Ga naar inhoud

Castratie ram - maar 1 bal ingedaald


FlappieLeeuwtje

Aanbevolen berichten

Dag allemaal, 

Ons rammetje (14 weken en 5 dagen oud) gaat morgen voor de 3e keer naar de dierenarts om te kijken of hij gecasteerd kan worden.

Met 12 weken en 6 dagen zijn we geweest maar waren beide ballen nog niet ingedaald en met 13 weken en 6 dagen was 1 bal wel ingedaald en de andere bijna niet te vinden, dus weer naar huis...

 

Vanavond heb ik even gekeken en is 1 bal duidelijk aanwezig en de andere nog niet zichtbaar.

Hopelijk kan de dierenarts hem morgen helpen met indalen en kan hij dan alsnog gecastreerd gaan worden...

 

Hebben jullie hier ervaring mee of tips over wat ik kan doen of met de dierenarts bespreken?

aangepast door Evee
titel aangepast, 2 topics samengevoegd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit vind ik toch wat vreemd. Nu ga je hem dus 2x een operatie laten ondergaan? Gekoppeld kan hij na een halve castratie ook nog niet.

 

Want wat is het nut dan om nu al te castreren? Ik zou dan of kiezen om nu wel te opereren en beide ballen te laten verwijderen - wel iets zwaardere ingreep, maar dan hoeft hij wel maar 1x en is hij er gelijk vanaf. OF om het nog eventjes uit te stellen tot hij iets ouder is, het is normaal dat de ballen ergens tussen week 12 en 16 indalen, en daar zit je nog niet aan. Als ze na een half jaar / 24 weken tijd niet ingedaald zijn, is castratie - dus het verwijderen van beide ballen - ook aan te raden, want een niet ingedaalde bal geeft ook weer kans op gezondheidsproblemen.

 

Ik snap dat het vervelend is om te wachten en om hem alleen te hebben zitten, maar dit vind ik toch onnodig risico en zonde van je geld (want 2x castreren?). Maar ik snap de haast niet zo goed.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom net terug van de 3e keer dierenarts om te kijken of ons rammetje gecastreerd kan worden, maar 1 bal is nog steeds niet ingedaald. De dierenarts twijfelde of hij hem überhaupt heeft gevoeld in de buikholte of dat dat een spier was. Hij zegt dat deze bal voorlopig niet zal indalen. 

 

Nu heb ik hem toch maar achtergelaten voor castratie van de andere bal. De operatie die nodig zou zijn voor het verwijderen van de andere bal vind ik voor nu te riskant...

 

Zijn er hier konijnenbaasjes die dit eerder hebben meegemaakt?

Wat moeten we nu doen met de voedster? Apart houden tot zij gecastreerd is?

Of zijn er testen hoe actief het zaad nu is oid...😅

 

Ik zie de tips graag tegemoet!

Groeten, 

Femke 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit was het advies van de dierenarts... ik heb er zelf geen verstand van, moest in 2 minuten de beslissing nemen, heb met hem de argumenten voor en tegen besproken...

 

Dus ben afgegaan op zijn advies. 

Hij wist mij al wel te vertellen dat hij volgende week in ieder geval zeker ook nog niet ingedaald kon zijn en dat baseerde hij op de ontwikkeling in de afgelopen 3 weken. 

 

We zullen zien hoe nu verder. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat waren zijn argumenten dan om nu een halve castratie te doen? Wat heb je daar aan? Want hij zal nog steeds hormonaal zijn, kan niet gekoppeld worden, en moet 2x het risico van een operatie ondergaan.  Niet onaardig bedoeld, ik probeer gewoon echt te begrijpen waarom een dierenarts dit zou adviseren.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei FlappieLeeuwtje:

 

Wat moeten we nu doen met de voedster? Apart houden tot zij gecastreerd is?

Of zijn er testen hoe actief het zaad nu is oid...😅

 

 

Een ram moet echt volledig gecastreerd zijn voor een koppeling. Je zal ze voorlopig dus echt nog apart moeten houden. Er is geen test voor vruchtbaarheid, en daarbij is niet alleen vruchtbaarheid een reden dat je niet kan koppelen met een niet volledig gecastreerde ram, maar ook het hormonale gedrag. Dat zorgt voor te veel frustratie en vechtpartijen.

 

Dus zelfs als je voedster volledig gecastreerd is, en je ram nog maar half, zou ik nog wachten met koppelen tot de ram volledig gecastreerd is. Dat maakt dus dat ik het advies / de keuze van de dierenarts probeer te begrijpen, maar echt niet snap.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij gaf aan dat het goed zou kunnen dat de andere bal nagenoeg geen hormonen produceert en op deze manier zal het meer schelen in de hormonen. 

Hij zei ook dat het waarschijnlijk is dat die andere bal nooit gaat indalen en dan duurt het nog wel even voordat hij verwijderd kan worden. Nu zou hij te veel moeten zoeken in de buik, die operatie vond hij nu te riskant...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je hoe laat de ingreep in de planning staat? Want als ze nu nog niet bezig zijn, zou ik het annuleren en de ram weer ophalen en gewoon nog wat langer wachten.

 

Ik vind het wel heel vreemd dat hij denkt dat de bal niet gaat indalen, want jouw ram heeft gewoon nog zo een jonge leeftijd dat dat echt nog wel kan gebeuren.

 

Waren de hormonen dan al zo een probleem bij zo een jong konijn? Sproeien? Gedragsproblemen?

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou ik ook doen, hem gewoon intact weer ophalen en dan nog één maand afwachten. Ik vermoed dat die tweede bal niet meer gaat komen maar het kan op deze leeftijd nog wel. Als ie over een maand (rond de 18 weken dus) nog niet ingedaald is dan gewoon gelijk in één keer beide verwijderen. Kan inderdaad even een zoektochtje zijn voor de dierenarts maar dat is niet anders. Je wint er in elk geval niks mee door nu half te castreren.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei Dollie:

Dat zou ik ook doen, hem gewoon intact weer ophalen en dan nog één maand afwachten. Ik vermoed dat die tweede bal niet meer gaat komen maar het kan op deze leeftijd nog wel. Als ie over een maand (rond de 18 weken dus) nog niet ingedaald is dan gewoon gelijk in één keer beide verwijderen. Kan inderdaad even een zoektochtje zijn voor de dierenarts maar dat is niet anders. Je wint er in elk geval niks mee door nu half te castreren.

De dierenarts zei dat het risico van de operatie van het verwijderen van een binnenbal groter is dan dat hij er ziek van zou worden. Weet jij hier ook meer over? Klopt die informatie?

Hij zei dat ik kon overwegen alles te laten zitten als hij geen gedragsproblemen vertoond en af te wachten tot de voedster geholpen is... 

In alle gevallen zullen nog een behoorlijke tijd uit elkaar moeten blijven helaas😥 

aangepast door FlappieLeeuwtje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De kans op teelbalkanker is aanzienlijk groter dan bij een ingedaald testikel, omdat het weefsel natuurlijk niet thuishoort in het lichaam maar er buiten. Normaal gezien is de kans op teelbalkanker echter maar een paar procent, dus zelfs een dubbele kans daarop is nog steeds niet heel erg groot. Het vervelende is wel dat je aan de buitenkant nog kunt zien als er iets afwijkends begint te groeien, aan de binnenkant niet.

 

Het gedrag speelt voor mij een veel belangrijkere rol, mijn ervaring is dat het hormonale etterbakjes zijn. Soms niet gelijk maar op veel latere leeftijd pas, en dan is het natuurlijk des te moeilijker om alsnog te gaan opereren. Bij een jonge, gezonde ram zie ik eerlijk gezegd niet in waarom de ingreep echt veel riskanter moet zijn. Natuurlijk duurt het wat langer en is het een buikoperatie, maar als je dierenarts echt van mening is dat de kans groter is dat je konijn overlijdt aan de ingreep dan aan een tumor in de niet ingedaalde bal dan vind ik dat ook zorgwekkend. Ik heb deze ingreep zo'n 15 keer uit laten voeren de afgelopen jaren en nooit problemen mee gehad.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad ook niet teruggaan naar deze dierenarts, er zijn gewoon te veel dingen waar ik mijn vraagtekens bij zou stellen. Voor zover ik weet, kunnen de ballen tot 16 weken nog indalen, dus waarom geeft hij het advies om nu al de operatie te doen, ipv nog even 2 weken te wachte? Maar zeker toen ik las dat hij zei dat je hem ook niet kon laten castreren, als de voedster dan maar geholpen werd, dat lijkt me geen advies dat een konijnkundige dierenarts zou geven. Ookal heeft hij maar 1 ingedaalde bal, hij heeft dan nog steeds hormonen door zijn lijf gieren en zal jouw voedster dus eigenlijk verkrachten als je het zo zou aanpakken.

Hier is onze lijst met konijnkundige dierenartsen, waar leden van het forum goede ervaringen mee hebben: https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

Zie je er geen in de buurt, dan kun met de punten uit dit artikel de kennis van dierenartsen in jouw buurt peilen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/goede-dierenarts-konijn

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei happy211:

Ik zou inderdaad ook niet teruggaan naar deze dierenarts, er zijn gewoon te veel dingen waar ik mijn vraagtekens bij zou stellen. Voor zover ik weet, kunnen de ballen tot 16 weken nog indalen, dus waarom geeft hij het advies om nu al de operatie te doen, ipv nog even 2 weken te wachte? Maar zeker toen ik las dat hij zei dat je hem ook niet kon laten castreren, als de voedster dan maar geholpen werd, dat lijkt me geen advies dat een konijnkundige dierenarts zou geven. Ookal heeft hij maar 1 ingedaalde bal, hij heeft dan nog steeds hormonen door zijn lijf gieren en zal jouw voedster dus eigenlijk verkrachten als je het zo zou aanpakken.

Hier is onze lijst met konijnkundige dierenartsen, waar leden van het forum goede ervaringen mee hebben: https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

Zie je er geen in de buurt, dan kun met de punten uit dit artikel de kennis van dierenartsen in jouw buurt peilen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/goede-dierenarts-konijn

Bedankt daarvoor. Soest is hier in de buurt, dus dat is fijn. 

Ik ga kijken of we daar terecht kunnen. De dierenarts die we nu hadden was aangeraden door de fokker, maar ik bedacht mij ook pas net dat hij zelf natuurlijk de nodige kennis heeft, dus wellicht maakt het voor hem niet zo veel uit verder😅😊

 

Kleine note: Bussum ligt in de provincie Noord-Holland, niet Utrecht. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Donderdag is leeuwtje 18 weken, afgelopen vrijdag heb ik nog een keer laten controleren door een andere dierenarts in dezelfde praktijk, weer geen bal te vinden en weer het verhaal dat ze de binnenbal niet verwijderen daar. 

 

Ik heb voor morgenochtend een afspraak staan bij de Dierenartsenpraktijk in soest die ik van deze site heb, voor een second opinion. Ze gaan dan ook meteen meekijken met het oogje en daar advies over geven. 

 

Ik ben zeer benieuwd met welk advies zij zullen komen morgenochtend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago zei Lienappelsien:

Hou s het gegaan bij de andere dierenarts?

Heel goed😊👍

Eerst was het ene balletje ook niet te vinden en later waarschijnlijk toch in de lies vlakbij de opening, dus volgende week donderdag heb ik afspraak staan voor castratie en dan verwacht de dierenarts dat hij die bal 'eruit kan trekken' en castreren. Hij verwacht dat er geen operatie nodig is. 

 

Als hij dan toch onder narcose is wordt gelijk zijn traanbuisje onderzicht i.v.m. zijn natte oogje. 

We hebben nu een nieuw zalfje gekregen dat er hopelijk voor zorgt dat de zwelling afneemt waardoor het buisje open kan gaan. 

 

Dus blij dat ik hier naartoe ben gegaan voor second opinion. Ze gaven geen andere informatie maar kijken wel ruimer met meer achtergrond informatie en maken daardoor andere inschattingen. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag is Leeuwtje gegastreerd.

Vorige week woensdag voelde de arts het balletje bij de uitgang in de buurt, hij hoopte hem er tijdens de operatie makkelijk uit te krijgen waardoor de buik niet open hoefde... Maar...

Omdat de oogontsteking vorige week al wel weg was maar het oogje nog nat, kregen we een zalf mee waarmee we nog 1 week moesten smeren, zodat de zwelling minder zou worden en ze tijdens de operatie de traanbuisjes konden proberen door te spoelen. (Week wachten).

Dus wij smeren, smeren, smeren (vond hij helemaal niks)...

1 week later terug en onder het mes...

Blijkt dat:

1. de bal in die week zo groot was gegroeid dat hij niet meer voor de uitgang kon blijven en naar de buikholte was verdwenen. Met dus als gevolg dat hij een enorme buikwond heeft😔

2. De traanbuisjes niet door te spoelen waren, want die zijn vergroeid (dus zalf was nutteloos geweest en ze zijn een half uur bezig geweest om te proberen ze door te spoelen, wat niet lukte...)😔

3. Hij ging bijten aan de wond waardoor ze hem opnieuw moesten hechten en een kap om doen.😔

 

 Nu maar hopen dat hij de komende 10 dagen goed doorkomt🤞🏼🤞🏼 

 

Heeft iemand nog tips voor het voeden? Hij heeft nog niks gegeten... hij krijgt stress zodra ik dichtbij kom, maar kan door de kap niet zelfstandig eten...😔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .