Ga naar inhoud

Hoe veel tijd per dag besteed jij aan je konijnen?


Evee

Hoeveel tijd investeer je in het tam maken en houden van konijnen?  

119 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoeveel tijd besteed jij per dag aan jouw konijnen - per konijn, buitenom schoonmaken / voeren, dus individuele aandacht?

    • 0-10 minuten
      17
    • 11-15 minuten
      13
    • 16-30 minuten
      26
    • 31-45 minuten
      12
    • 45-60 minuten
      18
    • Meer dan 60 minuten
      33


Aanbevolen berichten

Ik las laatst een artikel over het tam maken van dieren, dat je dan om dat op te bouwen en onderhouden minstens 30 minuten per dag per dier aandacht daar aan moet besteden.

 

Zelf heb ik niet alleen vier konijnen, maar ook drie katten en een hond, dus dat zou mij dan dus vier uur per dag kosten om iedereen individueel een half uur aandacht te geven. Dat is best veel. 😅 Dat haal ik niet per dag!

 

Maar dat maakt dus dat ik mij afvraag hoeveel tijd jullie besteden aan jullie konijnen, buitenom het "onderhoud".  Dus het voeren en schoonmaken niet mee rekenen, maar echt de individuele tijd dat je bij de konijnen zit, eventueel met ze speelt of ze aait.

 

Bij konijnen speelt karakter ook wel een flinke rol in het wel of niet waarderen van individuele aandacht heb ik het idee. Het ene konijn vind 1 op 1 aandacht van het baasje geweldig, het andere konijn echt helemaal niet en kan daarbij gewoon niet ontspannen. En ik houd konijnen juist ook samen zodat als ik wat minder tijd heb, ze wel altijd gezelschap hebben van hun soortgenootje.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfoe, dat is een goede vraag. Ik combineer (bij)voermomenten eigenlijk altijd wel met individuele aandacht en doordat ze bij mij in de woonkamer zitten en los lopen als we thuis zijn, geef je ze denk ik automatisch meer aandacht tussendoor. Hoeveel tijd dat bij elkaar is per dag durf ik niet te zeggen, maar ik vermoed dat ik mijn binnenkoppel wel minstens een uur aandacht geef per dag. Even een aaitje tijdens het tv kijken, even een hapje eten geven, even bij ze zitten. 

Mijn buitenkoppel krijgt wat minder aandacht, ik denk voor het koppel samen 10 minuten per dag ofzo. Af en toe wat meer, af en toe minder.

 

Ik denk ook dat het heel erg afhankelijk is van het karakter van de konijnen hoeveel aandacht je ze geeft. Het maakt bij mij dus ook uit of ze binnen of buiten wonen. Verder ben ik het met je eens dat het fijn is dat het niet erg is als je wat minder tijd voor ze hebt. Konijnen hebben menselijke aandacht niet nodig als ze samen wonen en sommige konijnen willen dat liever niet eens en zijn kijk-konijnen. Toch ben ik van mening dat je met ieder konijn wel een connectie kan krijgen en een band op kan bouwen. Dat hoeft dan niet te gaan om knuffelen/aaien, maar toch ken je je konijnen op een gegeven moment en kan je ze op een bepaalde manier toch aandacht geven.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit ook wel wat variatie op naargelang het seizoen : ik heb buitenkonijnen, dus in de zomer ga ik regelmatig wel eens bij hen zitten in hun ren en worden ze ook vaker geaaid (ook al om hun losse haren door rui te verwijderen), in de winter is dat minder...

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op 10-15 minuten per konijn gestemd.  40 min / 1 uur per dag in totaal bij de konijnen, buitenom de verzorging.

 

Ik moet bekennen dat de hond hier de meeste aandacht krijgt, alleen al met de wandelingen en omdat ze zelf vrij aanhankelijk is en om aandacht vraagt. De katten komen daarna, daar speel ik dagelijks mee, die komen bij mij zitten voor aandacht, dus dat gaat tussen het werk enz door.

 

De konijnen krijgen dan toch de minste aandacht, die moeten het met 10-15 minuten doen. Nou heb ik ook niet de meest tamme konijnen. Mijn rammetjes houden gewoon allebei ook niet echt van knuffelen. Dus bij hun is het meer wat brokjes uit de hand, of iets van voedselverrijking geven terwijl ik er bij ben. Gewoon even erbij in de ren zitten terwijl ze rondlopen om je heen.  De dames zijn wat dat betreft wel aanhankelijker, Charlie vind het heerlijk om languit te liggen terwijl ik aai en losse haartjes uit haar vacht haal. Brenda vind het leuk om een beetje te  gooien en spelen met knaag en sloop speeltjes.

En ik denk dat het ook wel komt omdat ze niet in huis leven, de andere huisdieren wel.  In de zomer geef ik ze wel echt meer aandacht dan in de winter. Hoewel dat nu met de overdekte rennen hopelijk wel wat makkelijker word ook in de winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oef, dit is wel even een eye-opener. Losse aandacht per konijn, dan val ik wel in de laagste categorie. Bij momentjes van verzorging doe ik altijd wel even een poging tot aaien, maar dat zal echt niet meer dan een minuutje zijn. En dat vinden ze ook al lang genoeg. Daarna laat ik ze lekker met rust zodat ze door kunnen eten en ga ik op een afstandje of vanuit binnen door de schuifpui naar ze zitten kijken. Als ik alle tijd bij elkaar op tel dat ik naar ze zit te kijken, dan kom ik wel op 30m per dag minimaal, maar dus op die manier krijgen ze aandacht genoeg qua kijken of alles in orde is. Maar daar merken ze zelf weinig van.

Wel goed om zo even bij stil te staan, zal wat vaker bij ze gaan zitten om te kijken of ze langzaam ontdooien als ik dat vaak genoeg doe. En zo niet, dan blijven het mijn lieve kijk-konijnen, vind ik ook helemaal niets mis mee 😊

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oef dat is een lastige. Ik dacht meteen de laatste categorie, maar las toen dat voer- en schoonmaakmomenten er niet bij horen. En ik kijk idd ook heel veel naar ze 😂 maar daar hebben zij niet echt veel aan. Al geniet Brownie wel van publiek, die gaat zich dan heel erg uitsloven. Hij kijkt ook echt of we nog steeds kijken en gaat dan weer verder met zijn wedstrijd schoonspringen. Maar effectief dat ik bij ze zit is denk ook iets van 10-15 minuten. Moet ik misschien maar wat meer doen, al kijken ze niet heel erg naar me om. En net wat hierboven al genoemd werd, zit ik er zomers vaker bij dan in de winter. Als ze eens een zeldzaam kroelmoment hebben zit ik er wel rustig een half uur bij om te aaien, maar meestal gaan ze er vandoor als ik erbij kom zitten dus dat motiveert niet erg. Met Brownie spelen we wel regelmatig met balletje etc. Dat is net een kat. Ukkie is de laatste tijd enorm schuw, sinds die castratie moet ze echt niets meer van ons weten en is alles wat we opgebouwd hadden weer verdwenen. Dus moet hier eigenlijk wel werk van maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat ik wel de 45-60 minuten aantik. Vlekje is een knuffelkonijn en geniet echt heel erg van mijn aandacht. Ik hoef maar langs de ren te lopen en de rent al naar mij toe. Ik kan soms zo een half uur achter elkaar met haar knuffelen en ze gaat er ook echt voor liggen. Ze geniet er helemaal van lekker tanden knarsen van ontspanning of ze valt zelfs in slaap. Als ik dan stop met aaien gaat ze mij ook likken en stopt ze haar hoofdje zo onder mijn hand van ga door. Nu heb ik niet elke dag de tijd om 30 minuten achter elkaar haar te knuffelen maar ik kom meerdere keren per dag langs. En dan ben ik haar zo 10 minuten aan het knuffelen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig om te lezen!

 

Ik verzorg mijn konijnen twee keer per dag, 's ochtends en 's avonds (biks, hooi, vers water, ren aanvegen, etc.). Meestal kost mij dat maar een paar minuten en in die tijd eten L&L hun brokjes. Daarna blijf ik nog 15 min tot 30 min in de ren zitten om ze te observeren (wordt er door beide konijnen hooi gegeten en water gedronken, zijn ze actief, huppen ze normaal, etc.). Zijn ze in een mega actieve, blije mood, dan blijf ik vaak wat langer zitten om van hun flops en binkies te genieten. Zijn ze alleen met eten en/of vachtverzorging bezig, dan wat korter. Ik houd in ieder geval als standaard aan dat ik beide konijnen moet hebben zien hooi eten en water drinken, dan kan ik pas met een gerust hart weg. 😉

 

Bij elkaar opgeteld kom ik dus gemiddeld genomen op een halfuur tot uur per dag uit. Dat dan weer gedeeld door twee konijnen is een kwartier tot halfuur individuele aandacht per dag.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden zei pakyakker:

ik denk dat ik wel de 45-60 minuten aantik. Vlekje is een knuffelkonijn en geniet echt heel erg van mijn aandacht. Ik hoef maar langs de ren te lopen en de rent al naar mij toe. Ik kan soms zo een half uur achter elkaar met haar knuffelen en ze gaat er ook echt voor liggen. Ze geniet er helemaal van lekker tanden knarsen van ontspanning of ze valt zelfs in slaap. Als ik dan stop met aaien gaat ze mij ook likken en stopt ze haar hoofdje zo onder mijn hand van ga door. Nu heb ik niet elke dag de tijd om 30 minuten achter elkaar haar te knuffelen maar ik kom meerdere keren per dag langs. En dan ben ik haar zo 10 minuten aan het knuffelen.

Oe ik ben jaloers!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het heel leuk om mijn konijnen te verzorgen en te aaien, enz. Als ik wat chagrijnig ben loop ik naar de konijnen en kom ik altijd vrolijk terug 😉 ikzelf heb ook niet altijd tijd omdat ik weg ben maar 's avonds blijf ik soms een half uurtje lezen in de ren voor de gezelligheid en om tot rust te komen. Ik voer ze 's ochtends, maak evt. het hok schoon. maar mijn ouders zijn ook dol op Knabbel en Babbel en besteden er ook aandacht aan 😁 dus bij elkaar hebben ze wel een uur aandacht per dag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deel mij maar in in de laagste categorie. 😁 Naast voeren en verzorgen doe ik niets met hen. Niet aaien, geen kunstjes leren, niet uit de hand voeren, niet langdurig bekijken. Gewoon voeren, verzorgen, zien of ze beide nog fit en gezond ogen en dat is het. Wachten om hen te zien eten doe ik meestal ook niet, want Miel, 't mannetje, komt toch niet eten zolang ik erbij sta. Of ik moet de dag voordien te weinig gevoerd hebben, zodat hij scheel ziet van honger. 😁 Lilou, 't vrouwtje, is vrij langharig, dus één à twee keer per jaar wordt ze geplukt, maar ook dat is functioneel; zo vlug als veilig mogelijk is en zo vlug mogelijk terug in de ren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei BaasjevanBrownie:

Oe ik ben jaloers!

Awh😊.  Ik neem het ook echt voor lief dat ik zo'n knuffelkonijn heb. Vlekje is mijn 3e en die 2 daarvoor waren dat absoluut niet. Dus ik koester dit echt en probeer er heel erg van te genieten want het is wel een zeldzaamheid.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wisselend. Toen we betsy hadden zaten we hele avonden met haar te knuffelen. Maar dat was tijdens het tv kijken, ze zocht ons daarvoor op. Nu is de kamer een werkkamer en heb ik twee konijnen die niet geaaid willen worden. Ik zit er dus wel vaak, maar doe dan niet veel met ze. Ik ga wel eens bij ze op de grond liggen, dan kan ik ze wel een half uur vermaken, maar dat doe ik zeker niet elke dag. Ik houd het dus even op 0 tot 10 minuten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, het verschilt per konijn maar ook per dag. Heb ik een drukke avond dan zit ik op de 30 minuten per konijn, een uurtje in totaal. Heb ik een saaie avond dan spendeer ik daar uren. Maar het verblijf schoonmaken combineer ik met aandacht. Niet echt 1 duidelijk antwoord heb ik klaar voor deze vraag. Het verschilt per seizoen, per dag en per konijn. Nu heb ik wel het geluk twee grote knuffelkontjes te hebben. Mijn hupsepupsjes komen me altijd vrolijk begroeten. En lekker om aandacht vragen, dat kun je zo moeilijk negeren. Dan zit ik ook gemakkelijk een uurtje met ze te kroelen. Als ik dan even stop komen ze me meteen even duidelijk maken dat ze graag nog aandacht willen. Ik zit wel makkelijk boven de 120 minuten per dag.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit, mits het niet regent, iedere dag 30-45 minuten in de ren. Maar dan is de aandacht niet individueel en 9 van de 10 keer zit ik aan de ene kant en Kliko en Rummikub aan de andere kant van de ren. Vind ik oké; ze hoeven van mij niet persé zo tam te zijn dat ik ze kan aaien of plat knuffelen of zo. Kliko komt af en toe een aai halen of aan m’n broekspijp trekken. Dat vind ik uiteraard hartstikke leuk. Maar het is geen must. Ze komen hun snoepje halen en dat is prima 👍🏻 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou het op 0-10 minuten. Mijn konijnen zijn (helaas) totaal niet knuffelig en volgens mij interesseren ze zich niet zo in mij haha. Het zijn meer kijkkonijnen. 

Bij mijn vorige drietal had ik 2 enorm knuffelige konijnen, daar kon ik gerust meer dan een uur per dag bij zitten om te aaien. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou graag hele dagen met ze zitten, en ze lopen in de wookamer en schieten nooit weg (behalve Droppie, slechthorend, ander topic 🙂) dus ze zijn compleet aan me gewend, maar ze willen niet geaaid worden, en als ik bij ze in de buurt op de grond ga zitten dan komen ze ff snuffelen en dan ben ik niet interessant meer en gaan ze weg, en ik weet niet zo goed hoe ik ze geinteresseerd zou moeten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee keer in de week voer ik ze uit de hand bijna brokje voor brokje om goed te horen hoe ze knagen en het eettempo te verlagen. De andere voermomenten strooi ik de brokjes uit of stop ik ze in een dennenappel. Dus heel weinig interactie. Ik heb ook meer kijk-konijnen, hoewel de ene wel altijd aan komt rennen voor een aai, maar dat is ook hooguit 30 seconden aandacht voor ie weghupt. 

Sinds ik een schuilbankje heb gemaakt zit ik wel meer in de ren, maar gemiddeld kom ik niet hoger dan 10 minuten per konijn per dag. Vooral omdat ze echt een spanningsboog van niets hebben en mij negeren als ik er ben 😅 Gelukkig hebben ze elkaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze Loet komt echt aanrennen als je ook maar de keuken in loopt. Volgt je overal en klimt op tafel om om aandacht te vragen. Dus die krijgt best veel aandacht zo stiekem tussendoor. Maar niet perse aansluitend. Ik ben dan ook af en toe blij dat ik even rustig op de wc kan zitten, al zie ik haar dan wel voor de wc-deur zitten wachten. 

 

We zitten met Loet nog steeds met haar angst, dus ik probeer iedere dag ongeveer een half uurtje bij haar te gaan zitten, maar dan niet echt aanraken. Zeker knoet houd niet van aanraken, dus die geen ik in die zin minder aandacht. wel komt hij lekker wat uit mijn hand eten. Maar Toet & Knoet zitten samen, dus echt individueel is dat ok niet, zeker niet omdat Knoet er totaal niks om geeft. Maar ik ben wel bij hem en geef ze in zekere zin dus wel aandacht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Punky punk 

Snoet: ons eerste konijntje, Angora, voedster, helaas overleden. 

Knoet: Zwarte hangoor, ram, eerst het vriendje van Snoet maar nu van Toet

Toet: Onze voormalig Vlaamse Reus, die toch geen Vlaamse reus bleek te zijn (Lotharingen Groot). Het witte konijn, voedster.

Loet: Ons laatste konijntje. Grijze Vlaamse Reus, voedster. Hier hebben we onze handen het meeste vol aan. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .