Ga naar inhoud

Welke borstel?

Delen

Aanbevolen berichten

Fluffy heeft een beetje een aparte vacht.

Niet echt kort maar ook niet echt heel erg lang een beetje er tussen in.

Ik merk echter dat het vooral bij zijn achterkant nog weleens de neiging heeft tot klitten.

Ik denk dus dat ik hem regelmatig moet borstelen of kammen om dit te voorkomen.

Welke borstel/kam kan ik hier nu het beste voor gebruiken? Ik wil hem natuurlijk geen pijn doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel eerlijk? Ik zou echt gaan voor een borstel van zwijnenhaar (bv ladybel) of een meeverende universeelborstel. Met alle kammetjes van de bekende merken kan je de huid van het konijn beschadigen of het zeer doen.  Sowieso kan je beter borstelen dan kammen, met kammen trek je te hard. Enige waar je een kam voor kan gebruiken is om voorzichtig te checken of alle klitjes eruit zijn of het kammetje achter de klit zetten zodat je het eruit kan knippen. Ik koop mijn materialen om te borstelen bij Rabbitscompany, maar er zijn vast wel meer webshops waar ze dit verkopen. Is wel een flinke investering trouwens, dus wellicht heb je aan een borsteltje alleen voldoende en heb je andere materialen al in huis. Bij een niet langharig konijn zou je ook een normaal schaartje kunnen gebruiken voor klitjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...

Hallo, ik heb toch nog een aanvullende vraag. Ons konijn heeft geen typisch langhaar maar ook geen korthaar zoals zijn vriendinnetje. Het zit er een beetje tussenin. Hij haart veel en ik hoorde op YouTube dat konijnen net als katten haarballen kunnen krijgen als ze niet voldoende geborsteld worden. Wij hebben het derde kammetje van de link. Die van 5.49 de sticker borstel maar die doet niks. Nou ja die houdt de vacht netjes en klitvrij. Ik zoe iets waarmee ik losse haren kan verwijderen. Op YouTube gebruikte iemand een rubbelborstel. Is dat wat?

Die borstel met zwijnenhaar is dat alleen om de vacht klitvrij te houden of ook om haren mee te verwijderen? 

Gr.

aangepast door Lena78
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik het begrepen heb is de borstel met zwijnenhaar (ook) om losse haren te verwijderen. Mijn konijn heeft ook geen typisch lang haar en geen typisch kort haar, hij zit er ook tussen in maar verhaard gigantisch veel.

Ik ga de borstel komende week bestellen. Heb nu zo’n borstel handschoen voor honden, werkt op zich ook wel maar vindt mijn konijn toch niet zo fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond voor het eerst de borstel (lady bell) gebruikt voor beide konijnen.

Wat een super fijne borstel zeg! Die had ik veel eerder moeten kopen. De borstel die ze speciaal voor konijnen met een vacht zoals Fluffy bij Intratuin aanraadde, die met van die metalen pinnen is echt een onding. Onder andere daarom werd Fluffy nooit geborsteld.

Nu met de nieuwe borstel ging het super, hij ging er zelfs helemaal languit voor liggen en was zichzelf tijdens het borstelen gewoon aan het wassen ❤️

Pip vond het eerst een beetje spannend, maar vond het al snel ook prima.

Al met al een prima aankoop!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Lena78:

Oh mooi, dat klinkt goed.

Kan je op dit forum iemand een pb sturen? 

Ik krijg het niet voor elkaar.

Gr. Lena

Als je de naam van die persoon aanklikt kom je op zijn of haar profiel. Net onder de naam en foto zie je 3 gele blokjes. In de middelste staat een envelopje. Als je dat blokje aanklikt kun je een pb sturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago zei Lena78:

Dankje. Ik was niet ingelogd dus zag het envelopje niet.

Kennen jullie onderstaande borstel?

De hairbuster. Alleen via Amazon te koop. Op YouTube gebruiken veel Amerikanen deze.

Ohhh nee dat ziet er een beetje uit als een furrminator. Niet doen hoor! Zo'n kam is echt niet goed voor konijnen. Konijnen moet je sowieso niet kammen, maar borstelen met een goede borstel. Je trekt anders de hele vacht kapot en ook het vel. Het huidje van konijnen is heel dun en kwetsbaar, als je gaat kammen doet dat erg zeer. Een kam zou je alleen moeten gebruiken om achter een klitje te zetten, zodat je weet waar je de klit door moet knippen zonder in het vel te knippen.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mammafelina zei ook al dat die hairbuster te rigoureus is.

Bijzonder wel dat op YouTube bijna iedereen deze gebruikt. Wel allemaal Amerikanen hoor met binnen konijnen. 

Toen ik voor het eerst las over kettingkeutels dacht ik dat ze veel beter gekamt moeten worden. Ook zijn al die in het rond vliegende haren best een ding in de tuin. Het is soms echt veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spijsverteringsproblemen door haren komen meestal omdat konijnen te weinig water drinken en te weinig ruwvezels eten. Een gezond konijn dat dat wel goed doet, zou af en toe wel een kettingkeutel hebben in verhaartijd, maar als het goed is niet meer dan dat.

Dat is het geval voor de konijnen met normale vachtjes, kort haar dus. Probleem is wel dat we voor de lol langharige konijnen fokken, en die lange haren dus minder goed verteerd kunnen worden dan de normale vachtjes. En dat dat dus inderdaad wel echt spijsverteringsproblemen kan geven.

Met die van het filmpje denk ik dat je de vacht wel echt beschadigd. Voor in huis zal dat niet direct een probleem geven, maar het lijkt mij toch niet prettig voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Borstelen kan zeker helpen of nodig zijn, maar ik zou dan echt gaan voor een borstel van zwijnenhaar of een meeverende borstel om de huid en vacht niet te beschadigen. Deze kam ziet eruit alsof je de hele onderwol (de belangrijke isolerende laag haar) flink beschadigt. Wat je op youtube ziet is niet altijd wat goed is he 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zin soortige borstel gebruikten we wel eens voor grote klitten bij m'n hond 😅 Die snijden inderdaad haren kapot, zodat je de klit er goed uit kan halen. Nergens voor nodig bij een konijn dus! 

Ik heb vandaag de verzorghandschoen binnen uit de bunnybunch webwinkel. Ga vanavond maar eens kijken hoe goed die werkt om losse haren eruit te krijgen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Nee dat is een soort hoekige metalen kam met een soort snijvlak als een fijn metalen harkje, waarbij in de inhammen zeg maar de haren afgesneden worden. 

Foto van bol.com

Furminator Kat Langharig - Kattenborstel - L

Oh okay. Lijkt me helemaal geen fijn ding. Niet voor mij om te gebruiken en niet voor de konijnen omdat het pijn doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het goed gebruikt, zou het geen pijn moeten doen, maar je snijd wel veel vacht af. Zeker als je denkt "er komt lekker veel haar los, deze borstel werkt goed",  en je gebruikt hem 2x per week, of dagelijks.  Dat is echt te vaak. Dan sloop je de hele vachtopbouw die een konijn (of welk ander dier dan ook) van nature heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Evee:

Dan sloop je de hele vachtopbouw die een konijn (of welk ander dier dan ook) van nature heeft. 

Is dit dan de reden waarom het afgeraden wordt om dit ding te gebruiken?

Sowieso gebruik je zoiets toch niet voor konijnen met een normale vacht of wel?

Ik wil Fluffy en Pip wat makkelijker door de rui heen helpen en gewoon in die periodes 1x per week de losse haren uit borstelen. 
Hiervoor voldoet de zwijnen haren borstel prima volgens mij. Bijkomend voordeel, de konijnen leken het nog lekker te vinden ook 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei mammafelina:

Is dit dan de reden waarom het afgeraden wordt om dit ding te gebruiken?

Sowieso gebruik je zoiets toch niet voor konijnen met een normale vacht of wel?

Ik wil Fluffy en Pip wat makkelijker door de rui heen helpen en gewoon in die periodes 1x per week de losse haren uit borstelen. 
Hiervoor voldoet de zwijnen haren borstel prima volgens mij. Bijkomend voordeel, de konijnen leken het nog lekker te vinden ook 😊

Ik vind de vacht ook altijd zo mooi glanzen als ze net geborsteld zijn. Wat een chille konijnen heb jij haha, hier is het altijd vechten als ik moet borstelen en moet ik oppassen voor mijn vingers!

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Ik vind de vacht ook altijd zo mooi glanzen als ze net geborsteld zijn. Wat een chille konijnen heb jij haha, hier is het altijd vechten als ik moet borstelen en moet ik oppassen voor mijn vingers!

Je had Fluffy moeten zien, zo schattig 🥰 

Zijn voorpootjes op mijn onderarm en zijn koppie op mijn schouder (ik zat op mijn hurken) zo lief!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .