Ga naar inhoud

Plotseling graafdrift


Wena42

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

 

Sinds een paar weken heeft mijn ram, Gregory, graafdrift. Hij kan niet stoppen met alle houtkorrels hardhandig uit z'n toilet (die hij gewoon gebruikt) graven. Het vliegt alle kanten op wat natuurlijk niet hygiënisch is. Dit komt uit het niets, want de afgelopen 2,5 jaar heeft hij nog nooit dit soort gedrag laten zien. Naast het welbekende behang knagen, heeft hij geen (voor mij) vervelende trekjes. 

 

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en hoe hiermee om te gaan?

 

Wat context:

- Hij is 3 jaar oud, >2,5 jaar terug gecastreerd en woont sinds die tijd bij mij

- Zijn gesteriliseerde vriendin Fifi heeft geen graafdrift

- Hij heeft altijd al binnen gewoond. Kooi staat open, hij loopt los rond in onze woonkamer van 60m2

- Hij heeft een zandbak die hij soms gebruikt. Verder veel speelgoed, nieuwe dozen en papieren om te knagen

- Over een maand of 2 mogen ze onder toezicht de tuin in. Die zijn we aan het verbouwen en konijnproof aan het maken

 

Alle adviezen zijn welkom :)

 

Groetjes Wena

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zo'n dame die opeens mega graafdrift kreeg. Helaas ga je het niet afleren, konijnen zijn nu eenmaal dieren met een graafbehoefte. Ze hebben dat nodig en dat mag je ze dus niet ontnemen. Bij mij helpt het om een echt graafbox neer te zetten. Ik heb gewoon een diepe plastic bak van ikea, daarvoor een wilgenbrug als opstapje. Eerst deed ik er ecobed in, maar dat at mevrouwtje op. Nu heb ik een laagje houtkorrels met flink wat goedkoop hooi erop. Helaas wordt het ook als plasbak gebruikt, maar ze kan haar energie er goed in kwijt en eet ook lekker wat hooi ondertussen.

Afleren gaat je echt niet lukken en moet je ook echt niet willen, omdat het heel natuurlijk gedrag is. Een alternatief aanbieden en dat zo aantrekkelijk mogelijk maken helpt vaak het beste.

 

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

ik heb het idee dat een konijn niet echt onderscheid zal maken tussen de ene bak met zooi (plasbak) en de andere bak met zooi (graafbak), misschien dat ze daardoor allebei voor beide doeleinden worden gebruikt. als het troep geeft kun je voor een hogere plasbak kiezen (de onderkant van een kattenreismand?, of een bak met een hap eruit gezaag en heeeel netjes onscherp geschuurd?) dan kan het konijntje erin graven zonder een bende te maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .