Ga naar inhoud

Vieze vacht


Meisje

Aanbevolen berichten

Mijn konijn is nu 10 maanden oud en sinds een maand of twee heeft hij constant een vieze vacht. Het is alleen de bovenlaag van de vacht. De haren zijn hard en plakken aan elkaar. Net of iemand met wat haargel over hem heen geveegd heeft. Het plakt niet echt, borstelt makkelijk uit maar voelt daarna nog wel stroef. Ik heb geen idee waar het vandaan komt. Er zijn geen planten in de tuin waar plak af komt, in zijn hok kan ik niks ontdekken. Het is heel vreemd.

Kortgeleden heb ik hem gewassen. Hij is niet in bad geweest of doorweekt. Aangezien het alleen de bovenste laag van de vacht was heb ik het nat gemaakt met washandjes met lauw water, daarna met een klein beetje olijfzeep gewassen en daarna weer met natte washanden tot de zeep er weer goed uit was. Daarna heeft hij twee dagen binnen gezeten om zeker te zijn dat hij goed droog was. Hij was zo heerlijk zacht en schoon, maar binnen no time was het weer terug.

Hij heeft geen schilfers, geen kale plekken, geen maden, geen mijt of vlooien, hij kwijlt niet, stinkt niet naar urine en zit alleen op zijn toilet om zijn behoefte te doen, hij ligt er nooit in.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn, of heeft mijn konijn gewoon vieze plak speeksel en maakt hij zichzelf vies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik vragen waarom je je konijn gewassen hebt? En waarom met olijfzeep? 
Zelfs zonder het konijn in zijn geheel nat te maken, is wassen zonder medische oorzaak niet aan te raden. Als het dan toch gedaan moet worden (eventueel in overleg met de dierenarts) dan zou ik ook een konijnvriendelijke, zeer verdunde, zeep gebruiken. 

Daarnaast wordt eigenlijk ook alleen de bips gewassen, als dit echt nodig is. 

 

Konijnen likken zichzelf schoon. Hiermee onderhouden ze zichzelf en hun vacht. Het is dan inderdaad zo dat het net lijkt of ze gel hebben gebruikt, want de vacht kan wat hard worden op het plekje wat ze fanatiek hebben zitten likken. 

Zeker als konijnen het bij elkaar doen, zitten ze vol met gekke plukjes haar. 

 

Je zou voor de zekerheid even kunnen overleggen met een arts, maar ik denk dat dit gewoon een flinke poets van je konijn is geweest. 

Ik gebruik zelf altijd een zachte borstel, maar ook alleen als de konijntjes hier zin in hebben. 

Als je niks geks ziet, zou ik me geen zorgen maken. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .