Ga naar inhoud

Konijn drinkt niet meer, eet wel


MollyTeun

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Gisterochtend troffen we tot onze schrik Molly lusteloos en zwak aan. Ze lag alleen maar languit en reageerde helemaal niet meer op prikkels van voer etc.

De diagnose bij de dierenarts was uitdroging en onderkoeling. DA heeft haar een infuus gegeven voor het vocht en een injectie om de darmen weer op gang te brengen.

In de loop van de avond begon het langzaam weer iets beter met haar te gaan. Inmiddels eet ze hooi en voer weer nagenoeg normaal, alleen daar waar ze eerst nog een paar kleine slokjes water nam als we haar waterbakje voor haar neus duwden, moet ze er nu helemaal niets meer van hebben. Ze is "helaas" ook weer sterk genoeg om zich flink te verzetten als we het water via een spuitje willen toedienen.

 

Heeft iemand tips voor ons? Het lijkt wel alsof het waterbakje voor haar helemaal niet meer bestaat. Is dit iets wat juist bij hitte vaker voorkomt bij konijnen? Het lijkt logischer dat ze juist het eten laten staan maar wel blijven drinken. Het vochtinfuus is nu al zo'n 30 uur geleden dus ik ga er vanuit dat dat helemaal uitgewerkt is. Ze heeft nu al een aantal uur niet gedronken (op wat Olvarit na, weet niet of dat veel helpt) dus ik ben bang dat we anders vannacht nog naar het dierenziekenhuis moeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijgt ze groente? Daar zit ook vocht in, en je kunt het nog wat extra natmaken.

Maar niet drinken met dit weer is wel raar. Merk je verder nog iets aan haar? Hoe is het met haar evenwicht, staat haar kopje recht?

Heeft de dierenarts het over EC gehad? Ik zeg niet dat dat het is, maar het zou kunnen. Ik zou dat gelof ik aankaarten, en vragen of je met medicatie kunt starten

 Baat het niet dan schaadt het niet in dit geval.

En als je je zorgen maakt kun je in elk geval nu nog even het dierenziekenhuis bellen voor advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgt wel groente maar daar neemt/lust ze ook niet super veel van helaas. Extra natmaken is wel een goeie tip. 

Haar evenwicht lijkt goed in orde, het enige wat opvalt is dat ze veel heen en weer loopt in het hok alsof ze niet echt weet wat ze wil. 

De DA heeft EC zelf niet genoemd maar zal er zelf dan even over beginnen, en ook zo maar het dierenziekenhuis bellen.

Bedankt voor de goeie tips!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wat het waard is: mijn konijnen drinken ook nauwelijks. Ook niets extra met dit warme weer, wat op zich logisch is, omdat ze niet zweten. Ik heb voor twee konijnen van samen bijna 4 kg een drinkbak waar ongeveer 300ml water in gaat. Dat ververs ik altijd savonds voordat ik ga slapen, de bak is dan altijd nog voor meer dan de helft gevuld. Ze drinken wel hoor, ik zie ze soms drinken. Maar het is dus echt niet veel. Dat heb ik bij al mijn konijnen gehad (inmiddels konijntje 6 en 7 in huis). Er is niks mis met ze, ze zijn kerngezond. Ze krijgen wel twee keer per dag groenten. Ik denk dat ze daar hun vocht uit halen. 

Dat rondlopen alsof ze niet weet wat ze wil is wel iets om in de gaten te houden. Dat doen ze vaak als er toch nog iets niet lekker zit in hun buik, dan kunnen ze hun draai niet goed vinden zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje was een tijd geleden ook bij de dierenarts en had daar ook een infuus gekregen vanwege uitdroging (ze was ook onderkoeld trouwens). Er zit in zo'n infuus heel veel vocht, mijn konijntje had ook echt een soort waterbubbel onder haar buikje. Dat is genoeg vocht voor minstens een hele dag, maar misschien ook wel langer, dus dan kan ook de reden zijn dat ze nu nog niet drinkt. Ze heeft gewoonweg al genoeg vocht in haar zitten. 

 

Wel heel goed in de gaten houden dus! En zodra je ander afwijkend gedrag ziet weer meteen naar de dierenarts natuurlijk. Maar bij ons is het goedgekomen, ze is weer normaal gaan drinken, dus geen idee waar het probleem zat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-6-2021 at 00:08 zei Miekmoek:

Mijn konijntje was een tijd geleden ook bij de dierenarts en had daar ook een infuus gekregen vanwege uitdroging (ze was ook onderkoeld trouwens). Er zit in zo'n infuus heel veel vocht, mijn konijntje had ook echt een soort waterbubbel onder haar buikje. Dat is genoeg vocht voor minstens een hele dag, maar misschien ook wel langer, dus dan kan ook de reden zijn dat ze nu nog niet drinkt. Ze heeft gewoonweg al genoeg vocht in haar zitten. 

 

Wel heel goed in de gaten houden dus! En zodra je ander afwijkend gedrag ziet weer meteen naar de dierenarts natuurlijk. Maar bij ons is het goedgekomen, ze is weer normaal gaan drinken, dus geen idee waar het probleem zat. 

 

Dat lijkt inderdaad heel veel op hoe het bij die van ons ging. Gelukkig dat het weer goed gekomen is in ieder geval!

 

Met onze Molly gaat het gelukkig ook weer een stuk beter. In de loop van de avond via een spuitje en wat groente mondjesmaat wat water binnen gekregen, maar na middernacht ging ze gelukkig zelf weer uit haar bakje drinken. Misschien had ze dan inderdaad toch nog wat vocht van het infuus in haar lichaam. 

 

Heel blij dat het is opgelost en zonder nog een stressvolle trip naar het dierenziekenhuis. Het enige jammere is dat we de oorzaak niet weten, want als het toch iets met de hitte te maken had komen er natuurlijk nog genoeg van dat soort dagen aan dit jaar. Heel erg bedankt voor de reacties allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, mijn konijn liep vorige zaterdag ook heen en weer, beetje verward precies. Hij weefde ook wat met zijn hoofd en zijn ogen draaiden. Maar hier geen evenwichtsproblemen. Het verdict is toch EC en wordt hiervoor behandeld.

 

Indien je konijn nog niet helemaal 'normaal' is, zou ik voor de zekerheid toch een EC behandeling laten opstarten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei konijnenadvies:

Kun je proberen om het konijn bleekselderij te geven dit is een super goede groente voor konijnen en het zit vol met vocht 

Op zich goed advies, maar als ze dat nog niet kent, dan beginnen met een heel klein stukje. Als ze er een gasbuik van krijgt ben je nog verder van huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Marjoleink:

Op zich goed advies, maar als ze dat nog niet kent, dan beginnen met een heel klein stukje. Als ze er een gasbuik van krijgt ben je nog verder van huis.

Daar heb je natuurlijk gelijk mee, mijn konijnen zijn daar niet zo gevoelig voor dus probeer het beetje bij beetje op te bouwen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .