Ga naar inhoud

Konijn met EC


LaetitiaW

Aanbevolen berichten

Dag konijnenvrienden
 
Zaterdag (12/06) ben ik met spoed met mijn brownie naar de dierenarts moeten gaan. Hij at al een halve dag niet meer en was verward. Hij weefde ook met zijn hoofd en zijn ogen draaiden (gelukkig geen scheef hoofd). We vermoeden EC dus daar wordt hij nu ook voor behandeld (sinds maandag 14/06), een dubbele dosis panacur en hij krijgt ook loxicom. De dierenarts heeft hem zaterdag een shot vitamine gegeven en nog iets anders (denk cortisone dat ze zei). Het weven stopte al op zondag, juist zijn ogen die nog wat draaiden. Dit draaien is dan op maandag 14/06 ook gestopt.
 
Ik ben ook begonnen met dwangvoeding. In het begin at hij vooral peterselie en salade, heel af en toe paar brokjes maar niet dagelijks. Sinds zaterdag 19/06 laat hij de salade en peterselie links liggen. Ik ben begonnen met dille te geven en dat kan hem wel smaken. (ik ga precies om de zoveel dagen moeten een andere groente geven :p) 
 
Hij zit nu ook in een aparte ren samen in de kamer waar zijn vriendinnetje zit.
Nu trilt hij vooral, en gaat vaak in een hoekje liggen. Hij heeft ook 1 oogje die wat traant (dit is al beter dan in het begin). Bij het dwangvoeden pruttelt hij wel al eens tegen (eerste week). Een teken dat hij al aan kracht wint zegt de dierenarts.
 
Vandaag merk ik dat hij wat minder kracht heeft en bij het dwangvoeden slikt hij moeizaam. Ik moet het hem zoiezo via een spuitje geven en hem goed vasthouden want zelf eet hij er niet van. De medicatie gaat wel goed binnen. Hij wast zichzelf nog regelmatig en eet ook zijn blindedarmkeutels op.
 
Ik vind het nu vooral moeilijk van hoeveel dwangvoeding ik moet geven. Ik wil er niet teveel geven (geef nu ongeveer 4 spuitjes per dag), zodat hij zelf nog honger heeft om iets te eten. Maar doordat hij de groenten nu wat minder eet dan de eerste week, twijfel ik om weer wat meer dwang te voeden (eerste 3 dagen gaf ik 6 a 7 spuitjes). 
 
Iemand die iets gelijkaardigs heeft meegemaakt? 
Hoe verliep het herstel bij jullie?
Tips zijn zeker ook welkom, om hem toch wat groenten te laten eten.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot is het spuitje? Wat is de inhoud? 

Welk dwangvoer gebruik je? 

 

Ik doe het dwangvoeren eigenlijk nooit in hele grote hoeveelheden, ik kijk gewoon hoe het gaat en wat er in gaat. Ik probeer altijd zo veel mogelijk te motiveren dat ze zelf gaan eten. En vaak is dwangvoer in een klein bakje geven of van een lepeltje laten eten ook een goede tussenoplossing (dus wel dwangvoer, maar geen dwang). En vaak worden verse groenten, verse kruiden en gedroogde kruiden nog wel wat gegeten. Maar er zit natuurlijk wel verschil in een dag / paar dagen dwangvoeren, of echt voor langere tijd. 

 

EC kan echt een lange adem zijn wat de behandeling betreft, sterkte er mee. Hier staat ook nog informatie over de ziekte met wat verzorgingstips er bij: https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef critical care herbivor, heb deze van de dierenarts meegekregen. In een spuitje zit ongeveer 12 ml dwangvoeding. Ik probeer om de 4u een spuitje te geven.

 

Ik heb inderdaad al paar keer wat dwangvoeding op een plankje gelegd om de nacht door te komen maar daar eet hij jammergenoeg niet van. Ook niet als ik het onder zijn neus aangeef.

 

Ja, inderdaad heb al vaak gelezen dat de behandeling een tijdje kan duren. 

Ik vind het altijd verschrikkelijk als er iets met mijn nijntjes aan de hand is. 😔

aangepast door LaetitiaW
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte met Brownie.

ik ben helaas gisteren Nacho verloren aan EC. hij at tot het laatst wel nog zelfstandig, maar omdat hij toch mager werd ben in hem gaan bijvoeren met dwangvoer. 
 

Het is vooral hopen dat je er op tijd bij bent en volhouden qua behandeling. 
 

heel veel sterkte !

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, het gaat ondertussen veel beter. Hij is sinds vorige donderdag zelfstandig beginnen eten. Hij heeft wel nog last van een traanoogje en heeft hierrond ook kale plekken.

 

Ik heb een foto gestuurd naar de dierenarts en ze denkt dat er eventueel ook tandproblemen kunnen zijn. Ze zal zijn tanden bekijken wanneer hij genoeg is aangesterkt. Deze week nog 1 week behandelen met panacur en dan zal ik nog een afspraak maken met de dierenarts. Als ik het goed las van andere konijnen met EC, wordt hij best nog verder behandeld met panacur? Ik zal dit ook vragen aan de dierenarts.

 

Ik denk dat ik vooral geluk heb gehad dat ik er vroeg bij was. Indien het zo verder loopt, zal hij er niets aan overhouden.

Hopelijk komt het niet snel terug. Binnen een jaar of 2 staat ook een verhuis op de planning, ik zal overleggen met de dierenarts of hij dan best ook panacur krijgt rond die periode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .