

zodra ze in de kooi gaan voor de nacht krijgen ze een paar snoepjes (beapher care plus) of selective naturals 

 

Hebben jullie tips en adviezen voor ons? Alvast dank!! 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou kunnen dat hij gevoelig is voor een soort groenvoer dat je geeft. Een van mijn konijntjes kan yacon niet verdragen. Een groente die in zuid Amerika berucht is om afgevreten te worden door konijntjes. Shep krijgt er gasbuik van terwijl Chibi nergens last van heeft.

Een gevoeligheid voor een groente kom je jammer genoeg alleen maar achter door alles weg te laten en dan 1 voor 1 terug op te bouwen. Daardoor bestaat het hoofdmenu bij ons enkele nog uit witlof, wortelloof, paprika en komkommer. Aangevuld met peterselie, tomaat, basilicum en citroenmelisse.

 

Hopelijk vind je snel de oorzaak.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige op je lijstje wat mij opvalt is wortel. Dat zou ik zelf schrappen voor een konijn met gevoelige spijsvertering. En ik zou wel iets meer variatie qua veilige verse bladgroenten geven, het is wat eenzijdig. 

 

Wat voor gedroogde kruiden geef je? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Broccoli en Paksoy kunnen soms ook gas geven bij konijnen. Ik zou deze samen met de wortel gewoon weglaten uit hun dieet. En verder rustig andere groente opbouwen met minder kans op gasvorming. 

 

Edit: je kan denken aan andijvie, alleen het loof van wortel, venkel, bleekselderij. Zie verder:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

aangepast door Miekmoek
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago zei Evee:

Het enige op je lijstje wat mij opvalt is wortel. Dat zou ik zelf schrappen voor een konijn met gevoelige spijsvertering. En ik zou wel iets meer variatie qua veilige verse bladgroenten geven, het is wat eenzijdig. 

 

Wat voor gedroogde kruiden geef je? 

Dan ga ik de wortel direct schrappen. Wat zou je als alternatief adviseren? 

Van gedroogde kruiden heb ik weegbree, grasmix, luzerne, peterselie en paardenbloem. Ik moet eerlijk zeggen dat ze dit de laatste tijd beduidend minder vaak krijgen omdat we eerst dachten dat het door de kruiden kwam en dan met name de paardenbloem. Dit hadden we namelijk twee keer aangeboden en hierna had hij buikpijn/ gas. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook de wortel, brocolli en paksoy weglaten. De hoeveelheden die je geeft, zou je eigenlijk niet verwachten dat het gas geeft.

 

Ik lees dat je trovet en groente 's avonds geeft, geef je dat tegelijk? Je zou kunnen kijken of het helpt om de avondtrovet te geven voor de nacht ipv bij het groenvoer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat gebeurt er als je een paar maanden helemaal stopt met groenten, kruiden en snoepjes? Heeft hij dan ook last van zijn buik of heb je dat nog niet geprobeerd? Ik heb een konijn dat zelfs van één van de meest veilige groenten (andijvie) rare ontlasting krijgt (en gasbuikjes van een dobbelsteentje banaan), dus na tig keer diverse groenten proberen krijgt hij nu echt alleen maar brokjes en hooi. 

 

Ik zou jouw konijn dus eerst een hele tijd ook alleen maar brokjes en hooi geven. Als dat goed gaat en hij heeft geen buikpijn dan kun je heel langzaamaan één soort groente introduceren. Eerst een week iedere dag een postzegeltje andijvie of witlof. Gaat dat goed, dan ietsjes meer van dezelfde groente. Ik ben er, geloof ik, voorzichtiger mee dan er meestal aangeraden wordt. Maar dat is omdat mijn Wannes een heel gevoelig buikje heeft.

 

Hopelijk kom je erachter wat die buikpijn veroorzaakt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden zei Kolino:

Ik zou ook de wortel, brocolli en paksoy weglaten. De hoeveelheden die je geeft, zou je eigenlijk niet verwachten dat het gas geeft.

 

Ik lees dat je trovet en groente 's avonds geeft, geef je dat tegelijk? Je zou kunnen kijken of het helpt om de avondtrovet te geven voor de nacht ipv bij het groenvoer

Ze krijgen tussen 17 en 18 uur de Trovet brokjes en rond 20 uur de portie groenvoer. Ik zou dan inderdaad ook verwachten dat hij het misschien nog frequenter zou hebben aangezien ze iedere avond deze portie groenvoer krijgen. Maar misschien valt het de ene keer wel goed en de andere keer niet. Hij is met de brokjes ook een hele gulzige eter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei Okki:

Wat gebeurt er als je een paar maanden helemaal stopt met groenten, kruiden en snoepjes? Heeft hij dan ook last van zijn buik of heb je dat nog niet geprobeerd? Ik heb een konijn dat zelfs van één van de meest veilige groenten (andijvie) rare ontlasting krijgt (en gasbuikjes van een dobbelsteentje banaan), dus na tig keer diverse groenten proberen krijgt hij nu echt alleen maar brokjes en hooi. 

 

Ik zou jouw konijn dus eerst een hele tijd ook alleen maar brokjes en hooi geven. Als dat goed gaat en hij heeft geen buikpijn dan kun je heel langzaamaan één soort groente introduceren. Eerst een week iedere dag een postzegeltje andijvie of witlof. Gaat dat goed, dan ietsjes meer van dezelfde groente. Ik ben er, geloof ik, voorzichtiger mee dan er meestal aangeraden wordt. Maar dat is omdat mijn Wannes een heel gevoelig buikje heeft.

 

Hopelijk kom je erachter wat die buikpijn veroorzaakt!

Helemaal gestopt met kruiden en groenvoer hebben we nog niet gedaan. Dat is ook een optie. Ik denk dat ik eerst eens de broccoli, wortel en paksoi ga schrappen en kijk wat zijn reactie daarop is.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes! Hopelijk werkt het en krijgt hij geen last meer van gasbuiken! 

 

Nog wel iets wat misschien niet bij je vraag hoort, maar in je verhaal staat dat je konijnen 's nachts in de kooi zitten. Aangezien konijnen schemerdieren zijn, zijn ze het actiefst in late avond en de hele vroege ochtenduren, precies het moment dat ze niet opgesloten zitten. Is er een reden dat je ze niet gewoon in de ren kan houden waar ze ook in zitten als jullie weg zijn? Anders zou dat een veel betere optie zijn namelijk! 

aangepast door Miekmoek
Typefoutje
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago zei Miekmoek:

Succes! Hopelijk werkt het en krijgt hij geen last meer van gasbuiken! 

 

Nog wel iets wat misschien niet bij je vraag hoort, maar in je verhaal staat dat je konijnen 's nachts in de kooi zitten. Aangezien konijnen schemerdieren zijn, zijn ze het actiefst in late avond en de hele vroege ochtenduren, precies het moment dat ze niet opgesloten zitten. Is er een reden dat je ze niet gewoon in de ren kan houden waar ze ook in zitten als jullie weg zijn? Anders zou dat een veel betere optie zijn namelijk! 

Dat hebben we ook overwogen, maar eerder deden we dit niet omdat er nog wel eens wat gesloopt werd. Afgelopen week met het warme weer zijn ze ‘s nachts in de ren gebleven en dit is goed gegaan. Nog optie erbij 👌

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt nog kijken of er soms iets in het water valt. Ik heb vanwege gasbuik nu watersilo's opgehangen. Je hebt ze voor kippen, papegaaien en grote parkieten.

 

Net als jij ben ik flink aan het zoeken, want mijn konijn heeft voor het eerst in 4 jaar 3x gas gehad, waarvan 1x in de maag, binnen 2 maanden. Ik heb een hogedrukspuit geleend en alles afgespoten.

Op een Engelse site heb ik gelezen dat de darmflora van konijnen beter wordt met een grote variëteit aan groen. Niet veel dus, maar variatie. Hoe meer verschillende soorten bacteriën er kunnen wonen, hoe minder kans dat er eentje gaat opspelen en pijn veroorzaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei hemmel:

Ik heb een hogedrukspuit geleend en alles afgespoten

Wat heb je afgespoten en waarom? Ik volg je verhaal niet helemaal.. 

 

En waarom zou iets in het water gas veroorzaken? 

 

Verder ben ik het er mee eens dat meer variatie in groenvoer beter is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-6-2021 at 11:21 zei Evee:

Het enige op je lijstje wat mij opvalt is wortel. Dat zou ik zelf schrappen voor een konijn met gevoelige spijsvertering. En ik zou wel iets meer variatie qua veilige verse bladgroenten geven, het is wat eenzijdig. 

 

Wat voor gedroogde kruiden geef je? 

Hier ben ik het ook wel mee eens 

Probeer groentes en fruit met veel suikers te vermijden

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 hours ago zei Miekmoek:

Wat heb je afgespoten en waarom? Ik volg je verhaal niet helemaal.. 

 

En waarom zou iets in het water gas veroorzaken? 

 

Verder ben ik het er mee eens dat meer variatie in groenvoer beter is. 

Het enige wat ik nog kon bedenken was 'ergens in het konijnenverblijf een bacterie' die gas veroorzaakt. Dus ik heb alles een grondige schoonmaakbeurt gegeven en drinkbakjes gekocht waar geen hooi in terecht kan komen. Maar ja, als de bacterie nu al in de buik leeft, weet ik niet wat ik daaraan doen kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-6-2021 at 19:49 zei Okki:

Wat gebeurt er als je een paar maanden helemaal stopt met groenten, kruiden en snoepjes? Heeft hij dan ook last van zijn buik of heb je dat nog niet geprobeerd? Ik heb een konijn dat zelfs van één van de meest veilige groenten (andijvie) rare ontlasting krijgt (en gasbuikjes van een dobbelsteentje banaan), dus na tig keer diverse groenten proberen krijgt hij nu echt alleen maar brokjes en hooi. 

 

Ik zou jouw konijn dus eerst een hele tijd ook alleen maar brokjes en hooi geven. Als dat goed gaat en hij heeft geen buikpijn dan kun je heel langzaamaan één soort groente introduceren. Eerst een week iedere dag een postzegeltje andijvie of witlof. Gaat dat goed, dan ietsjes meer van dezelfde groente. Ik ben er, geloof ik, voorzichtiger mee dan er meestal aangeraden wordt. Maar dat is omdat mijn Wannes een heel gevoelig buikje heeft.

 

Hopelijk kom je erachter wat die buikpijn veroorzaakt!

 

Dit was ook direct mijn gedachte; een aantal weken helemaal stoppen met groentes en andere lekkere dingen. Dus een aantal weken/maanden alleen hooi, Trovet en water geven. 

 

Hij kan ook niet van dingen in huis eten? Planten bijvoorbeeld?

aangepast door Lienappelsien
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-6-2021 at 16:53 zei hemmel:

Je kunt nog kijken of er soms iets in het water valt. Ik heb vanwege gasbuik nu watersilo's opgehangen. Je hebt ze voor kippen, papegaaien en grote parkieten.

 

Net als jij ben ik flink aan het zoeken, want mijn konijn heeft voor het eerst in 4 jaar 3x gas gehad, waarvan 1x in de maag, binnen 2 maanden. Ik heb een hogedrukspuit geleend en alles afgespoten.

Op een Engelse site heb ik gelezen dat de darmflora van konijnen beter wordt met een grote variëteit aan groen. Niet veel dus, maar variatie. Hoe meer verschillende soorten bacteriën er kunnen wonen, hoe minder kans dat er eentje gaat opspelen en pijn veroorzaakt.

Ze zitten binnen en er staat verder niks om de drinkbak heen dat erin valt. Ja het is vervelend je wilt het liever voorkomen. Ook voor jou succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago zei Lienappelsien:

 

Dit was ook direct mijn gedachte; een aantal weken helemaal stoppen met groentes en andere lekkere dingen. Dus een aantal weken/maanden alleen hooi, Trovet en water geven. 

 

Hij kan ook niet van dingen in huis eten? Planten bijvoorbeeld?

Dank je wel voor de reactie. Nee gelukkig is er niks waar hij bij kan. Wat dat betreft is het huis konijnproof ingericht met de jaren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .