Ga naar inhoud

Castratie ram - maar 1 bal ingedaald


FlappieLeeuwtje

Aanbevolen berichten

Als een rompertje geen optie is, dan zou ik toch gewoon even doorpakken met wat dwangvoeding. Hij gaat het niet leuk vinden, jullie niet, maar het moet wel. Beter snel doorpakken dat hij daarna rustig weer kan bijkomen, dan lange tijd blijven hannesen.. 

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een pech. Nou ja, hij is dan toch gecastreerd! 

 

Er zijn ook speciale medical pet shirts zoals ze heten, maar ik kan me voorstellen dat de wond heel dicht bij de anus zit, dus daar schiet je in dit geval misschien ook niks mee op. 

 

Hoe lang moet de kap op blijven? Misschien kan je brokjes op een smal verhoginkje zetten zodat zijn kap er overheen gaat? Zal ook niet meevallen. Of anders uit de hand voeren, maar dat wil hij misschien ook niet als hij bang is. En anders inderdaad maar dwangvoeren.

aangepast door Lienappelsien
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het dwangvoeren lukte redelijk, maar hij wilde maar niks zelf pakken en plaste en keutelde niet, dus heb hem vanmorgen toch weer opnieuw naar de dierenarts gebracht. 

Ze hebben nogmaals pijnstillende injectie en injectie gegeven om zijn darmen op gang te brengen (er was bijna geen darmactiviteit meer te ontdekken).

 

Vanmiddag om 5 uur hebben we hem opgehaald en hij is weer helemaal levendig😃💪

Hij eet volop, alsof hij veel in te halen heeft😏😉🐰

 

Dus hij gaat gelukkig helemaal de goede kant op, eet nu voornamelijk hooi en groenvoer, nog geen biks, dus dat moet nog even terug komen. We hebben nog wat dwangvoer mee om dat aan te vullen en nog wat medicatie mee om de darmen op gang te houden en pijnstilling te geven. 

 

Hij blijft de kap erg naar vinden, die moet 10 dagen om blijven... Maar ik vind het wel een veilig idee dat hij dan zeker weten de wond niet kan open bijten en nu hij wel goed eet laten we het even zo. 

 

Dank voor het meedenken!

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf geen dwangvoer meer geven als hij voldoende hooi eet. Hij krijgt voldoende voedingstoffen binnen, hij houdt zelf zijn darmen op gang, dus dan is dwangvoeding niet nodig. Je kan evt kijken of hij het wel zelf van een lepeltje wil aflikken. Je kan dit ook proberen met geprakte biks. Klein beetje kokend water over de biks gooien, prakken en geven maar (wel afgekoeld)! Als hij dit eet, kan je zelfs de medicijnen erin mengen, hoef je helemaal niet meer met spuiten aan de gang! Met pijnstilling heb je hiermee wel grote kans van slagen, in mijn ervaring is darmmedicatie iets moeilijker te verstoppen.. 

aangepast door Miekmoek
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gadver wat vervelend! Een kap lijkt me niet fijn voor een konijn en ook gevaarlijk als ze daarmee niet zelf kunnen eten en drinken. Een rompertje kan een goede optie zijn, maar ik weet dat er ook kraagjes zijn die gebruikt worden om te voorkomen dat ze aan de wond zitten. Daarmee kunnen ze wel gewoon eten.

Als je op google naar konijn beschermkraag of zoiets zoekt vind je het denk ik wel, die zijn net iets vriendelijker dan die kappen en zo te zien zijn er ook wel konijnenmaatjes. Succes en sterkte ermee!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon in een keer, dat geeft de minste onrust. Het mooiste is als de temperatuur binnen en buiten ongeveer gelijk zijn. Dus niet op een hele koude dag, maar een erg warme dag liever ook niet, tenzij het binnen dan ook erg warm wordt en het buiten beter vol te houden is.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Marjoleink:

Gewoon in een keer, dat geeft de minste onrust. Het mooiste is als de temperatuur binnen en buiten ongeveer gelijk zijn. Dus niet op een hele koude dag, maar een erg warme dag liever ook niet, tenzij het binnen dan ook erg warm wordt en het buiten beter vol te houden is.

Bedankt! Gaan we doen, maar pas als de nacontrole van de wond heeft plaatsgevonden 👍

Voor alsnog ziet het er wel goed uit gelukkig. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een update, medisch gezien gaat het heel goed met leeuwtje. 

Hij herstelt goed, de wond ziet er in mijn ogen rustig uit.

Morgen nacontrole, dus dan zullen we het echt horen...

 

Op emotioneel vlak gaat het niet zo goed... hij oogt behoorlijk eenzaam, mist duidelijk zijn maatje Flappie, waar hij natuurlijk al een tijd niet meer mee samen is, maar wel altijd kon opzoeken door het hekje van de ren...

Ze gingen de laatste tijd steeds vaker allebei aan hun eigen  kant tegen de ren aan liggen, zodat ze een beetje samen lagen😍

 

Ik hoop wel dat dat straks weer terug komt na elkaar een dikke week niet te hebben gezien...

 

Maar eerst morgen de nacontrole🤞

Screenshot_20210722-073254_Gallery.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sneu dat hij zijn vriendinnetje zo mist. 

 

Maar zoals Marjolein zegt, na de castratie moeten ze echt 14 dagen apart zitten. Er kan nog zaad ‘verderop’ zitten, dus er is nog kans dat hij je voedster nog kan bevruchten. Na 14 dagen is hij niet meer vruchtbaar. 

 

Je zou ze inderdaad in elkaars zicht kunnen zetten. Kijken of dat werkt en ze niet gefrustreerd raken. Let er wel op dat ze écht niet in elkaars ren kunnen komen. Over tralies van 60 cm hoog kunnen ze met gemak overheen springen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde hem zo weer terug te zetten inderdaad. 

Koppelen gaan we sowieso pas doen na onze vakantie als we álle tijd hebben om er bovenop te zitten  want madam krijgt wel steeds meer 'last' van haar hormonen, dus ze is nogal dominant😬... hij is dat totaal niet dus wellicht werkt dat dan goed... Maar misschien moeten we uiteindelijk wachten tot na haar ingreep...

 

Over die vruchtbaarheid: 

De konijnkundigedierenarts (hier van het forum geplukt) had het over 8 weken, omdat hij laat gecastreerd is en in ieder geval die ene bal dus al veel zaad heeft kunnen produceren oid... ik weet niet met de precieze details van zijn verhaal maar het klonk wel logisch...

Iemand daar ervaring mee?

Ze zullen nu iig nog 3 weken apart zitten en na de vakantie verder kijken. Maar ze kunnen elkaar dan in ieder geval opzoeken door het gaas, wat nu niet kan want 1 staat binnen en ander buiten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw dierenarts haalt twee dingen door elkaar. Die ene bal heeft inderdaad zaad kunnen produceren, en het duurt 14 dagen voor dat weg is. En het kan wel een week of 6 (of 😎 duren voor de bijbehorende hormonen uit het lijfje verdwenen zijn.

Deze discussie wordt hier regelmatig gevoerd, maar ik weet dat Dollie in haar opvang 14 dagen aanhoudt en dat is nog nooit misgegaan.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Marjoleink:

Jouw dierenarts haalt twee dingen door elkaar. Die ene bal heeft inderdaad zaad kunnen produceren, en het duurt 14 dagen voor dat weg is. En het kan wel een week of 6 (of 😎 duren voor de bijbehorende hormonen uit het lijfje verdwenen zijn.

Deze discussie wordt hier regelmatig gevoerd, maar ik weet dat Dollie in haar opvang 14 dagen aanhoudt en dat is nog nooit misgegaan.

 

 Dank je! Dus het maakt niet uit of ze met 12 of 18 weken gecastreerd zijn, dat ze langer zaad hebben kunnen produceren zeg maar.

In dat geval gaan we sowieso na onze vakantie koppelen, op hoop van zege🤞

4 minuten geleden zei Marjoleink:

Jouw dierenarts haalt twee dingen door elkaar. Die ene bal heeft inderdaad zaad kunnen produceren, en het duurt 14 dagen voor dat weg is. En het kan wel een week of 6 (of 😎 duren voor de bijbehorende hormonen uit het lijfje verdwenen zijn.

Deze discussie wordt hier regelmatig gevoerd, maar ik weet dat Dollie in haar opvang 14 dagen aanhoudt en dat is nog nooit misgegaan.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, heel veel konijnenopvangen houden 14 dagen aan, en zij zijn wel de laatste die op nestjes zitten te wachten. Bij volwassen rammen merk je dan  na 14 dagen soms wel dat die hormonen nog flink in het lijf zitten. Bij de koppeling hoor je ze dan soms zoemen en/of ze zijn wat fanatieker met rijgedrag. Ze hebben dan zelf nog niet in de gaten dat ze niet meer vruchtbaar zijn. 

 

Fijne vakantie alvast!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei Eefje:

Nou dat heeft Gijs dan ook nog steeds niet door. Die rent nog altijd regelmatig zoemend met zijn staart omhoog rondjes om Milly heen 🤦

Haha hier precies hetzelfde, ik vind 't altijd zo schattig zo'n hoteldebotel verliefd manneke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:

Vrijdag bij de dierenarts geweest voor nacontrole en vaccinatie... bleek de afspraak op donderdag te zijn geweest🤷‍♀️😬 en ze hadden vrijdag geen tijd...

Dus nieuwe afspraak voor woensdag. 

 

Tot die tijd kapje ophouden en opnieuw starten met de pijnstillingsmedicatie want de wond op zijn buik zag er prima uit maar bij zijn achterste nog niet zo helaas...

 

Woensdagochtend nieuwe poging😔🤞

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .