Ga naar inhoud

Hond en konijn laten wennen aan elkaar

Bunny_time

Aanbevolen berichten

Ik denk dat dit ook heel erg ligt aan het konijn. Ik denk dat mijn ene konijn het echt niet ziet zitten en ik als ik het wil daar heel erg mee moet oppassen en echt rustig zal moeten opbouwen. Dan alsnog weet ik niet of ze ooit gewend zal raken aan een hond. Mijn andere konijn zal er totaal geen probleem mee hebben, die komt nu ook op de stofzuiger af terwijl ik hun hok aan 't zuigen ben. 

Ik heb een aantal jaar geleden geholpen met de kennismaking tussen een hond en konijn. Dit ging best goed. We hadden het konijn in een slaapkamer waar hij zich veilig voelde en gaven hem lekkers te eten. De hond mocht in de deuropening zitten en als hij rustig was kreeg hij een beloning. Dit meerdere dagen herhaald, steeds iets langer en vervolgens ook steeds dichterbij. Konijn vond de hond vanaf het begin helemaal niet eng en besteedde er geen enkele aandacht aan. De hond moesten we wel erg leren om gewoon rustig te blijven. We zijn dus op het tempo van de hond gaan zitten met wat hij aankon qua energie en concentratie. Uiteindelijk was het toch geen goede match tussen hond en konijn, want de hond was bang voor het konijn 😅 Hij durfde alleen in dezelfde kamer te zijn met het konijn als wij erbij waren, maar hij ging rare toeren uithalen als we weg gingen en ze samen alleen lieten omdat hij de kamer uit wilde ontsnappen (hele deuren stukgekrabd). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago zei Bunny_time:

Misschien @Annasbeestenbende (vanwege je naam)

Ik heb een tijdje een puppy gehad. De konijnen waren er doodsbang voor, maar ze leerden op den duur wel dat ik als ik naar hond rook niet direct een gevaar was. Ik denk dat het verschilt per konijn en per hond. Onze puppy merkte niet eens dat we konijnen hadden 🙈 en mijn ene konijn was doodsbang en de andere liep alleen maar weg. Ik denk niet dat ik hier veel meer zinnigs over kan zeggen want we hadden de puppy maar een week en ik heb dus niet erg veel ervaring. 
Succes met je vraag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago zei Bunny_time:

Of @Bammyflurry?

(heb even gezocht met de zoekmachine)

Ik denk dat je veel konijnen wel kunt laten wennen aan een hond, maar niet alle. Veel ligt ook aan het gedrag van de hond. Konijnen voelen haarfijn aan of de hond in de jachtmodus staat of niet.
Ik heb zelf honden en veel verschillende (pleeg) konijnen gehad. Het is altijd weer afwachten hoe de konijnen in eerste instantie op de hond reageren. Dat is heel verschillend. Als ik nieuwe konijntjes heb wil ik de hond er in het begin niet bij hebben. De konijnen moeten eerst wennen en hun nieuwe verblijf als veilig leren zien. Ik zet ook altijd de eerste tijd een extra hekje ongeveer een meter van het konijnenverblijf af, zodat er een extra buffer ontstaat. De hond kan dan niet dicht bij de konijnen komen. Dit voor de rust van de konijnen. Onze hond is erg rustig bij konijnen, dus veel konijnen vinden het al gauw niet eng meer en dan kan het extra hekje weer weg.

Maar er zijn er toch wel een paar geweest die honden nooit gaan vertrouwen. Ik weet van de meeste (pleeg)konijnen natuurlijk hun achtergrond ook niet. Bij slechte ervaringen met honden kan ik mij de angst goed voorstellen. De jonge konijntjes die ik hier heb gehad heb ik daarom ook zoveel mogelijk op een positieve manier met honden laten kennismaken.

Mijn ervaring is dat de meeste konijnen onze eigen hond na verloop van tijd prima vinden. Zij loopt ook altijd bij mij rond tijdens het voeren. Bij een vreemde hond (loge of bezoek) in de tuin slaan de meeste konijnen wel direct alarm.

Maar aan de eigen (konijn-vriendelijke) hond wennen ze na verloop van tijd eigenlijk allemaal wel, een uitzondering daargelaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .