Ga naar inhoud

Konijn met korstjes op wangen.


Basjethebun

Aanbevolen berichten

Hi! 

 

Ik ben nieuw en weet niet of hier al een topic over bestaat maar ik heb jullie advies nodig. Ik heb een konijntje van ongeveer 15 weekjes oud en het is een mannetje. Ongeveer 2 maandjes geleden had Basje (mijn konijn) schurft en mijtjes. Hier is hij tweemaal mee behandeld met stronghold. De mijten zijn weg maar ik merkte dat Basje nog veel krapte bij zijn wangen onder zijn ogen en wat bruinachtige harde korstjes bevatte. 

 

Ik vertrouwde het niet dus ben weer bij de dierenarts geweest. Na een microscopisch onderzoek hebben gedaan, zijn er inderdaad geen mijten meer te vinden of andere parasieten. Ook wisten ze niet goed wat deze korstjes waren. Dus ze zou me terugbellen om eerst te overleggen met collega’s. 

 

De volgende dag belde mijn dierenarts op en zei dat ze even had overlegd met haar collega. De collega zei dat ze wel eens eerder zo’n situatie had meegemaakt en dat dat konijn was behandeld voor een soort abcessen ook bij de wangen (soort puistjes). Ik zou deze behandeling kunnen nemen door een antibiotica te nemen en een soort andere behandeling, twee maal druppels op de wangen. Maar dan zou ik wel zijn wangen moeten scheren om zo makkelijker bij de huid te komen. 

 

Hier schrok ik van en ik vond het een beetje gek aangezien ik het er totaal niet uit vind zien als abcessen en het echt korstjes zijn. Ik dacht misschien is dit nog een genezing van de mijten. Aangezien mijn konijn ook al aan de behandeling zit voor wormen (panacur), wil ik hem niet zo veel stress geven en niet eens wetende of deze behandeling wel gaat werken. Misschien zijn het wel helemaal geen abcessen😬

 

Iemand enig idee wat ik moet doen en misschien een idee wat die korstjes zouden kunnen betekenen? Hij eet en drinkt heel goed en hij heeft mooie keutels!

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago zei Basjethebun:

nee dat zal het zeker niet zijn, Basje heeft geen gekke zwellingen bij zijn geslachtsdelen, ook heeft Basje mooie schone ogen met geen verdikkingen. 

Mijn konijn Sien heeft vermoedelijk ook syfilis gehad, ze is behandeld voor korstjes rond haar bekkie. Ook Sien had geen last van vieze ogen met verdikkingen of gekke zwellingen bij de geslachtsdelen. Toch leken de korstjes rond haar bekkie wel echt op syfilis. De behandeling heeft bij haar in ieder geval geholpen. Het is ook nooit teruggekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ons konijntje had ook enorm veel last van korstjes rond haar mond en kaken. Heel lang achter moeten zoeken en er zelfs een biopt van laten nemen en het blijkt een schimmel te zijn dat niet op anti-schimmel-crèmes wil reageren. Dus we moeten nu een siroopje oraal geven en we zien al enorm veel verbetering! Onze behandeling is nog wel niet afgelopen dus meer kan ik nog niet vertellen.

 

edit: ze hebben ook eerst op syfilis behandeld om dat zeker uit te sluiten maar dat was het niet

aangepast door Freya Dhooghe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .